1
Inet.se ringer och jävlas dan före jul.
Postat av -bengan- den 24 December 2010, 09:51
51 kommentarer · 2 318 träffar
Så..
Min kusin ville inte skriva något om det själv för att han är rädd för att han ska få ännu mer problem med Inet.se om han skriver om det, (han hade pratat om situationen med sin kompis som sedan hade gjort en tråd på något forum, sedan hade han själv blivit sagd att han var tvungen att fixa bort det dåliga som hade blivit skrivet om butiken ifråga för att han skulle få delar utbytta, för att butiken ifråga var "trötta" på honom.
Dock så känner jag att man inte ska vara rädd för att berätta för andra när man blir ruggigt behandlade av ett företag, och därför skapar jag nu tråden.
Jag har själv varit med honom när vi byggde datorn, det är snart 4 månader sen och efter det har han aldrig kunnat använda datorn för att spela eller vad det nu är han vill göra, överhuvudtaget.
Det har varit service inskickning efter service inskickning, runt 10 gånger sen han köpte datorn hos dom.
Flera gånger har han fått delar utbytta pga att det faktiskt varit fel på dom, och andra gånger har dom bara hänvisat till "good will" när dom bytt ut delarna, vilket man kan fundera på om det är bara något dom skriver till honom för att det ska se bra ut.
Han var väldigt skeptisk till att lämna in hela datorn till dom, då dom innan har varit väldigt negativa emot honom innan dom ens har fått in datordelarna och hänvisat till deras avgifter för servicereparation med mera, trots att han alltid har skrivit ordentligt om vad problemen har varit varje gång han har gjort en felanmälan. Efter att själv ha övertalat honom att han ska skicka in hela datorn om dom nu vill det, för att jag inte ens kunde tänka mig att han skulle bli lurad på något sätt då det verkar vara ett schyst företag, så säger han till mig att han inte vill skicka in den för att han tror att han kommer bli lurad på diverse avgifter samt att dom kommer säga att saker har gått sönder, då också även i frakten. Jag berättar för honom att så inte kommer bli fallet för att så kan inte företag bete sig, men ack så fel jag hade.
Nu får min kusin bli hur sur han vill på mig men jag känner ett måste av att fråga andra om hjälp hur han ska få situationen löst, då jag har slut på råd just nu. Han skickade in datorn till dom efter att dom bett honom göra det och sedan blev det precis som han hade sagt till mig innan (vilket jag inte förväntade mig att det skulle bli) att inet.se ringer upp honom (detta skedde alltså igår, dagen innan julafton) och berättade för honom att delar har skadats i frakten, och att även garantin på vissa delar har försvunnit. En anledning till detta var att en liten flärp som sitter på moderkortet ska ha gått av, en flärp som egentligen inte fyller någon riktig funktion, bara att den får grafikkortet att sitta lite hårdare än innan (detta gäller då främst lite mindre grafikkort).
Han har även gått med på att byta ned sig i moderkort en av gångerna för att vara schyst tillbaks mot inet då dom sagt hur mycket dom går i förlust på att skicka ut och hämta tillbaks delar hela tiden, dvs ett moderkort som var runt 600 kr billigare.
Men eftersom att min kusin hade haft 2 olika moderkort från denna butiken hemma hos sig under tiden så testade han med det moderkortet också, och det var samma problem på båda, alltså var det inte moderkortet som orsakade felet. Felet var att datorn inte startade när nätaggregatet anslöt sina 6-pins kontakter till grafikkorten, men när inte dessa var inkopplade så fungerade datorn som dom skulle (när vi provade grafikkort som inte kräver 6-pins kontakter, har då även provat med mina grafikkort samt med hans egna).
När han då förklarar detta för butiken ifråga så börjar dom då att ge han skit för något helt irrelevant. Dom hänvisar till att det också kan ha blivit fel på delar, pga att han hade tagit loss en sån här; http://www.segeimport.se/img/p /2605-2605-large.jpg som då ska skydda emot damm, där man sätter i anslutningar till mikrofon och övrigt. När han då konfronterar dom om att han bara hade haft det nya moderkortet i 2 dagar efter att han hade fått hem det och sagt att det inte kan ha kommit in något damm just där som skulle ha orsakat fel på komponenter (denna plast grej hade han dessutom haft på innan, men tagit bort den i samband med att han trodde att han skulle skicka in delarna omonterade sedan till inet, men när dom sedan sa åt han att dom skulle ha hela datorn fullt inkopplad och monterad så tänkte han att denna grejen inte var en sån big deal, då den framförallt inte orsakar skador på delar i datorn).
