Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Allstå, det jag kan komma på just nu är att första datorn vägde 30ton, hade cirka 80 000 rör och hade samma kapacitet som en miniräknare!
Googla!
Edit: Den vägde 27 ton och tog upp en golvyta på 130 m2. Vidare bestod den av omkring 18 000 elektronrör, 70 000 resistorer, 10 000 kondensatorer, 6 000 strömbrytare och 1 500 reläer.
#1 Nja det beror på vad man menar med "dator". När jag gick i gymnasiet fick vi lära oss två svar. Ena var en stor trämaskin utan elektronik alls som kom för flera hundra år sedan. Det andra svaret var vad du beskrev nyss.
Antagligen så är väl ditt svar rätt i #0s fall. Påpekar bara att det finns flera svar på frågan; I alla fall vad jag fick lära mig för 4 år sedan.
Den första datorn uppfanns av engelsmannen Charles Babbage år 1837. Denna var dock inte elektronisk eftersom transistorn inte uppfunnits än. Därefter kom den första elektroniska datorn som var binärt programmerbar år 1941, Zuse 23.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Googla!
Edit: Den vägde 27 ton och tog upp en golvyta på 130 m2. Vidare bestod den av omkring 18 000 elektronrör, 70 000 resistorer, 10 000 kondensatorer, 6 000 strömbrytare och 1 500 reläer.
Antagligen så är väl ditt svar rätt i #0s fall. Påpekar bara att det finns flera svar på frågan; I alla fall vad jag fick lära mig för 4 år sedan.