Introduktion
Mitt namn är Jimmy El-Gharbawi och jag jobbar som marknadschef på Sony Sverige i Stockholm. Jag ska analysera och redovisa Sonys konsol, Playstation 3 som ska resultera i en nulägesanalys.
Sony började som en liten butik som reparerade radioapparater 1945 i den nuvarande japanska huvudstaden, Tokyo. Därefter så har företaget blivit ett av vår tids mesta kända varumärken inte bara för vår elektronik utan överhuvudtaget. Idag är Sony inte bara ett företag utan består av ett flertal sådana. Sony Group koncernen äger allt från Sony Electronics till Sony BMG som är ett skivbolag. Företagets strategi har i huvudsak byggt på att genom expansion och diverse uppköp, joint-ventures etc. lyckats inta rollen som ett av de marknadsledande företagen inom elektronikbranschen och är ett världens största företag som är börsnoterade. Vi har 180 500 anställda världen över och en inkomst $10 miljarder, dock är detta för hela Sony Corporation. Sony är för övrigt börsnoterade på den amerikanska börsen Dow Jones.
Den tredje december 1994 tog Sony spelkonsolen till en ny nivå genom att släppa den legendariska konsolen Playstation. Grafiken, prestanda och kontrollerna var enormt förbättrade om vi jämför med samtida Nintendo. Nintendo som anses vara tv-spelets gudfader, var nu historia och gammalmodig. Den nya konsolen blev väldigt populär bland barn liksom vuxna och försäljningssiffrorna slog i taket och på senare år har den kultförklarats. Nu när vi väl hade foten inne på spelmarknaden, som visade sig vara lukrativ och attraktiv för investerare, så hade vi inga planer på att lämna den. Idag har konsolen sålt över 100 miljoner exemplar världen över. Sony skulle komma att överträffa sig själva genom att förändra synen på spelkonsoler ännu en gång genom att introducera Playstation 2 (PS2). Planen var att konsolen skulle vara på marknaden i 10 år, och efter att den blev en stor succé har den överlevt på marknaden. PS2 släpptes den fjärde mars år 2000 och än idag så säljer den bra. Det är den mest sålda spelkonsolen i historien och har sålt fantastiska 140 miljoner exemplar världen runt. Skillnaden men denna och föregångaren är framförallt att den har en DVD-spelare, usb-uttag och en förbättrad grafik som skapar ett mervärde för kunden. Den svarta designen för PS2 tilltalade vidare många kunder som anser att den förutom att vara en bra spelkonsol även är snygg jämfört med konkurrenternas konsoler. Fyra år senare släppte Sony ”Slimline” som är en mindre och slimmare version av den ursprungliga PS2 konsolen, då den första var relativt stor.
Från att ha varit ny på marknaden sex år tidigare är vi idag marknadsledare världen över inom spelkonsoler. Microsoft släppte en konsol som prestandamässigt var bättre än PS2, men trots detta såg inte Sony det som ett större hot. Vi var väldigt självsäkra på att våra kunder ändå skulle hålla sig till Sonys spelkonsoler. Därför dröjde det hela sex år innan uppföljaren av PS2 släpptes. Den elfte november 2006 släppte vi alla spelfantasters dröm nämligen Playstation 3 (PS3). Den nya processorn har gjort det möjligt att få en bild som vi aldrig har skådat förut. Med en max upplösning som är Full HD (HD = High definition) får den en icke spelintresserad att häpna av beundran. Vidare har den inbyggd Blu-Ray spelare, som tillåter användaren att njuta av film när den är som bäst. PS3 inbyggda hård gör att det innebär att man slipper köpa minneskort. Nu är det bara att lagra allt på sin konsol. Med trådlösa kontroller som underlättar något enormt och med en slående design var succén ett faktum innan den introducerades på marknaden. Spelmarknaden är en hård marknad där konkurrensen mellan utvecklarna ofta leder till priskrig och det som många inte vet att vinsten per konsol är relativt liten. Så det är därför man kan känna att företagen utövar lite av en påträngande marknadsföring. Men trots detta så omsätter denna industri ca $27 miljarder om året.
