God Kväll! Vi är 6 herrar som sitter på LAN just nu och vi har enorma problem med vårat internet.
Problemet började då vi kopplade i våran Switch (Linksys SRW 224) mellan datorerna våran router. Vi sitter på 30 mbit/ADSL. Till en början fick vi bara internet på 2 av datorerna. Men sedan helt mirakulöst fick ytterligare 2 datorer internet. Dvs vi är 4 med internet just nu och ingen aning om varför de resterande 2 inte får det.
Ingen default gateway är tillgänglig. DHCP server är aktiverad för de 4 med internet och vi två som är helt utan så är den avaktiverad för, användandet utav "net start DHCP" fungerar inte riktigt, kommandotolken påstår att tjänsten redan är startad men är ändå avaktiverad då vi kollar i "ipconfig /all". De 4 som sitter uppkopplade med switchen har även helt olika IP adresser. Exempel; 79.133.14.58 och 213.49.82.102. Helt skumt. Att sätta statisk IP adress fungerar inte heller. Vid diagnostisering av nätverket så blir vi tillsagda att vi saknar IP Konfiguration.
Ber om ursäkt för röran vi skrapat ihop i brist på kunskap och håller tummarna att vi får det här löst.
Skrivet med min Android-mobil
Ipconfig /renew
Testa det på dom icke fungerande :D
Om det nu är så, så kan det vara en begränsning på antal enheter som din ISP kan dela ut ip-adresser till.
Jag kan tänka mig att ni har en operatör som har begränsat antal ipadresser till 5st eller liknande. Er router (första enheten efter telejack/fiberuttag) är alltså inte konfigurerat rätt.
Om ni konfiguerar routern korrekt kommer alla enheter till standard få ipadresser som börjar på 192.168.x.x (beroende på standardgateway)
För att fixa det måste routern ha NAT/PAT konfigurerat så att ni får privata ip-addresser (t.ex 192.168.x.x) lokalt.
Vad har ni för router? Det brukar vara automatiskt på "hemrouters"
Och sedan skrivit in den defaulta gatewayen i webbläsaren?
Du får hårdställa din ipadress enligt manual för din router.
Säg att din router skulle ha default gateway som är 192.168.1.1, så får du gå in och ställa in följande statisk ipadress på den datorn du ska logga in på routern med
Ipadress: 192.168.1.(2-250) (exempel 192.168.1.60)
Nätmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
Då ska du kunna komma åt gränssnittet för routern, annars se manual :)
192.168.254.254 kan också funka som default-gateway