Hej.
Tänkte höra hur intresset är för ett lan i Västerås med en 1.6 turnering nu i slutet av hösten. Vi planerar på att ta inträde (200kr-250kr) där alla pengar går till förstapriset i turneringen, så om det kommer tio lag så blir det garanterat minst 10 000kr i förstapris.
LANet kommer hållas i IT-Gymnasiets lokaler som ligger centralt i Västerås nära till affärer och restauranger. Vi har inga utgifter så alla pengar vi drar in kommer slängas in i förstapriset.
Det tar ungefär två minuter att gå ifrån Västerås Centralstation till skolan så att det är lätt att ta sig dit med buss eller tåg.
Så är folk intresserade av ett 1.6 LAN fortfarande? Fråga gärna om ni undrar över något och skriv gärna en kommentar utöver pollen.
EDIT: Information om lanet finns här:
http://www.fragbite.se/?thread ID=1143864
Skrivet med min Android-mobil
#8 Nice!
Så allt går till vinnaren då du garanterar 10k till vinnande laget vid 10 lag.. Borde inte tvåan och kanske trean få en slant?
Då kan du väl spela med mig då
#15 Det är en 1gbit lina från Telia, vi har stabil utrustning som klarar att ha mycket folk och det har lanats över 100 personer förut i skolan utan något lagg eller någon störning.
#17 Äh! Ni får ta och åka ner från norrland ändå! :D
Detta är självklart min åsikt och vad jag har förstått det som i andra trådar angående lan så är det flera som delar min åsikt. Vi kan ändra på det men då måste vi ha uppnått 10 000kr till förstapris och utöver det dela ut pengar till tvåan och kanske trean.
Visste det!
:D
#27 Ingen av oss som ska hålla lanet spelar något moba, det kommer vara en 1.6 turnering och inget annat.
Men jo sen är det som du säger inget lagg.
Skrivet med min iPhone
lycka till att ens vinna en match om det blir en någorlunda vettig 5on5-turnering.
Hade varit kul o se om han har så mycket att säga till mig
Hade varit kul o se hur han ska reagera när han får se min reaktion efteråt om han är så jävla tuff och kan kalla folk saker.
Under nästa vecka kommer datum komma upp, men det lutar mot veckan efter DH; 30nov till 2dec.
Skrivet med min Android-mobil
MVH en glad bastare från Finland!
Spelvinster är inte beskattade i vårat land. Du behöver inte skatta en krona på t.ex. En triss vinst eller om du vinner cash på hästar eller stryktipset.
Läs på lite
keiz du skulle inte ha sagt nåt och hoppas på att många kommer så det blir större prissumma
När folk på dreamhack vinner så skickar Lagen en Faktura om "Arbete" dit pengarna ska hämtas. Företagen momsar inte genom ett annat seriöst företag/förening så som ett etablerat Lag som spelar CS. Detta gör att de inte behöver betala någon skatt. Vinner du tex på små lan där du själv som individ inte har något eget företag då ska de betalat ut pengar till dig som privatperson och då måste du skatta. Arrangören betalar en form av "vinstskatt på cirka 1000-1500kr. Arrangören kan också betala ut en större summa ex om du vinner 10 000kr så kan du betala ut 13 000kr och då slipper vinnaren att skatta alls. Det bästa är dock om vinnaren själv betalar lite skatt på det för om person som vinner inte jobbar så kanske han inte behöver skatta alls då du kan tjäna en viss summa varje år utan att behöva skatta.
LÄS PÅ LITE.
På vårat lan som vi hade prispengar i nyss så kom det cirka 4 lag utifrån i CS 1.6 och i LoL kom det cirka 10 lag utifrån. Jag hade lätt satsat på LoL ist för CS 1.6.
Ska ni köra cs så borde ni ist köra CSGO då NIP o andra rätt stora lag åker för 10-20k
I stand corrected =)
Om du får betala vinstskatt ska vinsten på 40 000 kr beskattas som en tjänsteinkomst, d.v.s. som om du hade fått 40 000 kr i lön.
Att de skriver 'eventuell vinstskatt' beror på att tävlingsarrangören vill gardera sig för att Skatteverket eventuellt skulle se vinsten som en tjänsteinkomst och inte som en lotterivinst. Därigenom har arrangören också garderat sig så att det är du som vinnare som får betala skatten, och du kan inte kräva att få ut en vinst som är värd 40 000 kr netto.
Lotterivinster är inte skattepliktiga för vinnaren, utan arrangören betalar lotteriskatt. Typiska lotterier är t.ex. triss, tombola etc. där det är slumpen som avgör om du vinner eller inte.
Om det däremot räknas som att du har fått vinsten för att du har utfört en prestation, exempelvis deltagit i frågetävling på tv som 'Vem vill bli miljonär', Jeopardy eller liknande, har din prestation och inte slumpen varit avgörande, och du ska då betala skatt på vinsten på samma sätt som om du hade fått 40 000 kr i lön.
Googla på Alla frågeprogram och sen skatt så får du upp mer.
AHHH! såg du redigerade nu sorry!
Får skylla på sömnbrist och en hård helg eller något dylikt :)
Edit: Fixa allt, dra ihop en 5000 prispott och "mer om fler människor kommer". Då behöver inte spelarna riskera något, och det kommer förmodligen fler än tillräckligt för att täcka det där. Och om allt går åt helvete så är det inte värre än 5000 kr :)
#66 för det första så håller de i lanet enbart för att det är kul och för att de vill ha en 1.6-turnering, inget annat. för det andra så tror jag nog det kommer dyka upp bra många fler lag än så då västerås ligger lite bättre till än ljungby och ja, folk som åker runt på de flesta lan har visat intresse i tråden. 1.6 blir det i alla fall, punkt slut. sen får man väl hoppas att det inte blir som för er, är ju ganska oförutsägbart egentligen men men.
Jag tycker också det är kul att de har en turnering i 1.6 då det är grymt kul och titta på. Är det så att ägarna till event håller det för det är roligt så är det ju o köra på CS 1.6 men vill de få så stor prispott som möjligt och dra mera lag då tror jag CS GO, LoL och ev Dota 2 drar mer folk. Kan dock vara så att det blir någon Lanbauer version där det kommer mängder med MIX lag isf blir det ju riktigt kul!. Hur ni än gör ägare så se till att dra dit vanliga gamers också. Vet inte hur stor yta ni har men 100-200 personer borde ni lätt kunna dra om ni lägger in lite småpriser från olika butiker ni har i Stan.
Ni måste skatta på priset och deklarera det innan ni anordnat eventet just so you know. För skattar inte ni åker ni på skattesmäll, och det är några ggr fler än den prispotten du givit ut
#70 Jag finns ju? Jag anmäler lätt de till skatteverket ifall jag får reda på datumet och allt