Den interna miljön
Produkten:
Vad är Playstation 3? Vad är det som gör den till en avancerad konsol? Genom en bifogad teknisk specifikation så ska jag visa er. Egenskaper, fördelar och innebörden ska även vara klargjord.
Den främsta uppgraderingen vi har gjort på PS3 är den nya processorn, en cellprocessor med åtta kärnor á 3,2 GHz varav sju aktiverade med en maximal kapacitet (i teorin) 218 gigaflops. Detta säger inte mycket för er. Men faktumet är att liknande processorer har använts för att bygga så kallade ”superdatorer” genom datakluster. Så teknologin är både ny och avancerad som garanterar minsta störningar vid krävande spel. Sedan har vi den inbyggda hårddisken som är avtagbar vilket öppnar dörren för att kunna byta ut din existerande hårddisk mot en som har större utrymme. Vilket i sin tur gör att du kan lagra mer musik och filmer på din konsol. Grafiken som är det slagkraftiga gentemot konkurrenterna levererar bästa möjliga grafik på marknaden bland konsolerna. nVidia 256 MiB GDDR3 video-RAM på 700 MHz är grafikkortet som finns installerat i konsolen.
Sju trådlösa kontroller kan vara kopplade samtidigt genom bluetooth med en räckvidd mellan 8-12 meter. Dessutom har de bra batteri tid så du slipper ladda de hela tiden. Konsolen har även ett inbyggt Wi-Fi kort vilket innebär att du kan koppla upp dig trådlöst på din konsol.
Vår kärnprodukt är Playstation 3 med spelkontroller och medföljande strömsladdar. Men vad får vår kund utöver detta? Detta leder oss in på våra kringprodukter som möjligen är det som gör att konsumenterna väljer Sony före Microsoft. När konsumenterna köper vår konsol får de mycket mer än en spelkonsol. De får en inbyggd Blue Ray spelare.
Blu-Ray:
Blu-Ray formatet skapades 2002 av en rad stora elektronikjättar t ex Sony Philips, Sharp, Panasonic, Samsung, Dell, Apple etc. Blue Ray är ett format som ger en upp till fem gånger bättre bild än en vanlig DVD och på en vanlig Blue Ray skiva kan du lagra minst 25 GB och det sägs att Pioneer har tagit fram en skiva med en kapacitet på 400 GB på en skiva.
Andra kringprodukter som är viktiga är spelutbudet som betyder mer och mer. Konsumenten vill ha ett stort urval av spel när man går in på sin Siba eller El-Giganten.
Playstation-Home är vår community på Internet där alla PS3 användare kan träffas och spela eller bara prata. Det är BETA-versionen (inte den fullständiga) som är ute nu men den slutgiltiga produkten är under utveckling. Fördelen för oss är här att vi inte tar betalt för denna tjänst utan det är bara att koppla upp sig, registrera sig sedan är du igång. Utöver Blue Ray, Playstation-Home och spelen har du flera tillbehör du kan köpa till som ökar din spelkänsla som exempelvis en mikrofon eller kamera.
Playstation-Store är vår affär över Internet där du enkelt och snabbt kan ladda ner bakgrundsbilder, teman, uppgraderingar till dina spel. Eller så kan du bara köpa en film som lagras på din hårddisk eller ett spel så slipper du gå till affären om du föredrar det.
