Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Jag vill göra ett spel!

Postat av PutBoy den 22 Oktober 2006, 13:10
31 kommentarer · 61 träffar
Det här är en sorts kallelse till programmerare och folk som är bra på att rita, plus folk som är bra på att skapa historier skulle jag tro. Och att organisera också.

Jag har en spelidé (faktiskt en hel del eg) som jag vill realisera. Har haft den ett tag, och behöver hjälp. Jag kan programmera, främst i Visual Basic, och det är i det språket jag tänkt programmera spelet. Jag vill inte gå in i detaljer om spelidén, men kan skriva lite kort om det (jag har det mesta i huvudet, lösningar till de flesta problem osv):

Spelet ska handla om en kille i en byhåla, Kågeröd (min gamla by, där jag växte upp, men är mindre viktigt). Han bor där, och spelaren följer hans skolgång under första året i högstadiet (ska finnas uppföljare, men mer om det senare). Högstadiet, Linåkerskolan, ligger i en by utanför Kågeröd, nämligen i Svalöv. Det finns en del kringliggande byar också. Spelet ska vara öppet, och man ska kunna göra nästan vad som helst, och det ska finnas en mängd alternativ, mer om det senare.

Spelet börjar första dagen och börjar som en tutorial (som man kan slippa om man vill). Man har en garderob (garderoben är viktig senare i spelet), och man ska välja kläder, duscha (även det viktigt), äta (även det viktigt), och gå till busstationen och ta bussen till skolan. Man går på alla lektioner, om man vill, och umgås med kompisarna också vidare.

Jag har tänkt mig en rätt så avancerad social motor i spelet, där alla personer har en del egenskaper. Till detta så har varje person en lista över alla andra personers egenskaper, som från början är tom. Den här listan fylls på när personer talar med varandra. Person A's lista över Person B's egenskaper fylls i när han talar med Person B, men även när han talar med Person C om Person B. Egenskaperna är saker som sysselsättning, stil, var de bor och befinner sig med mera. Alla har även olika förhållande till varandra, mäts med poäng, och ju högre poäng desto mer talar de med varandra, och desto mer de talar med varandra desto mer vet de om varandra. På så sätt kan spelaren ta reda på saker om en viss person, tex om han letar efter flickvän, genom att fråga hennes, i mitt exempel, kompisar.

I spelet så ska man kunna ta buss till olika ställen, bla alla byar i området (kommunen eg), men också till köpcentret. I spelet ska det finnas något som kalla mode, och det beror på vad personerna med högst status har för kläder. Status beror på en del saker, och mode är ett av dom (dvs hur väl man följer modet). Därför är det viktigt, om man väljer att följa modet som spelare (vilket man alltså inte måste) att man ofta åker till köpcentret och letar efter rätt sorts kläder. Mode ska vara färg, klädsort, märke mm. Det ska inte stå någonstans, utan spelaren får lista ut det själv, genom att tex fråga personer med hög status, eller titta på vad dom bär för kläder mm.

I kommunen så ska det också finnas maffior. Man kan gå med i en maffia om man vill ;P Detta ska ju inte vara jättelätt, utan man får lära känna rätt människor helt enkelt. Maffiorna ska alltså bestå av personer i högstadiet. Härav följer 'bråk' i spelet. Under ett bråk ska man slå ned personerna man bråkar med, t.ex. genom att slåss men man ska även kunna använda saker, t.ex. kan man kasta stolar ;P Detta mest av humorskäl.

Det ska även finnas möjlighet till att begå inbrott, skaffa ett jobb, skaffa flickvän, spela fotboll (spelet ska ha en fotbolls-motor i sig)

Så! Den som är intresserad kan ju höra av sig. Först och främst söker jag nog folk som kan rita (spelet ska var i 2D uppifrån ungefär som gamla Zelda kanske, och fyrkantigt). Men letar också efter programmerare. Jag kommer inte kunna börja med spelet på ett tag, men jag har en bit av motorn klar iaf. Har massor med jobb och skola just nu, men hör av dig om du är intresserad för ett långtidsprojekt.

Tack tack ;P Sno inte min idé nu. Kom ihåg också att du inte ens har hört hälften av det hela ;P
Föregående tråd
Nästa tråd

31 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 31 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..