1
Enkel server i Winsockets, C++
Postat av Bluebottel den 8 September 2006, 15:00
7 kommentarer · 300 träffar
Lite programmering sitter aldrig fel och om man kan skicka saker över nätverk så är det extra intressant. Jag har grävt en hel del i dom mörkaste hörnen av internet för att hitta saker om winsock (dvs. windows sockets) och för att få det att fungera. Vi rivstartar på en gång
-Det som behövs
Jag kommer att skriva och anta att du har Dev-cpp med mingwkompilatorn installerat, tankas ifrån www.bloodshed.net
När du väl har startat Dev-cpp så startar du ett nytt projekt, det ska vara 'console application' och se till att du har kryssat i C++ som språk nere i högra hörnet.
En sak till bara, jag kommer att anta att du vet vad includefiler är, vad en int, en vektor, en sträng mm. är, så det är egentligen ingen grundkurs :)
-Början
Nu borde du ha ett nytt fint projekt som ser ut såhär:
#include
#include
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[])
{
system("PAUSE");
return EXIT_SUCCESS;
}
system("PAUSE") skriver ut "Press any key to continue. . ." på skärmen och pausar programmet tills du trycker på en knapp, argv är en argumentlista och argc är antalet argument ('Argument Count').
Låt allt vara kvar tills vidare men lägg till #include .
Tryck alt+p för att komma in i 'project options' och klicka sen på tabben 'parameters'. Klicka på knappen 'add library or objects' och bläddra dig fram till mappen där dev-cpp är installerat. Inne i undermappen 'libs' så finns det en fil som heter 'libws2_32.a' som du dubbelklickar på. Winsockets funkar inte utan den så glöm den inte.
-Programmerandet
Nu när allt det tråkiga är klart så kan vi sätta tänderna i det riktiga programmerandet! Jag kommer att ignorera dom första och sista raderna av ren lathet utan skriver bara allt som ska stå i main, om inte annat anges.
WSADATA wsadat;
SOCKET server;
sockaddr_in local;
if (WSAStartup(MAKEWORD(2,0), &wsadat))
{
cout
-Det som behövs
Jag kommer att skriva och anta att du har Dev-cpp med mingwkompilatorn installerat, tankas ifrån www.bloodshed.net
När du väl har startat Dev-cpp så startar du ett nytt projekt, det ska vara 'console application' och se till att du har kryssat i C++ som språk nere i högra hörnet.
En sak till bara, jag kommer att anta att du vet vad includefiler är, vad en int, en vektor, en sträng mm. är, så det är egentligen ingen grundkurs :)
-Början
Nu borde du ha ett nytt fint projekt som ser ut såhär:
#include
#include
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[])
{
system("PAUSE");
return EXIT_SUCCESS;
}
system("PAUSE") skriver ut "Press any key to continue. . ." på skärmen och pausar programmet tills du trycker på en knapp, argv är en argumentlista och argc är antalet argument ('Argument Count').
Låt allt vara kvar tills vidare men lägg till #include .
Tryck alt+p för att komma in i 'project options' och klicka sen på tabben 'parameters'. Klicka på knappen 'add library or objects' och bläddra dig fram till mappen där dev-cpp är installerat. Inne i undermappen 'libs' så finns det en fil som heter 'libws2_32.a' som du dubbelklickar på. Winsockets funkar inte utan den så glöm den inte.
-Programmerandet
Nu när allt det tråkiga är klart så kan vi sätta tänderna i det riktiga programmerandet! Jag kommer att ignorera dom första och sista raderna av ren lathet utan skriver bara allt som ska stå i main, om inte annat anges.
WSADATA wsadat;
SOCKET server;
sockaddr_in local;
if (WSAStartup(MAKEWORD(2,0), &wsadat))
{
cout