Vad erbjuder vi utöver själva konsolen och alla kringprodukterna? Vilka är metaprodukterna? För det första så får du ett av världens starkaste varumärke. Du känner att din produkt är kvalitativ och känner dig trygg eftersom Sony är så starkt varumärke som står för kvalité. Med detta varumärke medföljer en status som du får. Du känner att du har något som gör att du klättrar några steg i stegen. Du sticker ut och känner att du tillhör en skara som tillhör de senaste. Utförandet i svart pianolack medlar också en känsla av något exklusivt, något som ger dig en bra känsla. Du får ett mervärde för din produkt. Och det är det som gör att PS3 sticker ut från resten. Inte bara för dess prestanda utan för allt annat också.
Här nedan följer ett diagram som visar andelen kärn-, kring- och metaprodukterna
Kärnprodukt: Konsolen, kontrollerna och ström- sladdar
Kringprodukt: Blue Ray, PS Home, PS store och spel
Metaprodukt: Design, varumärket, status och och kvalité
Som ni ser är det relativt jämnt och det finns inget som är mindre viktigt utan alla dessa tre produkter spelar en stor roll när kunden står i affären och funderar över vilket konsol han/hon ska inhandla.
Playstation 3 har sålt förvånansvärt lite jämfört med tidigare modeller. Detta beror på prissättningen som Sony valt här. I jämförelse med sina konkurrenter så har man ett mycket högre pris. Anledningen till det höga priset är för att den första modellen kostade $805.85 att producera och såldes i affärerna för $499 vilket innebar en på förlust på drygt $305 för varje såld konsol. Detta var inte acceptabelt så vi var tvungna att få ner produktionskostnaderna så vi gick i vinst. I slutet av 2008 började företaget göra vinst per såld konsol då även försäljningssiffrorna gick upp mycket tack vare julhandeln.
Nedan följer en tabell över försäljningssiffrorna världen över för PS3
För att titta lite närmare på användningen av alla dessa funktioner så har jag sammanställt en EFI-analys där det är klargjort för egenskaper, fördelar och innebörden för några funktioner.
Egenskaper
Fördel
Innebörd
En avancerad och stark konsol
Klarar av de senaste spelen
Inte behöver tänka på att uppgradera
Blu-Ray
Du kan titta på film i Full HD som ger en enastående bild
Slipper köpa en separat Blue Ray spelare och spara pengar
Inbyggd hårddisk
Du kan lagra musik, filmer och sparningar av spel
Du slipper köpa minneskort till din konsol, kan även användas som ett mediebibliotek
lätthanterli
Det tar inte lång tid att komma igång
Du behöver inte spendera mycket tid med manualerna
Livscykeln
Att bestämma PS3 plats i produktslivcykeln är svårt eftersom konsolen passar in på flera stadier och samtidigt inget av dem. Priset är fortfarande högt som passar in på introduktionsstadiet men samtidigt passar den in på mognadsstadiet genom att konkurrensen mellan företagen är i full gång och kunderna lockas genom prissänkningar. Marknadsföringen häver upp egenskaperna som man vill att konsumenterna ska veta och även här tillhör det mognadsstadiet. Så hur ska placera den? PS3 är överutvecklad för sin tid och det gör att den kan befinna sig i introduktionsstadiet då både Sony och experter garanterar att konsolen kommer att sälja mycket mer än så här. Så min slutsats här är att produkten befinner sig någonstans mellan introduktions- och tillväxtstadiet trots att de flesta känner till produkten.
Som ni ser här under så har jag placerat produkten mellan introduktions- och tillväxtsstadiet av ovannämnda anledningar. För från tidigare erfarenheter så har vi sett att det kan ta lite tid innan teknologin hinner fatt produkten och sedan därefter blir den användbar till sin fulla kapacitet. Trots dagen intågande ekonomiska kris så tror vi inte att spelkonsolens marknad kommer att lida allt för mycket, för intresse finns alltid.
