1
MYCKET skumt och STORT problem.
Postat av Mazzer den 23 Maj 2006, 22:42
13 kommentarer · 223 träffar
Det hela började med att jag hade datorn igång över en natt för att jag skulle tanka en sak. På morgonen när jag skulle sätta mig vid datorn hade den till min stora förvåning startats om och fastnat efter boot-kollen (där den kollar om det sitter någon boot-bar skiva eller diskett i). Då stod också den ENORMT jobbiga texten "BOOT DISK FAILURE" där.
HELT utan förklaring så hade den startats om. Jag är 99% säker på att det inte var virus jag tankade, eftersom att jag kollar alltid vad det är för filer i torrenten, och det var bara en avi-fil och en nfo-fil.
Jag startade installtions-programmet för windows med windows-skivan och gick in i cmd för reperation.
Provade fixboot och det hälpte mot "BOOT DISK FAILURE" i alla fall.
Men sen saknades det en windows-fil (kan varit fler).
Som tur var så var en polare och lanade så vi kunde lägga in den saknade filen på diskett.
MEN när jag skulle kopiera/flytta filen in till mappen den skulle ligga i (system32 eller någon undermapp i system32) så stod det att jag inte hade åtkomst.
Jag skrev in kommandot för att logga in men det gick inte heller (ja jag loggade in som admin såklart).
Så jag blåste min älskling och sen funkade den som den skulle...
I 3 dagar i alla fall. Sen var det samma sak igen.
Fick blåsa min sex-bomb igen.
Då funkade den också som den skulle...
I 1 och en halv vecka i alla fall... Tills i lördags.
Men då var det lite skillnad: Jag hade datorn igång och lira lite Black And White 2 när det helt plötsligt kom fram en ruta om att den inte kunde hitta en viss DLL-fil (dumt nog skrev jag inte upp vad den hette). Jag tryckte ok och datorn startades om, BOOT DISK FAILURE (ÅÅÅH vad jag är trött på den texten).
Fick blåsa min älskling IGEN!
Och nu funkar den som den ska... men hur länge?
Har scannat datorn med Ad-Aware, Avast Antivirus, Zone Alarm Anti-Spyware, och Microsofts egna lilla program för borttagning av Sasser, Mydoom, Blaster m.m.
Men inget program hittar nåt!
Om jag tänker efter så kan jag inte komma på något spec jag gjort/installerat innan datorn dog, mer än första gången då jag installerade Laplink. Men det var inte isntallerat andra gången.
Någon som har en aning om vad problemet kan vara?
Och hur man fixar det?
0; 0; 0; 0; 0;-
Fick som svar på Sweclockers:
Glapp i IDE-Kabeln!?
Svar på det svaret (LAWL):
Men det funkade ju efter formatering, utan att ha pillat i datorn innan!
HELT utan förklaring så hade den startats om. Jag är 99% säker på att det inte var virus jag tankade, eftersom att jag kollar alltid vad det är för filer i torrenten, och det var bara en avi-fil och en nfo-fil.
Jag startade installtions-programmet för windows med windows-skivan och gick in i cmd för reperation.
Provade fixboot och det hälpte mot "BOOT DISK FAILURE" i alla fall.
Men sen saknades det en windows-fil (kan varit fler).
Som tur var så var en polare och lanade så vi kunde lägga in den saknade filen på diskett.
MEN när jag skulle kopiera/flytta filen in till mappen den skulle ligga i (system32 eller någon undermapp i system32) så stod det att jag inte hade åtkomst.
Jag skrev in kommandot för att logga in men det gick inte heller (ja jag loggade in som admin såklart).
Så jag blåste min älskling och sen funkade den som den skulle...
I 3 dagar i alla fall. Sen var det samma sak igen.
Fick blåsa min sex-bomb igen.
Då funkade den också som den skulle...
I 1 och en halv vecka i alla fall... Tills i lördags.
Men då var det lite skillnad: Jag hade datorn igång och lira lite Black And White 2 när det helt plötsligt kom fram en ruta om att den inte kunde hitta en viss DLL-fil (dumt nog skrev jag inte upp vad den hette). Jag tryckte ok och datorn startades om, BOOT DISK FAILURE (ÅÅÅH vad jag är trött på den texten).
Fick blåsa min älskling IGEN!
Och nu funkar den som den ska... men hur länge?
Har scannat datorn med Ad-Aware, Avast Antivirus, Zone Alarm Anti-Spyware, och Microsofts egna lilla program för borttagning av Sasser, Mydoom, Blaster m.m.
Men inget program hittar nåt!
Om jag tänker efter så kan jag inte komma på något spec jag gjort/installerat innan datorn dog, mer än första gången då jag installerade Laplink. Men det var inte isntallerat andra gången.
Någon som har en aning om vad problemet kan vara?
Och hur man fixar det?
0; 0; 0; 0; 0;-
Fick som svar på Sweclockers:
Glapp i IDE-Kabeln!?
Svar på det svaret (LAWL):
Men det funkade ju efter formatering, utan att ha pillat i datorn innan!