×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

guide om möss

Postat av trotte den 2 Februari 2005, 20:02
42 kommentarer · 680 träffar
trottes musguide


Vilken mus ska man välja för FPS-spel som Counter-strike, Painkiller mfl?


För det första skall man använda optiska möss (eller lasermöss). De är överlägsna de gamla kulmössen och kräver inte samma rengöring. Det skiljer en hel del i presterande mellan olika möss. En del ergonomiska möss, tex ’Vertical mouse’, läser av ytan för långsamt för att vara användbara i spel som kräver snabba rörelser. Om du är osäker testa alltid hur musen reagerar på snabba rörelser.

När du ska välja mus är det två grundläggande saker som är viktiga:


* Musens tekniska prestanda, tex snabbhet, precision. Ska diskutera mer om detta nedan.

* Hur musen passar din hand. Detta är minst lika viktigt som musens tekniska egenskaper. Vissa gillar stora möss, andra små osv.


Den andra punkten är förstås inte speciellt komplicerad, det är bara att testa. När det gäller teknisk prestanda är det inte lika enkelt. Förkortningar som DPI, megapixels, frame rate betyder inte så mycket för de flesta. Det används en massa begrepp och olika tillverkare beskriver mössen med olika termer.



Kort om hur optiken i en mus fungerar


På en optisk mus lyser en lysdiod upp ytan under musen. Ljuset som reflekteras tillbaka samlas upp via ett antal linser och sänds till en sensor. Detta skapar en bild av ytan. Om musen rör sig blir varje bild olik den förra, och musen kan beräkna förflyttningen. De nya lasermössen (Logitech MX1000) använder istället laser för att belysa ytan vilket ger en mer exakt bild, vilket ger högre precision. Även olika optiska möss har olika bra sensorer. De bästa tar en "bild" av ytan som är 30x30 punkter, de sämre kanske bara 15x15 punkter (med begreppet ’upplösning’ menas inte storleken på denna bild, vilket en del kan tro). Men det är flera faktorer som påverkar hur exakt en mus är, inte endast om bilden är 15x15 eller 30x30.



Upplösning


Detta är den faktor som oftast förs fram av tillverkarna. Den mäts i enheten DPI (dots per inch). Ibland skriver man istället CPI (counts per inch). DPI påverkar musens snabbhet och precision. Ju högre upplösning, desto kortare avstånd måste musen röra sig för att pekaren ska röra sig en viss sträcka. Du som användare märker att musen är känsligare/snabbare. När du fysiskt rört musen en inch (2.54 cm) har musen fått 400 signaler om att den skall flytta muspekaren en pixel på skärmen. Dvs en rörelse på 2.54 cm innebär att muspekaren flyttar sig 400 pixlar på skärmen. Datorn kan förstås simulera en högre hastighet tex genom att flytta muspekaren två pixlar för varje signal från musen, men blir ju då mindre exakt. Du kan i detta exempel inte längre sikta 1 pixel åt sidan, utan minsta rörelsen du kan göra blir 2 pixlar.


När det gäller Counter-Strike så är 400 DPI (det vanligaste på dagens möss) i de flesta fall fullt tillräckligt. Om du spelar i en skärmupplösning på 800x600 pixlar behöver du bara röra musen 5,08 cm (2,54*2) för att muspekaren skall röra sig över hela skärmens bredd. En sådan muskänslighet (sensitivity) är mer än tillräckligt för nästan alla. De flesta sänker ju muskänsligheten ytterligare för att sikta bättre. Om man däremot spelar i högre upplösningar i spel som kräver extremt snabba och stora rörelser av siktet kan högre DPI vara guld värt. Det är därför Razers nya mus Diamondback är populärare bland Quake-, Painkillerspelare än bland de som spelar Counter-Strike.


Huruvida spelare med extremt låg muskänslighet som använder låga upplösningar som 640x480 och 800x600 har någon nytta av en mus med mer än 400 DPI är en öppen fråga. Jag är inte säker, åsikter mottages gärna (se mailadressen nedan).