Både Playstation One och Playstation 2 har lyckats hålla sig på marknaden i 10 år och det är vårt mål här med. Ännu lättare blir det denna gång att lyckas med detta mål då konsolen är utvecklad för att hålla en längre tid på marknaden. Sony har hela tiden försökt ha två konsoler ute samtidigt på marknaden som avlöser varandra, resultatet av detta gör att livscykeln ökar hos den senare produkten. Så bli inte förvånad om du ser PS3 ute i din återförsäljare om 7-8 år. Med detta har vi konstaterat att livslängden på produkten är lång.
Konkurrenterna
I spelvärlden finns det inte allt för många konkurrenter. Eftersom det krävs en stor organisation/företag för att utveckla, producera och sedan få ut konsolerna världen över. För att lönsamheten ska bli stor måste man först och främst tillverka många och sälja i miljontalet eftersom vinst per konsol är liten. Så nyklen här att försöka få ner produktionskostnaden till en så liten nivå så att vinsten blir per konsol blir attraktiv. Tack vare detta går det inte att ett litet företag försöker slå sig in på marknaden. De blir utkonkurrerade för snabbt av de stora företagen som omsätter miljarder.
De stora konkurrenterna är Microsofts Xbox 360 och Nintendo Wii. Dessa tre har konstant ett krig över vem kunden ska välja. I min analys ska jag demonstrera vad varje konsol har som är bättre kontra sämre förhållande till Sonys maskin. Jag ska även försöka ta reda på vad konsumenterna tänker och tycker om varumärket Microsoft och Nintendo.
Här nedan ser du en tabell över fördelar med varje konsol
Som ni ser är både Nintendo Wii och Xbox 360 billigare. Wii och Xbox 360 ligger idag på 2599:- respektive 1795:- för den billigaste versionen av Xbox. Playstation däremot kostar som billigast 3690:- för 80Gb versionen. Här har Sony förlorat stort mot både Xbox och Wii. Det har visat sig än en gång att prissättningen är bland de viktigast konkurrensmedel ett företag har. Som exempel på det här är att inför julen så sänkte Microsoft sina konsoler med 1000:- per modell och det gjorde att Microsofts dyraste modell var nu 1000:- billigare än Sonys billigaste modell. Men trots detta valde vi inte att sänka priset inför julhandeln.
Både Microsoft och Nintendo har för första gången sedan vi gav oss in i spelbranschen sålt mer än oss. Nintendo som har haft större efterfrågan än tillgång, har varit en stor succé mycket tack vare sitt nytänkande och sin idérika konsol. Konsolens koncept är att man blir en del av spelet genom rörelsekänsliga handkontroller. Detta öppnar möjligheten till att röra sig samtidigt som man spelar, och det har varit en av de stora egenskaper som man längtat efter i spelbranschen. Därför har Nintendo nått en så bred målgrupp. Innan var det främst unga som inhandlade spelkonsoler men på grund av denna egenskap har det blivit en konsol för familjen som otroligt nu blivit marknadsledande igen med flest sålda konsoler. Men trots detta har experter spått att livscykeln för denna konsol är inte så lång då konceptet är lätt att förstå men inriktningen har inte skett på prestanda och det förkortar livslängden.
Den riktiga konkurrenten i längden är Microsofts motsvarighet till PS3 nämligen Xbox 360. Konsolen är mycket lik Sonys till prestanda men är snäppet sämre. Men deras spelutbud väger upp där. Många konsumenter har just valt Xbox tack vare sina exklusiva speltitlar trots att kunden visste att den inte är lika bra. Titlar som Sony hade ensamrätt har nu Microsoft köpt som exempelvis GTA som var ett mycket exklusivt spel för Sony men nu finns det till båda konsolerna. Microsoft har även köpt en expandering till detta spel som inte finns till PS3. Som tidigare nämnt är varumärket ett viktigt konkurrensmedel och där har Microsoft enligt undersökningar det tredje starkaste i världen. Vidare har Microsoft utvecklat den bästa onlinetjänsten i form av att kunna spela över Internet med sina vänner eller för att handla spel, musik och filmer. Där har Sony hamnat på efterkälken men den riktiga motsvarigheten är under utveckling och de som redan äger ett PS3 väntar ivrigt på den fullständiga versionen av Playstation Home. Fördel för Sony här är att Microsoft valt att ta betalt för denna tjänst då Playstations är gratis vilket kan vara avgörande för den som värderar sitt onlinespelande högt.
