Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Internetproblem

Postat av We$tY den 12 November 2010, 01:05
4 kommentarer · 87 träffar
Tjenare.

Förbered er för wall-of-text...

Kort och gott har jag internetproblem med ett par datorer på ett lan.....här kommer den långa versionen.

Sitter och har lan hemma hos mig med ett antal kompisar och internet har bestämt sig för att krångla. Förklaring följer:

* Från början var det en kabel från fiber-modemet > switch > 2 datorer, funkade finfint.

* Övergick till likadant fast 7datorer inkopplade, funkade fint.

* Sen kom det ännu fler folk, bytte switch (fortfarande samma kabelkoppling), funkade fint för det 7 som var inkopplade från början.

* Problemen börjar, en kompis kopplar in sin dator (Windows 7) får inget internet, prövar att ta en kabel från någon annans dator som internet funkar på och kopplar in i hans, funkar inte.

* Efter ett par timmar så får vi hans dator att få internet genom att en kompis med 2 nätverkskort delar ut internet på ena porten, dvs kompis 1 är inkopplad i switchen och har internet, kompis 2 är inkopplad i kompis 1 och får internet därifrån.

* Senare på kvällen slutar helt plötsligt internet att fungera på en av mina datorer som är inkopplade, har inte funkat sen dess. Får bara begränsad anslutning.

* Ringde support, dom sa att jag bara kan få 8st olika ip-adresser. Kopplar om det så att bara de 8st som behöver internet är i samma switch som internetkabeln sitter i, funkar fortfarande inte för min andra dator.

* Kopplar in min andra dator ensam med internetkabeln i första switchen, dvs att det är precis som innan lanet börjar och modemet behöver bara dela ut en ip-adress eftersom det bara är en dator ikopplad. Funkar fortfarande inte.

Nu funkar internet för 5 av de 8 som är inkopplade, funkar inte på min andra dator, min polares dator som kopplade i min andra kompis dator som ni läste längre upp (bara slutade fungera att dela ut internet helt plötsligt och har inte börjat funka igen.
Och då även en tredje dator som jag inte ens har orkat kolla på än.
(Förövrigt är de nämnda datorerna min dator, XP, polarens dator Windows 7 och den tredje XP)

Försök till lösningar som är gjorda:

Bytt switch

Ominstallerat drivrutiner

Startat om modemet. (Låtit vara avstängt i 1timma pga DHCP uppdateringen som händer en gång i timman)

Kopplat med kablar från datorer som internet funkar på

Skapa nya nätverksanslutningar

Olika kopplingar:

modem>router>switch> ; ; ; ; ; ;datorer

modem>sw itch>router>datorer

mode m>switch>datorer

Och diverse andra "enkla" lösningar...

Fattar verkligen inte vad problemet är och hoppas att någon överhuvudtaget förstod vad jag skrev och kan hjälpa mig.

4 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 4 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..