1
Windows xp
Postat av Zeyto den 21 November 2008, 18:44
7 kommentarer · 242 träffar
Ok innan min dator exploderar av vrede så vänder jag mig till er.
Jag har windows Vista och jag har tröttnat på den så jag fick tag i en XP pro cd och tänkte instalera den.
Min kompis säjer att det bara är att boota up datorn med skivan i.
Jag gör så men inget händer, den snurrar men inget annat och windows startar som vanligt.
Då sökte jag på google och tydligen var det något med SATA inställningar på bios som ska ändras från AHCI till ...ja det som finns tillgängligt.
det gjorde jag ( mins dock inte vad det andra hette)
Nu startar windows och krashar.
nu får jag välja på: Starta windows normalt. och typ något som ska fixa alla mina problem och rädda dagen...
jag väljer starta normalt.
nu startar den om och så kommer samma sak fram igen.
Så jag ändrar tillbaks till AHCI och nu startar den normalt.
Testade också att starta installationen från vista men det vill den inte..
Jag är lite inne på det här med att starta med CD i men eftersom det inte funkade så kanske ni kan hjälpa mig.
Har kollat på Bl.a den här sidan http://soulpass.com/2007/11/10 /installing-windows-xp-profess ional-sp2-on-acer-aspire-5315- 2153-laptop /
vet inte hur pålitlig den är dock
Jag har windows Vista och jag har tröttnat på den så jag fick tag i en XP pro cd och tänkte instalera den.
Min kompis säjer att det bara är att boota up datorn med skivan i.
Jag gör så men inget händer, den snurrar men inget annat och windows startar som vanligt.
Då sökte jag på google och tydligen var det något med SATA inställningar på bios som ska ändras från AHCI till ...ja det som finns tillgängligt.
det gjorde jag ( mins dock inte vad det andra hette)
Nu startar windows och krashar.
nu får jag välja på: Starta windows normalt. och typ något som ska fixa alla mina problem och rädda dagen...
jag väljer starta normalt.
nu startar den om och så kommer samma sak fram igen.
Så jag ändrar tillbaks till AHCI och nu startar den normalt.
Testade också att starta installationen från vista men det vill den inte..
Jag är lite inne på det här med att starta med CD i men eftersom det inte funkade så kanske ni kan hjälpa mig.
Har kollat på Bl.a den här sidan http://soulpass.com/2007/11/10 /installing-windows-xp-profess ional-sp2-on-acer-aspire-5315- 2153-laptop /
vet inte hur pålitlig den är dock