Ett annat krig som utkämpats mellan dessa jättar är om HD-DVD och Blu-Ray. Xbox som har HD-DVD som de trodde skulle bli det nya formatet att titta på film har dessvärre inte omfamnats av filmvärlden och gått mer eller mindre under medan Blu-Ray kommer förmodligen så småningom ta över DVD-formatet. Detta är en lång och smärtsam process och exempel på detta såg vi när vi skulle byta från VHS till DVD.
En viss anledning till att Sony ligger efter så mycket i försäljning i förhållande till de andra konsolerna är för att PS3 blev försenad gång på gång men släpptes till sist den elfte november 2006 men endast i Japan. Den skulle inte finnas världen över förens den 16:e juni 2007.
Nintendo släppte sin konsol samtidigt världen över 8 december 2006 och Microsoft släppte sin konsol 12 maj 2005 som gjorde att den var först ut av den sjunde generationens spelkonsoler. Det har haft en viss påverkan över försäljningssiffrorna. Wii har sålt mest tack vare sin innovativa teknologi men den väntas avta då återköp börjar göras.
Lågt pris
Positioneringsdiagrammet visar det som jag tidigare nämnt att Xbox 360 är billigare men har många likheter med Playstation och är främst utformad för spelaren. Lika är PS3 som är dyr, avancerad och används främst av spelaren men även som Blu-Ray spelare . Nintendo är för familjen eftersom konceptet med rörelsekänsliga kontroller passar hela familjen. Den är snäppet dyrare än Xbox men billigare än PS3
Många har kritiserat Sony för den höga prissättningen men företaget har svarat att det är en avancerad maskin som dessutom har inbyggd Blu-Ray. Vi måste vara försiktiga med priset eftersom det finns substitutprodukter som gör att priset måste vara rimligt trots alla dess funktioner. För om priset är för högt väljer kunden en substitutsprodukt framför vår.
Kunden
Inte så svårt att förstå så är PS3 främsta målgrupp ungdomarna mellan 8 – 40 år. Det som gör att målgruppen är så bred är för att konsolen har Blu-Ray som gör att kunden tänker att det är lika bra att köpa konsolen om han/hon ändå är på väg att köpa en separat Blu-Ray spelare. Den typiska spelaren är nog någonstans mellan 13-20 år och främst studenter. Möjligtvis finns det något barn hemma som gör att det påverkar beslutet också. Men med tanke på att priset är relativt högt så är nog den främsta kundgruppen allt ifrån 13-30 år. En viktig faktor här är de äldre som tidigare haft Nintendo 8-bitar, Playstation one, Playstation 2 etc. känner sig manade att köpa en konsol av ren vilja eller av nostalgiska orsaker. Att segmentera marknaden för PS3 är svår eftersom behoven i sådana produkter inte skiljer sig från Lappland till Skåne som det t.ex. gör i matvanor. De geografiska faktorer är inte avgörande på samma sätt som med vissa andra produkter utan det som är mer viktigt är hur man marknadsför produkter i olika länder. Det är känt att vi i Sverige har nog inte samma behov eller önskemål för en produkt som de i USA eller Japan har. De kanske tycker att det tekniska är väsentligt medan utseendet är oviktigt. Men marknaden kan segmenteras till en viss del då du marknadsför din produkt annorlunda på olika Internetsidor, tidningar och tv. På en Internetsida för spel så framhäver man egenskaperna och spelen mer än vad man gör om man visar upp den i TV, där man visar en mer generell sida av konsolen.