Avläsningsfrekvens


Avläsningsfrekvens är antalet gånger per sekund som musen läser av ytan den ligger på, eller hur många "foton" den tar. För dagens möss brukar det variera mellan 2500 och 6000 avläsningar per sekund. Frekvensen påverkar musens svarstid och precision. En del tillverkare skriver ut denna siffra direkt medan andra använder begreppet megapixels. Detta för att de menar att det intressanta är mängden information som musen hanterar per sekund. Antalet megapixels en mus klarar räknas ut genom att ta antalet avläsningar per sekund och multiplicera det med fotots upplösning.


Exempel:

Om musen har 5350 avläsningar per sekund och en sensor på 30x30 blir detta: 30*30*5350= 4 810 000 pixels eller 4,8 megapixels per sekund.



Kommunikation med datorn: USB-porten


Men det är inte bara musen som sätter gränserna för snabbhet, svarstid och precision. Musen ska ju också kommunicera med din dator och förmedla informationen. Detta är inget problem i operativsystem som Windows 2000, men i Windows XP är det värre (förstås!). I XP är USB-porten för möss låst till 125 Hz. Dvs musen kan skicka information till datorn 125 gånger per sekund. Det finns alltså en minsta svarstid på 8 ms (1/125). Många hårdvaruexperter menar att det är tillräckligt, att vi inte kan uppfatta mer. Flera ledande "pro-gamers" håller dock inte med dessa experter (som nu börjar ändra sig). En kille vid namn Raziel har beskrivit hur man kan "överklocka" USB-porten genom att modifiera några windowsfiler. Idag ställer många om USB till 500 Hz (ger svarstid på 2 ms).



Övrigt


Tillverkare brukar också ange hur hög g-kraft mössen klarar av. Razer Diamondback och Logitech MX510 klarar 15G. Om möss i verkligheten utsätts för sådana krafter har jag ingen aning om. Ibland anges hastighet genom att ange meter per sekund, denna siffra är inget man behöver jämföra då man väljer moderna möss (de som inte håller måttet som tex Vertical mouse tror jag inte skriver ut detta).



Mössen


Tänkte här göra en kort genomgång om de möss som idag är populärast bland spelare. Det finns många andra möss men dessa används av 90 procent av alla spelare. När det gäller dataöverföring är den 8-bitar för de möss där inte annat anges.


Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Den mus jag använt mest. En klassiker. Den i särklass populäraste musen bland Counter-Strike spelare och proffsspelare. En stor mus jämfört med Diamondback och Logitech MX310. Microsoft har dock slutat tillverka den och det börjar vara svårt att hitta den i affärerna. rykten går dock att de skall ta upp tillverkningen igen. Men bara rykten som sagt.


- Optisk uppdatering: 6000 bilder/sek

- 400 dpi

- 5 knappar

- Vikt: ?

- för högerhänta


Microsoft Intellimouse Explorer 4.0

Den mus som ersätt 3.0:an. den används dock inte speciellt mycket av spelare pga av dess form. Har aldrig testat den.


- Optisk uppdatering: 6000 bilder/sek

- 400 dpi

- 5 knappar

- Har sk "Tilt Wheel"

- Vikt: 105 gram

- för högerhänta


Microsoft Intelli 1.1SE

Denna mus jag heller aldrig testat. Den är inte så vanlig men en del proffsspelare har fastnat för den (tex hyper). Har inte dess tekniska data, men den böra ha ungefär samma optik som de andra intelli-mössen.


- Passar både höger och vänster hand.


Razer Diamondback

En ren spelmus. Den mus som i dagsläget har bäst teknisk prestanda. Börjar bli väldigt populär. Är väldigt liten och är symmetrisk (den kan användas av både höger- och vänsterhänta). Nackdelen är att många inte uppfattar den som lika skön och ergonomisk som mx510/ie3.0. Det givna valet för spelare som gillar hög känslighet.

