1
NP Ma B imorgon, HILFE
Postat av IRLhero den 7 Maj 2008, 17:03
10 kommentarer · 935 träffar
Tjenare GUZzAr och guBbor
Har ett tal från ett gammalt nationellt prov som jag har kört fast på och vet att det finns massa snillen på fb som kan hjälpa mig
Frågan:
"De två vanligaste bildformaten för en tv-apparat är standardformat och bredbildsformat (widescreen). För att beskriva storleken på en tv-apparat används längden av bildskärmens diagonal mätt i tum, se figur. En tum är ungefär 2.54 centimeter.
En tv i standardformat har en bildskärm där bredden är 4/3 av höjden.
En tv i bredbildsformat har en bildskärm där bredden är 16/9 av höjden.
Utgå från två tv-apparater som båda har samma storlek, dvs. bildskärmens diagonal är lika stor för båda apparaterna, men där den ena är i standardformat och den andra i bredbildsformat.
Bestäm vilket format som ger den största bildskärmsarean."
mvh kungen
Har ett tal från ett gammalt nationellt prov som jag har kört fast på och vet att det finns massa snillen på fb som kan hjälpa mig
Frågan:
"De två vanligaste bildformaten för en tv-apparat är standardformat och bredbildsformat (widescreen). För att beskriva storleken på en tv-apparat används längden av bildskärmens diagonal mätt i tum, se figur. En tum är ungefär 2.54 centimeter.
En tv i standardformat har en bildskärm där bredden är 4/3 av höjden.
En tv i bredbildsformat har en bildskärm där bredden är 16/9 av höjden.
Utgå från två tv-apparater som båda har samma storlek, dvs. bildskärmens diagonal är lika stor för båda apparaterna, men där den ena är i standardformat och den andra i bredbildsformat.
Bestäm vilket format som ger den största bildskärmsarean."
mvh kungen