De demografiska faktorerna som ekonomi, ålder och fas i livet spelar en stor roll när kunden ska köpa en konsol och detta har man uppmärksammat även i marknadsföringen. En ungdom i åldern 13 – 20 år vill gärna ha den för att spela. Jag personligen kommer ihåg när man var liten och ville ha Playstation One endast för spelandet. Medan när man köpte Playstation 2 hade jag ett annorlunda tänkande. Jag uppskattade även DVD-spelare som var inbyggd. Samma sak är det här. En pensionär är inte målgruppen för Sony och inte heller en pensionärs ekonomi är konsolen anpassad efter.
Hur många gånger har du inte köpt något du inte varit i behov av utan endast för viljan av att äga produkten? Du har möjligtvis tänkt att du behöver en ny dator för du tänker att din dator börjar bli lite slö, men i själva verket vill du ha just den datorn och kunden rationaliserar och köper till slut din produkt. Det är ett vanligt exempel för den lite äldre kunden som köper vår produkt. Han/hon tänker att det är en bra produkt som hela familjen har nytta av i form av en spelkonsol och en multimediastation. Kundens riktiga tänkande är ofta att han/hon personligen vill ha den bara för att man kanske ska spela något speciellt spel som exempelvis Call Of Duty (ett krigarspel som har många spelare bland de lite äldre). Denna vision försöker ofta din återförsäljare sälja till kunden. Måla upp en beskrivande bild för henne/honom gör att psyket ger med sig och köper till slut vår konsol. Dessa är de psykografiska faktorerna som har en stor inverkan i köpet av all elektronik.
En av anledningar många köper en spelkonsol är för att passa in i en viss grupp. Om alla dina kompisar äger ett PS3 så ökar grupptrycket indirekt på dig att köpa ett. Samtidigt så medföljer en viss status när du har just denna konsol. Dels för priset och dels för utseendet och prestanda. Får du gäster så uppmärksammar de din konsol och det placerar dig i grupp av dem som har råd med den och med dem som är medvetna om vilken teknologi som är ”inne”. Just för att livsstilsfaktorerna är extra synliga på ungdomar, för det markerar oftast sin livsstil, vilken typ av umgänge man har etc. med sina köpvanor. Det är en av de huvudsakliga faktorerna till att Sony oftast har ungdomar i sina PS3 reklamer. Sponsorskap är en viktig sak för att visa upp sig. Genom att sponsra rätt evenemang så kan man lätt nå ut till den unga kundgruppen som man riktar sig mycket mot. Genom att vara en sponsor till sportevenemang eller stora tillställningar som MTV Awards som når många unga tittare.
I texten tidigare har jag berättat hur Sony har anpassat sin marknadsföring till vilket segment man behandlar. Exempel på detta är att för en äldre målgrupp framhäver man mer att det är en multimediastation för hela familjen med inbyggd Blu-Ray. Medan på medier där den unga gruppen är majoriteten framhäver man de tekniska specifikationerna och kringprodukterna som exempelvis spelen. Och till sist för kunden som inte bryr sig så mycket om varken spelen eller Blu-Ray visar man upp utseendet som ska locka dem.
Den externa miljön
SWOT-analys:
Styrkor: Eftersom man har varit på marknaden i över 15 år så besitter man en viss erfarenhet och utvecklat en kärnkompetens. Stora produktionsmängder leder till att man får kostnadsfördelar, en av styrkorna med ett stort företag. Varumärket Sony är ett mäktigt vapen som kan och bör användas. Styrkan med ett stortföretag skall inte underskattas eftersom vi har resurser i form av både pengar och kompetens.
Svagheter: Efter att ha varit marknadsledande så finns risken att bli slö och inte vara hungrig längre. Företaget får växtvärk och blir trögare vid denna stora storlek som Sony har. Höga produktionskostnader som tillkommer är alltid en svaghet som man bör åtgärda så det istället blir kostnadsfördelar.
