1
Spel idé!
Postat av ESCPE den 14 Augusti 2012, 01:55
61 kommentarer · 273 träffar
Tjenare!
I denna tråden så ska jag dela med mig av en spel idé jag har kommit på, om det skulle
finnas många intresserade så skulle vi kunna göra detta spelet.
Jag har skrivit denna snabbt så det kan förekomma stavfel eller något liknande.
Alla oseriösa kommentarer anmäls.
Kan börja förklara lite kortfattat vad spelet handlar om.
Har ni spelat DayZ, så kommer ni fatta lite enklare.
Det är ingen story i spelet eftersom jag bara har tänkt på multiplayersektionen.
Men jag skriver dirr från hjärnan atm så låt gå.
När jag förklarar spelet så kanske det kommer låta att jag håller på att göra spelet och
promotar, fast nu barar jag förklarar på mitt sätt :)
Först kan du tänka att du är i ett krig, för att överleva måste du ha mat, dricka, och annat
nödvändigt. Du är alltså en millitär och du hamnar i ett lag. Varje lag har ett mission,
t.ex att ni ska ta över den basen, och det andra laget har likadant mission fast andra
basen. Då kanske ni tänker, bullshit spel och är påväg att stänga sidan? Detta mission klaras inte över 1 dag, utan det beror på laget och players.
Så långt jag har tänkt så ska average time vara runt 5-7 dagar (Real time) för att klaradetta mission. Mapen/Mapsen ska alltså vara stora, VÄÄÄÄÄÄDLIGT stora, så dör du så får du börja om från 0.
Du börjar i en camp någonstans random /each team.
Jag vill att detta spelet ska vara så realistikt som möjligt, så du måste käka och dricka
omgående (har inte tänkt på sovandet).
För att transportera dig till andra camps eller bara explora så måste du alltså ha ett
fordon , dessa kommer spawna i städer eller camps.
Det kommer alltså finnas ett "Main mission" och massor av andra missions runt om i världen
så det inte blir för enformigt.
Du kommer ju självklart få en belöning för varje mission fast jag har inte tänkt så långt.
Nu kommer DayZ delen med, det kommer alltså finnas städer, i vissa hus finner du loot och i andra inte.
Du kommer självklart inte hitta vapen och sånna saker där, utan bara mat/dricka och trash.
Vapen och lite mer andvänd bara saker kommer du hitta i dina egna camps / motståndarens camps.
Det ska alltså vara servers, eftersom det är så stora maps så kommer det vara stora servers med många slots.
Loggar du ut så sparas dina saker (Inte tänkt på om det är olika saker till server till server)
Nu till det jobbiga, om det är så stora maps, då kommer det vara tomt och lång tråkigt.
Då har jag tänkt på om man ska ha NPCs som i verkliga världen, t.ex åker du igenom en fattigstad så kanske det kommer fram barn i vägen som skriker osv.
Jag har även tänkt på att man ska kunna gå ut ur millitären och kanske göra en clan, där man
inte direkt har något mål, fast att döda millitärer ta dems loot och leva livet.
Man skulle kunna döda civila , kanske tjäna något på det.
Varje gång man spawnar, så spawnar man med random behov som att vara nikotin beroende ( inte tänkt så mycket på detta, men det skulle göra det mer realistiskt. ) Då måste man alltså
köpa någon slags av nikotin som man använder ibland så man inte tappar humöret, man kanske får suddig skärm om man inte rökte eller något i den formen.
Några exempel på missions kan ju vara att man ska evakuera en stad och göra en liten camp där, så att sitt team kan komma och hålla detta stället som ett annat mission, då får motståndaren ett mission att ta över den staden osv.
Som belöningar kan man få attachments till sina vapen, samt nya vapen och andra saker.
För varje kill / mission får man även experience eller en valuta av något slag.
Med sin experience så kan man komma högre upp i befälet och bli bättre på olika saker.
Med valutan så ska man kunna köpa t.ex nikotin, och andra saker // Edit kommer.
Även när man klarar Main mission så ska man få en stor belöning beroende på hur många kills, missions och livstid.
Är man levande när Main mission klaras, så får man behålla sakerna.
Då kan man alltså joina en ny server och fortsätta.
Då det kommer finnas flera maps så kommer man inte tröttna så snabbt då man aldrig har explorat allt.
EDIT:
Det ska finnas character customization.
Jag håller på att designa en map i unity 3d atm, det kommer komma pics!
Det kommer komma edits när jag har kommit på mer.
Är ni intresserade av att kanske göra ett spel?
Är ni kunniga nog för att klara av att göra ett spel?
Släng ett PM!
Kommer det vara tillräckligt många som är intresserade så kan detta spelet bli verkligt.
Har ni andra ideér till spelet? Ge response!
Kommentera gärna!
