1
LJUD: Z-Cinema
Postat av lezendo den 9 November 2010, 21:39
6 kommentarer · 84 träffar
Har ett återkommande ljudproblem jag har med min nya pc. Ljudet upplevs slumpvis som sprucket och det knastrar och knäpper i diskanterna. Har testat min ljudanläggning i 3 andra datorer både med lika och olika operativsystem, där har allt fungerat prima. Även pillat runt med inställningar i både ljuddrivrutiner och på högtalarna, men förgäves.
Har även laddat hem de senaste drivisarna till mitt Gigabyte GA-P55A-UD3 samt högtalarna.
Har mätt resistansen mellan moderkortet/chassit/nätagget för att utesluta ev. jordningsfel, men den är näst intill obefintlig. (~0.005 oHM)
Provade idag att koppla in ett par andra 2.1 högtalare till datorn och se om samma problem uppstod, men det gjorde det däremot inte.
Det var ett par mindre 2.1 högtalare, som ansluts med vanliga 3,5mm kablar till datorn. Mina logitech ansluts direkt via USB (Har testat både 3.0 och vanliga USBingångar men det blir ingen skillnad).
Har inte heller lyckats fått REALTEK's mjukvara att driva högtalarna, antar att det är knepigt bara för att de är USB-anslutna? Vill alltså ha digital output = Z-Cinema. Det kanske inte går eller är nödvändigt alls.
http://data.fuskbugg.se/dipdip /realtek.png
Får inget ljud alls när jag väljer digital output som standardenhet.
What to do för att felsöka ytterligare?...
Tack på förhand.
Har även laddat hem de senaste drivisarna till mitt Gigabyte GA-P55A-UD3 samt högtalarna.
Har mätt resistansen mellan moderkortet/chassit/nätagget för att utesluta ev. jordningsfel, men den är näst intill obefintlig. (~0.005 oHM)
Provade idag att koppla in ett par andra 2.1 högtalare till datorn och se om samma problem uppstod, men det gjorde det däremot inte.
Det var ett par mindre 2.1 högtalare, som ansluts med vanliga 3,5mm kablar till datorn. Mina logitech ansluts direkt via USB (Har testat både 3.0 och vanliga USBingångar men det blir ingen skillnad).
Har inte heller lyckats fått REALTEK's mjukvara att driva högtalarna, antar att det är knepigt bara för att de är USB-anslutna? Vill alltså ha digital output = Z-Cinema. Det kanske inte går eller är nödvändigt alls.
http://data.fuskbugg.se/dipdip /realtek.png
Får inget ljud alls när jag väljer digital output som standardenhet.
What to do för att felsöka ytterligare?...
Tack på förhand.