Köpa ny dator (Grafikkort)
Har märkt min dator har börjat ge upp i vissa spel (Inte kunnat köra på högsta). Så blev grymt sugen på köpa nytt så jag kan ännu en gång maxa allt :-)
Är dock lite låg på pengar då jag snart ska tatuera mig men en polare tipsa om att Radeon 5850, kan köra det mesta på högsta och är relativt billigt.
Men blev lite osäker, då jag vill grafikkortet ska kunna maxa kommande spel också. Tex Mafia 2.
Undrar också om det räcker med köpa nytt grafikkort eller är CPU'n för dålig med? ;/
Det jag har nu
My System Specifications:
Operating system:Windows 2.5.1.2600 (SP 3)
CPU type:Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz CPU Speed (GHz):2.691
System memory (GB):3.249
Graphics card model:NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 Graphics card driver:nv4_disp.dll Desktop resolution:1280x768
(Kopierat från mitt Battle.net acc)
Tack på förhand.
#6 Jo jag vet :-) Men tänkte om den klara spelen som finns just nu så blir det ba nytt grafikkort, men om jag måste köpa en hel drös med nya saker till den datorn blire dyrt :<
Men räcker det med att bara köpa nytt grafikkort för spelen som finns nu samt ett nätagg och köpa nytt moderkort, processor etc till hösten?
Har ett 550 W nätagg och Moderkort är : ASUSTeK Computer INC, model P5K.
Så man utgår från det, måste jag ändå köpa nytt moderkort och nätagg eller är det bara köra på ny processor och grafikkort?
Jag rekommenderar för framtida brukar en i5 750 och ett moderkort med socket 1156 och interminnen @ 1600MHz och med 1.65v.
Dock om du inte vill lägga ut lika mycket pengar så kör på med bara processor och grafikkort =). Kolla upp om ditt moderkort klarar 4-kärniga processorer.
Men om jag ska köpa ny processor etc som ska funka för kommande spel kanske det är bäst köpa nytt moderkort med.
Då cpu'n du rekommendera hade fått bra recensioner, tror ej mitt moderkort skulle palla då det är rätt gammalt.. :-)
Om jag köper ett HD 5850, kan jag senare köpa typ ett 5970 och köra dom tsm? :o
Tack för all hjälp btw ^^
Ditt moderkort har socket 775
Socket 775 = Exxxx serien(två kärnor) och Qxxxx serien(fyra kärnor), Xeon finns också, inkluderar den i Q(uad) serien, finns enkärniga också.
Rekommenderar Q9550, men den kostar ungefär 2700 riksdaler, ditt val.
Socket 1156 har i3, i5 och i7, klarar av högre tempraturer och klockar bättre.
Den mest prisvärda processorn är i5 750, bäst i test osv.
Jag tror inte att ditt nätagg kommer klara av strömförbrukningen för både 5970 och 5850, men den kommer klara av 5850 i CF, dock behövs fyra stycken 6-pin PCIE kontakter, du har 2. (baserat på vad jag tror)
2x5850= 1x5970.
Du behöver minst en 750 i 4ghz för att inte flaska den uppsättningen, så då blir det helt ny dator för dig gissar jag.
c2d börjar släpa då spelen blir alltmer törstiga efter kärnor.
mitt råd är att försöka sälja datorn och köpa helt nytt, du vinner på det på alla plan.
Så det blir alltså nytt moderkort, processor och grafikkort då.
Allt blev 7 200, får se hur man lyckas skrapa ihop dom pengarna hehe.
Kanske nytt chassi med :o
#12 Läste på ett forum där dom diskutera GTX 480, och då var det någon som hade skrivit att man kunde köra 2 5850, sedan lägga på ett 5970 och köra nånting (Kmr ej på vad det heter)
Sälj din nuvarande dator för 3-4k, då kan du skrapa ihop 4k till och köpa en stadig burk för 8, du behöver inte så satans mycket kräm som du verkar sträva efter.
Jag är en riktig krambjörn irl, vill du ha en kram?
#15 Sant.. men tänkte inte nu utan senare, ett 5850 kommer väll ändå inte klara maxa kommande spel som tex, Crysis 2, F.E.A.R 3, Mafia 2, Call of duty 7 och de andra gobitarna.
Okej, med det menar du moderkort, processor, och grafikkort?
Då jag har 4 k ram och en 500 GB hårddisk som passar mig perfa ^^
Vad har du för minnen ? Ovärt att köpa moderkort efter minnen :P
Men jag menade mer att köpa ett grafikkort som kan maxa spelen framöver, och sedan om nödvändigt uppgradera det så. Har haft GTS 8800 i 2-3 år nu och funkat prima, men tänkte om mitt HD5850 slutar kunna maxa spel, kan man köpa ett till sådant då sedan maxa igen? :>
Verka detta som ett klokt köp?
CPU: http://www.komplett.se/k/ki.as px?sku=492762
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.as px?sku=487821
Grafikkort: https://www.greattech.se/produ ct.html/sapphire-radeon-hd5850 -hdmi-displayport-dual-dvi-1gb
Har 4GB ram förövrigt :o