Lite pics från arbetet!
http://fuskbugg.se/dl/A18ZsP
I denna tråden så ska jag dela med mig av en spel idé jag har kommit på, om det skulle
finnas många intresserade så skulle vi kunna göra detta spelet.
Jag har skrivit denna snabbt så det kan förekomma stavfel eller något liknande.
Alla oseriösa kommentarer anmäls.
Kan börja förklara lite kortfattat vad spelet handlar om.
Har ni spelat DayZ, så kommer ni fatta lite enklare.
Det är ingen story i spelet eftersom jag bara har tänkt på multiplayersektionen.
Men jag skriver dirr från hjärnan atm så låt gå.
När jag förklarar spelet så kanske det kommer låta att jag håller på att göra spelet och
promotar, fast nu barar jag förklarar på mitt sätt :)
Först kan du tänka att du är i ett krig, för att överleva måste du ha mat, dricka, och annat
nödvändigt. Du är alltså en millitär och du hamnar i ett lag. Varje lag har ett mission,
t.ex att ni ska ta över den basen, och det andra laget har likadant mission fast andra
basen. Då kanske ni tänker, bullshit spel och är påväg att stänga sidan? Detta mission klaras inte över 1 dag, utan det beror på laget och players.
Så långt jag har tänkt så ska average time vara runt 5-7 dagar (Real time) för att klaradetta mission. Mapen/Mapsen ska alltså vara stora, VÄÄÄÄÄÄDLIGT stora, så dör du så får du börja om från 0.
Du börjar i en camp någonstans random /each team.
Jag vill att detta spelet ska vara så realistikt som möjligt, så du måste käka och dricka
omgående (har inte tänkt på sovandet).
För att transportera dig till andra camps eller bara explora så måste du alltså ha ett
fordon , dessa kommer spawna i städer eller camps.
Det kommer alltså finnas ett "Main mission" och massor av andra missions runt om i världen
så det inte blir för enformigt.
Du kommer ju självklart få en belöning för varje mission fast jag har inte tänkt så långt.
Nu kommer DayZ delen med, det kommer alltså finnas städer, i vissa hus finner du loot och i andra inte.
Du kommer självklart inte hitta vapen och sånna saker där, utan bara mat/dricka och trash.
Vapen och lite mer andvänd bara saker kommer du hitta i dina egna camps / motståndarens camps.
Det ska alltså vara servers, eftersom det är så stora maps så kommer det vara stora servers med många slots.
Loggar du ut så sparas dina saker (Inte tänkt på om det är olika saker till server till server)
Nu till det jobbiga, om det är så stora maps, då kommer det vara tomt och lång tråkigt.
Då har jag tänkt på om man ska ha NPCs som i verkliga världen, t.ex åker du igenom en fattigstad så kanske det kommer fram barn i vägen som skriker osv.
Jag har även tänkt på att man ska kunna gå ut ur millitären och kanske göra en clan, där man
inte direkt har något mål, fast att döda millitärer ta dems loot och leva livet.
Man skulle kunna döda civila , kanske tjäna något på det.
Varje gång man spawnar, så spawnar man med random behov som att vara nikotin beroende ( inte tänkt så mycket på detta, men det skulle göra det mer realistiskt. ) Då måste man alltså
köpa någon slags av nikotin som man använder ibland så man inte tappar humöret, man kanske får suddig skärm om man inte rökte eller något i den formen.
Några exempel på missions kan ju vara att man ska evakuera en stad och göra en liten camp där, så att sitt team kan komma och hålla detta stället som ett annat mission, då får motståndaren ett mission att ta över den staden osv.
Som belöningar kan man få attachments till sina vapen, samt nya vapen och andra saker.
För varje kill / mission får man även experience eller en valuta av något slag.
Med sin experience så kan man komma högre upp i befälet och bli bättre på olika saker.
Med valutan så ska man kunna köpa t.ex nikotin, och andra saker // Edit kommer.
Även när man klarar Main mission så ska man få en stor belöning beroende på hur många kills, missions och livstid.
Är man levande när Main mission klaras, så får man behålla sakerna.
Då kan man alltså joina en ny server och fortsätta.
Då det kommer finnas flera maps så kommer man inte tröttna så snabbt då man aldrig har explorat allt.
EDIT:
Det ska finnas character customization.
Jag håller på att designa en map i unity 3d atm, det kommer komma pics!
Det kommer komma edits när jag har kommit på mer.
Är ni intresserade av att kanske göra ett spel?
Är ni kunniga nog för att klara av att göra ett spel?
Släng ett PM!
Kommer det vara tillräckligt många som är intresserade så kan detta spelet bli verkligt.
Har ni andra ideér till spelet? Ge response!
Kommentera gärna!
Lite pics från arbetet!
http://fuskbugg.se/dl/A18ZsP
Skulle detta kunna bli ett roligt spel?
49 personer har röstat