Den har dock i dagsläget en viss acceleration inbyggd i drivrutinerna. Jag mejlade Razer och frågande om detta och de sade att accelerationen vad ett medvetet val för att kompensera musens precision. Jag förstår inte svaret hoppas ni gör det! :-). De sade att det skall komma nya drivrutiner där man slipper accelerationen, när är dock osäkert. För den som vill slippa denna idag rekommenderar Razer att man använder Windows drivrutiner.


- 1600 dpi ren sensor prestanda

- 16-bitars data överföring till datorn.

- 5,8 megapixel vid 6500 bilder per sekund.

- Ingen standby fördröjning - inget sömläge.

- Maximal acceleration på upp till 15G

- 7 knappar.(de två på höger sida är oanvändbara)

- "On the fly"-justering av känsligheten utan att avbryta spelet.

- 2 stora känsliga halkfria musknappar

- Friktionsfria teflon musfötter.

- Vikt 90g.

- Passar både höger och vänster hand.



Logitech MX310

Har personligen inte testat denna, men är ganska populär bland de som gillar mindre möss. En del gillar den ännu lättare mx300 bättre, den väger 90 g.


- 5250 bilder per sekund (4.7 megapixels)

- 800 dpi

- 5 knappar

- Vikt: 100 gram

- Passar både höger och vänster hand


Logitech MX510

Ny variant av den populära mx500. Den mus som slåss med IE3.0 om tronen bland spelare. Denna har också många anhängare, i USA är det gamermusen #1. Personligen tycker jag att den är väldigt skön att hålla i. Rekommenderas starkt om du inte vill ha små möss typ mx310 eller Diamondback. Det finns dock ett problem, den har en viss negativ acceleration (dvs den rör sig kortare sträcka på skärmen om du drar den fort). Många löser ofta detta genom att ställa in den på 400 DPI. Den är också klart tyngre än tex ie3.0, men det kan enkelt lösas genom att plocka ur den blytyngd som finns i den.


- 5.8 megapixels per sekund (ca 6400 bilder per sekund)

- 800 dpi

- Max acceleration 15g

- hastighet: 1 m per sekund

- 12-bitars dataöverföring (till datorn)

- Vikt 120 g (med vikten kvar)

- För högerhänta


Logitech MX1000

Det fanns en hel del förhoppningar om denna mus innan den kom ut, tyvärr grusades de. MX1000 är det första mus som bygger på laserteknik, istället för lysdioder. Det innebär att optiken kan läsa av ytan mycket mer detaljerat (20 gånger bättre enligt Logitech) vilket ger bättre precision. DPI:n är 800 liksom mx510. Lasermöss hör förmodligen till framtiden men inte denna mus, i alla fall inte i spelsammanhang. Den har flera stora nackdelar(detta är vad andra sagt, ej egen erfarenhet):

1. Vikten, den är för tung för de flesta spelare (batterierna är väl boven).

2. Den läser ytan även när du lyfter upp den från musmattan (har hört att den måste lyftas drygt en cm upp för att sluta läsa).

3. När du lyfter upp och sedan sätter ner den blir det en fördröjning innan den börjar läsa av utan igen.

4. Den är trådlös. Det är förstås ingen nackdel i sig, men det innebär att du är är låst till 125 Hz i kommunikationen med datorn.

En väldigt skön och bra mus, men ej för spelande.


- För högerhänta


Logitech MX518

Logitechs nästa medlem i musfamiljen har nu blivit känd. Den går under beteckningen MX518 och sägs vara en korsning mellan storebror MX1000 och lillebror MX510. MX518 ska ha det bästa från MX510 och lasertekniken från MX1000, enligt The Inquirer. Vad som är nytt för musen är att man ska kunna justera upplösningen "on the fly" med hjälp av två knappar på musen. Lägena som finns är 400, 800 och 1600 dpi (samma max dpi som Diamondback). Genom att justera upplösningen förändras känsligheten.

Det här kan vara drömmusen för oss som gillar mx510:ans form! :-).
Föregående tråd
Nästa tråd

42 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 42 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..