När han berättar för dom att han inte tror på det dom säger och att det låter väldigt konstigt så konfronterar dom honom med att dom har tagit kort på hur det såg ut när dom öppnade datorn, då säger han att "Hur vet jag att ni inte bara lagt det så för att jävlas med mig" och blir då besvarad med att dom aldrig skulle göra något sådant.
Han blir sedan hänvisad till att han ska kontakta posten om han vill anmäla fraktskador, men understryker samtidigt att detta är knappast något som posten kommer ta ansvar för, då det var delar INUTI chassit som har åkt av.
Dom ringer alltså till honom dagen innan julafton bara för att berätta att det har blivit fraktskador i leveransen och att han förlorat garantin delar, men dom hade inte testat delarna överhuvudtaget ännu, vilket jag själv kan tycka är väldigt märkligt...
Om jag hade ett företag och vi hade fått in delar på reparation, inte öppnar man väl dom redo med kameran för att ta bilder om det har blivit någon fraktskada, utan man öppnar väl paketen när man väl ska felsöka delarna, annars har man ju redan förutspått att det skulle ha blivit fraktskador, vilket får det hela att verka ännu mera mysko.
Självklart har min kusin mått jävligt dåligt över detta, och han mår inte desto bättre nu när han vet att dom kommer lura på honom tusentals kronor för att han ska kunna få tillbaks en fungerande dator? Jag kanske känner empati för honom för att jag är släkt med honom men dom kompisar som jag själv har pratat med angående detta säger också att dom tycker jävligt synd om honom för hur han har blivit behandlad av företaget, vi har även sagt åt han att han ska ta kontakt med konsumentverket och liknande för att kunna få något att säga till om saken, men då har han inte velat då heller då han är rädd för att han ska få ännu mer skit från Inet då och få betala ännu mer kostnader, något jag själv kan tycka är väldigt konstigt då det enligt mig är han som ska begära pengar från dom, för att inte ha kunnat använda sin nya dator under 4 månaders tid och även behövt skicka in delar flertalet gånger.
Nu vill han inte ens vara med under julafton och fira den heller, något man kan tycka är både lite märkligt men även tragiskt, men jag kan bara säga att jag förstår honom, alla har inte tusentals kronor att bara slänga i vattnet till ett företag som bara vill lura honom på mer pengar.
Därför vänder jag mig till er här, och frågar om ni har något bra tips som jag sedan kan vidarebefordra till honom, då jag inte orkar med att han ska må så jävla dåligt över att ett företaget behandlar honom så himla illa att han blir deppig av det.
Min kusin ville inte skriva något om det själv för att han är rädd för att han ska få ännu mer problem med Inet.se om han skriver om det, (han hade pratat om situationen med sin kompis som sedan hade gjort en tråd på något forum, sedan hade han själv blivit sagd att han var tvungen att fixa bort det dåliga som hade blivit skrivet om butiken ifråga för att han skulle få delar utbytta, för att butiken ifråga var "trötta" på honom.
Dock så känner jag att man inte ska vara rädd för att berätta för andra när man blir ruggigt behandlade av ett företag, och därför skapar jag nu tråden.
Jag har själv varit med honom när vi byggde datorn, det är snart 4 månader sen och efter det har han aldrig kunnat använda datorn för att spela eller vad det nu är han vill göra, överhuvudtaget.
Det har varit service inskickning efter service inskickning, runt 10 gånger sen han köpte datorn hos dom.
Flera gånger har han fått delar utbytta pga att det faktiskt varit fel på dom, och andra gånger har dom bara hänvisat till "good will" när dom bytt ut delarna, vilket man kan fundera på om det är bara något dom skriver till honom för att det ska se bra ut.
Han var väldigt skeptisk till att lämna in hela datorn till dom, då dom innan har varit väldigt negativa emot honom innan dom ens har fått in datordelarna och hänvisat till deras avgifter för servicereparation med mera, trots att han alltid har skrivit ordentligt om vad problemen har varit varje gång han har gjort en felanmälan. Efter att själv ha övertalat honom att han ska skicka in hela datorn om dom nu vill det, för att jag inte ens kunde tänka mig att han skulle bli lurad på något sätt då det verkar vara ett schyst företag, så säger han till mig att han inte vill skicka in den för att han tror att han kommer bli lurad på diverse avgifter samt att dom kommer säga att saker har gått sönder, då också även i frakten. Jag berättar för honom att så inte kommer bli fallet för att så kan inte företag bete sig, men ack så fel jag hade.