Möjligheter: Co-branding är en av de största möjligheterna. Exempelvis är Sing Star exklusivt för Playstation och genom det kan man ingå samarbete med till exempel Abba som man gjort och man släppt en version med deras låtar. Kunden köper kanske inte spelet på grund av Sony utan på grund av Abba. Tack vare konsolens styrka kan man utveckla mer krävande spel med bättre grafik etc. Kombinera specialerbjudande med andra Sony produkter kan visa sig vara ett starkt kort.
Hot: Hotet kommer till stor del från konkurrerande företag. Att de ska sälja fler konsoler, att hitta fler innovativa kringprodukter till konsolen. En ständig kamp om vem som utvecklar snabbast. Den ekonomiska krisen som pågår är ett ständigt hot som bör tas med i dagens analyser över för framtida försäljningssiffror.
Detta är dock inte det enda hindret som PS3 måste övervinna. Så länge efterfrågan finns där så är det ingen fara men problemet börjar så fort konsumenterna måste hålla lite hårdare i sina plånböcker och kanske spara på köp som exempelvis en spelkonsol eller om spelkonsolen inte är lika viktig i människors hushåll. Därför är det så viktigt att hela tiden uppdatera sig hur världens ekonomi ser ut. Hela tiden analysera ländernas ekonomi och försöka genom experthjälp förutspå hur ekonomin kommer att se ut om ett halvår, ett år etc. Vi på Sony måste hela tiden göra marknadsundersökningar för att ta reda på vad konsumenten tycker kan bli bättre eller något som påtagande många vill gärna se på marknaden. Ett annat hot som blir större och större är kritiken från media och politiker. Att spelkonsoler är en av bidragande faktorer till barn utvecklar fetma vid tidig ålder. Detta måste man ta hänsyn till och anpassa produkten och marknadsföringen efter. På 80- och 90-talet var detta inte en stor diskussion så då var det lite lättare att marknadsföra sin produkt utan avsevärt mycket kritik från allmänheten. Som vi sett har även värderingarna ändrats hos världens befolkning. Innan var det bara de rika som kunde köpa en konsol för ca 4000:- men med en årlig inflation och en ständig minskning av penningvärdet har gjort att den ordinarie svensken kan även ha råd med den. Vad vi på Sony har haft svårt för är att slå in sig ordentligt på den kinesiska marknaden. Sedan andra världskriget har det funnits förakt mellan länderna vilket leder till att många kineser väljer någon annan konsol framför vår på grund av en indirekt bojkott av japanska varor. Detta är något vi försöker tackla och hitta lösningar på genom att välkomna andra samarbete mellan länderna som stärker banden. Politiker som också förespråkar ökat samarbete länderna emellan uppskattas högt.
Men en stor fördel för oss är att produkten kommer att finnas en lång tid på marknaden. 10 år är målet och vi förväntar oss att det blir verklighet. Efter några år kommer ekonomin ha vänt och då ökar både efterfrågan och köpkraften hos konsumenterna. Vissa förändringar kan komma att ske som vi gjort med tidigare konsoler. En mindre version är kanske att vänta eller någon annan förändring som gör den mer praktisk.
Sony kommer att notera en förlust på 23 miljarder kronor för 2008. Spåren efter det ser vi tydligt då Sony har varslat 2000 anställda och ytterligare 6000 personer kommer bli av med sina jobb och arbetsstyrkan kommer reduceras med 4 %.
Slutsats
Vad hade jag gjort annorlunda om jag hade varit VD för Sony Computer Entertainment? Först och främst hade inte jag blivit allt för avskräckt av den ekonomiska krisen som råder nu. Sedan marknadsekonomin introducerades i västvärlden har konjunktursvängningar varit en tillhörande del och det kommer att fortsätta vara så. Företag som Sony har överlevt förut och det kommer den göra denna gång också. Företaget måste hela tiden fortsätta släppa nya kringprodukter till sin existerande konsol. En av de avgörande faktorerna är att man så snabbt så möjligt får ut den slutgiltiga versionen av Playstation Home. Inte förrän då kan Playstation vara med och utmana Microsoft om Internettjänster. Just dessa Internettjänster spelar en allt viktigare roll när konsumenten väljer konsol. För ju längre man håller inne denna tjänst desto starkare blir Xbox Live som varumärke för den typiska Internettjänsten, vilket vi absolut inte vill.
