1
Linux: ALSA-problem!
Postat av Undie den 3 Januari 2008, 01:16
4 kommentarer · 253 träffar
Hej. Det är i desperation jag skriver denna tråd då det har varit extremt problematiskt att få någon som helst hjälp med detta.
Överblickande problem: Jag får inget fungerande ljud med ALSA trots alla möjliga indikationer på att det fungerar.
Temporär lösning: Jag kör med OSS för att kunna lyssna på mp3or men det funkar ju inte med Firefox eller något whatsoever som kräver flera anslutningar till ljudkortet.
Snabb beskrivning av hårdvaran:
Datorn i sig är en Laptop av märke+modell HP Pavilion dv6515eo
Ljudkortet är ett Intel-HDA med ALC268 chip.
Jag kör kernel 2.6.18-5-686.
Distribution är Debian.
Vad jag har gjort:
(Jag har gjort en textfil då fragbite inte direkt är paste-vänligt)
http://undie.mine.nu/fuck.txt
Där står beskrivet exakt vad jag gjort.
Jag har googlat i 3 dagar (skojar inte), kollat på diverse Debian- och Ubuntuforum (Ubuntu är "lillebror" till Debian om ni nu undrar varför jag kollat där.)
Jag har kört Linux i CLI i 6 år så det är först nu jag gett mig in på X-delen för jag har inte behövt det förräns till nån dag sen då jag lackade ur rejält på Vista. Så jag är förstådd med det mesta om ni nu undrar vilken nivå jag är på.
Tror inte jag missat något viktigt (allt ska stå antingen i tråden eller i textfilen länkad ovan,) men har jag missat något så tveka inte att fråga efter det.
Idiotsvar som "Installera Ubuntu" eller likanden bevisar bara hur dumma ni är.
Tack // Undie
Överblickande problem: Jag får inget fungerande ljud med ALSA trots alla möjliga indikationer på att det fungerar.
Temporär lösning: Jag kör med OSS för att kunna lyssna på mp3or men det funkar ju inte med Firefox eller något whatsoever som kräver flera anslutningar till ljudkortet.
Snabb beskrivning av hårdvaran:
Datorn i sig är en Laptop av märke+modell HP Pavilion dv6515eo
Ljudkortet är ett Intel-HDA med ALC268 chip.
Jag kör kernel 2.6.18-5-686.
Distribution är Debian.
Vad jag har gjort:
(Jag har gjort en textfil då fragbite inte direkt är paste-vänligt)
http://undie.mine.nu/fuck.txt
Där står beskrivet exakt vad jag gjort.
Jag har googlat i 3 dagar (skojar inte), kollat på diverse Debian- och Ubuntuforum (Ubuntu är "lillebror" till Debian om ni nu undrar varför jag kollat där.)
Jag har kört Linux i CLI i 6 år så det är först nu jag gett mig in på X-delen för jag har inte behövt det förräns till nån dag sen då jag lackade ur rejält på Vista. Så jag är förstådd med det mesta om ni nu undrar vilken nivå jag är på.
Tror inte jag missat något viktigt (allt ska stå antingen i tråden eller i textfilen länkad ovan,) men har jag missat något så tveka inte att fråga efter det.
Idiotsvar som "Installera Ubuntu" eller likanden bevisar bara hur dumma ni är.
Tack // Undie
Har du sett serien Little Britain?
3 personer har röstat