Hejsan fragbite.
Har Programmering som inviduellt val och första lektionen får vi reda på att vi ska göra kursen hemma för att vi inte har det programmet man behöver på skoldatorerna. Så det är väldigt svårt att få hjälp. Har precis satt igång och får direkt fel.
Vi har fått ett enkelt program som vi ska skriva in och sedan köra. Men det går inte att köra det.
http://data.fuskbugg.se/skalma n02/cad49d02_c%2B%2B%20fel.png Någon som kan säga vad jag har gjort fel?
Vi ska sedan skriva om programmet så att man istället ska addera två tal. Hur gör man det?
Skulle vara väldigt schysst ifall någon har tid att hjälpa till!
För att lägga in addition mellan talen letar du bara upp där du utför multiplikationen och ändrar till addition
return 0;
}
Sen använder du cout som tillhör standard namespace så du kan köra med det också.
#include <iostream>
using namespace std;
....
fatal error C1010: unexpected end of file while looking for precompiled header. Did you forget to add '#include "stdafx.h"' to your source?
warning C4627: '#include <iostream>': skipped when looking for precompiled header use
1> Add directive to 'stdafx.h' or rebuild precompiled header
Men är din funktion en int.
Alltså:
int min_funktion()
{
...
}
så måste den returnerna en int också. (int = heltal)
Därför behöver du return något-heltal; längst nere. Vanligast är att använda 0 då det betyder "success" i shellsammanhang.
Läs även det jag skrev i #6.
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int tal1,tal2,produkt;
tal1=5;
tal 2=11;
produkt=tal1*tal2;
cout << "Produkten är: " << produkt << endl;
return 0;
}
fatal error C1010: unexpected end of file while looking for precompiled header. Did you forget to add '#include "stdafx.h"' to your source?
warning C4627: '#include <iostream>': skipped when looking for precompiled header use
1> Add directive to 'stdafx.h' or rebuild precompiled header
Blir fan less på att skolan inte kan ordna programmen på datorerna...
Annars ska koden som #10 skrev funka utan problem.
Jo, proggar man för Windows så kan man ju göra så. Problemet är ju att det är just Windows :P (Ja, jag är lite av en icke-Microsoft-fanboy) Tycker det är jobbigt att ingen inser hur kissigt Windows kan vara, även om det har många bra saker. Som utvecklingsplatform är det ofta ett helvete imo, samt att den kod du skriver endast fungerar på just Windows ifall du använder deras bibliotek etc. Mer OpenGL och Crossplatform åt folket!