Priset är något som måste åtgärdas och det måste göras snabbt. Den nuvarande produktionskostnaden för PS3 är inte hållbar. Får man inte ner den kommer priset fortfarande vara högt och det gynnar verkligen inte Sony. Som jag redovisat tidigare så ligger Playstation efter i försäljningsracet och för att kunna ta in det snabbt så måste man möta Xboxs prissänkning med en motsvarande eller kanske lite större. Och detta ska göras i syfte för att få fart på försäljningen. För när återköpen börjar göras så ska kunderna vara fast beslutna om att PS3 är konsolen för dem. Man kan även släppa kontroller som liknar Nintendo Wiis koncept. På så sätt kan man utan problem ta över en stor andel av deras kunder. Två viktiga ingredienser till försäljning är ett lägre pris och innovativa idéer.
Något jag lagt märke till att Xbox har tagit många kunder från Playstation på grund av sitt breda spelutbud. Sony måste motverka detta genom att köpa/utveckla flera exklusiva speltitlar som endast finns till deras konsol men samtidigt äga rättigheter över spel som är exklusiva för Xbox. Ett annat effektivt konkurrensmedel är att använda sig av kändisar. Göra spel som fler kändisar marknadsför och kanske gör musiken till spelet eller är rent av medverkar i dem. Jag nämnde tidigare Sing Star Abba. Sing Star är ett karaokespel men just denna version innehåller endast Abba låtar. Denna släppte man ungefär samtidigt som succéfilmen Mamma Mia släpptes på biograferna. Här visste man att en stark efterfrågan av något liknande skulle komma. Så enligt mig bör man fortsätta på detta spår och kontinuerligt leta efter möjligheter till Co-branding.
Vad Sony försöker göra är att få Playstation 3 som ett separat varumärke som även det ska bli lika starkt som Sony och visst har man lyckats med tanke på de två tidigare konsolerna. Men det kan gynna Sony ytterligare om man använder varumärket Sony i reklamen. Märket är ett av världens starkaste varumärke och då drar jag slutsatsen att det är en stark tillgång att kunna använda det. Kombinera erbjudande mellan Sony produkter kan vara en idé som kan få en positiv reaktion bland kunderna. Exempel är att sälja en Sony TV med ett tillhörande PS3 och få exempelvis 1000 kronors rabatt på PS3. Då får man både sålt på en TV och en konsol. Man kanske kan anpassa erbjudandet så att TV är högpresterande så man får ut så mycket av sin konsol som är möjligt.
Vad har jag kommit fram till i min nulägesanalys? Att PS3 kommer stanna på marknaden under en lång tid. Att man utnyttjar detta på bästa möjliga vis, exempel att framhäva det i sin marknadsföring. Blu-Ray som är bland de viktigaste fördelarna med PS3 ska man förklara för kunden att det är framtidens filmformat. När det gäller marknaden så är det mycket viktigt för oss att vi slår oss in på den kinesiska marknaden. Förespråka samarbete mellan länderna som reducerar föraktet mellan folken. På så sätt kan den kinesiska befolkningen, som är enorm räknas som en kundgrupp.
Avslutningsvis vill jag säga att trots sin tröga start kommer försäljningen snart att skjuta i höjden för PS3. Sony kommer inte bara gå överlevande ur denna ekonomiska kris utan kommer att komma ut starkare än förut.
Introduktionsstadiet
TIllväxt
mognadss
stagnations
nedgångs