Nu får min kusin bli hur sur han vill på mig men jag känner ett måste av att fråga andra om hjälp hur han ska få situationen löst, då jag har slut på råd just nu. Han skickade in datorn till dom efter att dom bett honom göra det och sedan blev det precis som han hade sagt till mig innan (vilket jag inte förväntade mig att det skulle bli) att inet.se ringer upp honom (detta skedde alltså igår, dagen innan julafton) och berättade för honom att delar har skadats i frakten, och att även garantin på vissa delar har försvunnit. En anledning till detta var att en liten flärp som sitter på moderkortet ska ha gått av, en flärp som egentligen inte fyller någon riktig funktion, bara att den får grafikkortet att sitta lite hårdare än innan (detta gäller då främst lite mindre grafikkort).
Han har även gått med på att byta ned sig i moderkort en av gångerna för att vara schyst tillbaks mot inet då dom sagt hur mycket dom går i förlust på att skicka ut och hämta tillbaks delar hela tiden, dvs ett moderkort som var runt 600 kr billigare.
Men eftersom att min kusin hade haft 2 olika moderkort från denna butiken hemma hos sig under tiden så testade han med det moderkortet också, och det var samma problem på båda, alltså var det inte moderkortet som orsakade felet. Felet var att datorn inte startade när nätaggregatet anslöt sina 6-pins kontakter till grafikkorten, men när inte dessa var inkopplade så fungerade datorn som dom skulle (när vi provade grafikkort som inte kräver 6-pins kontakter, har då även provat med mina grafikkort samt med hans egna).
När han då förklarar detta för butiken ifråga så börjar dom då att ge han skit för något helt irrelevant. Dom hänvisar till att det också kan ha blivit fel på delar, pga att han hade tagit loss en sån här; http://www.segeimport.se/img/p /2605-2605-large.jpg som då ska skydda emot damm, där man sätter i anslutningar till mikrofon och övrigt. När han då konfronterar dom om att han bara hade haft det nya moderkortet i 2 dagar efter att han hade fått hem det och sagt att det inte kan ha kommit in något damm just där som skulle ha orsakat fel på komponenter (denna plast grej hade han dessutom haft på innan, men tagit bort den i samband med att han trodde att han skulle skicka in delarna omonterade sedan till inet, men när dom sedan sa åt han att dom skulle ha hela datorn fullt inkopplad och monterad så tänkte han att denna grejen inte var en sån big deal, då den framförallt inte orsakar skador på delar i datorn).
När han berättar för dom att han inte tror på det dom säger och att det låter väldigt konstigt så konfronterar dom honom med att dom har tagit kort på hur det såg ut när dom öppnade datorn, då säger han att "Hur vet jag att ni inte bara lagt det så för att jävlas med mig" och blir då besvarad med att dom aldrig skulle göra något sådant.
Han blir sedan hänvisad till att han ska kontakta posten om han vill anmäla fraktskador, men understryker samtidigt att detta är knappast något som posten kommer ta ansvar för, då det var delar INUTI chassit som har åkt av.
Dom ringer alltså till honom dagen innan julafton bara för att berätta att det har blivit fraktskador i leveransen och att han förlorat garantin delar, men dom hade inte testat delarna överhuvudtaget ännu, vilket jag själv kan tycka är väldigt märkligt...
Om jag hade ett företag och vi hade fått in delar på reparation, inte öppnar man väl dom redo med kameran för att ta bilder om det har blivit någon fraktskada, utan man öppnar väl paketen när man väl ska felsöka delarna, annars har man ju redan förutspått att det skulle ha blivit fraktskador, vilket får det hela att verka ännu mera mysko.
Självklart har min kusin mått jävligt dåligt över detta, och han mår inte desto bättre nu när han vet att dom kommer lura på honom tusentals kronor för att han ska kunna få tillbaks en fungerande dator? Jag kanske känner empati för honom för att jag är släkt med honom men dom kompisar som jag själv har pratat med angående detta säger också att dom tycker jävligt synd om honom för hur han har blivit behandlad av företaget, vi har även sagt åt han att han ska ta kontakt med konsumentverket och liknande för att kunna få något att säga till om saken, men då har han inte velat då heller då han är rädd för att han ska få ännu mer skit från Inet då och få betala ännu mer kostnader, något jag själv kan tycka är väldigt konstigt då det enligt mig är han som ska begära pengar från dom, för att inte ha kunnat använda sin nya dator under 4 månaders tid och även behövt skicka in delar flertalet gånger.
Nu vill han inte ens vara med under julafton och fira den heller, något man kan tycka är både lite märkligt men även tragiskt, men jag kan bara säga att jag förstår honom, alla har inte tusentals kronor att bara slänga i vattnet till ett företag som bara vill lura honom på mer pengar.
Därför vänder jag mig till er här, och frågar om ni har något bra tips som jag sedan kan vidarebefordra till honom, då jag inte orkar med att han ska må så jävla dåligt över att ett företaget behandlar honom så himla illa att han blir deppig av det.






