Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Nej drev, den håller allt uppe och de du gör, tex nu sitter jag och skriver de ser processorn till att jag får fram. Du bör inte förväxla det med ram-minnet som håller min musik uppe, men processorn gör så att de kommer signaler till ljudkortet. som en hjärna ja
Hur många svägningar per sekund (hertz). Den gör alla beräkningar i datorn, skickar vidare information till t.ex nord och sydbrygga som sedan innefattar massa andra saker. Där är _VÄLDIGT_ kortfattat vad den gör.
Ska du ha det till ett skolarbete eller bara allmänt nyfiken? Kan skriva mer utförligt annars.
En CPU (engelsk akronym för Central Processing Unit) eller centralprocessor är enheten som exekverar program i en dator genom att hämta maskininstruktioner och utföra begärda operationer som beräkningar och datahantering. Denna term har använts inom datorindustrin åtminstone sedan början av 1960-talet [1]. Processorer finns i ett stort antal varianter och återfinns i moderna maskiner och apparater, från bilar till kaffebryggare. I dagligt tal avses ofta den typen av processor som sitter i en PC (persondator).
Tidigare kunde processorer lätt uppdelas i kategorierna RISC och CISC. RISC står för engelskans Reduced Instruction Set Computing samt CISC för Complex Instruction Set Computing. En processor av typen RISC är konstruerad för att klara av enkla operationer väldigt snabbt. CISC å andra sidan är konstruerad för att kunna göra komplicerade operationer men kan inte utföra dem särskilt snabbt. Utvecklingen har sedan dess gått ihop så att dessa två varianter har lånat mycket teknik från varandra. Dagens processorer kan inte med lätthet klassificeras i endera gruppen.
En viktig del i en processor är ALU:n (Arithmetic Logic Unit) en enhet som utför logiska och enklare aritmetiska operationer såsom addition och subtraktion. För beräkningar med flyttal krävs antingen en följd av enkla instruktioner eller en matematikprocessor (flyttalsprocessor). Den var ursprungligen ett tillbehör men ingår numera som standard i moderna processorer för PC-marknaden.
En processor utför instruktioner av maskinkod. Merparten av dagens datorer är von Neuman-datorer och läser därmed instruktioner från sitt arbetsminne.
Processorer är idag uppbyggda av tiotals miljoner transistorer på en yta av ett par cm². Antalet transistorer man kan få in på ett chip har hittills ökat exponentiellt enligt Moores lag.
Den grundläggande funktionen för de flesta processorer, oavsett vilken fysisk form de har, är att utföra en sekvens av lagrade instruktioner, som kallas för program. Programmet representeras av en serie tal som hålls i någon form av datorminne. Det finns fyra steg som nästan alla processorer använder i sin verksamhet: hämta, avkoda, utföra och skriva tillbaka
De flesta processorer, och faktiskt även de flesta sekventiellt logiska enheterna, är av synkronkaraktär.[3] Alltså, de är utformade och fungerar på antaganden om en synkronsignal. Denna signal, känd som klocksignal, sker vanligen i form av en periodisk fyrkantsvåg. Genom att beräkna den maximala tiden som elektriska signaler kan röra sig i olika grenar av en CPU:s många kretsar, kan formgivarna välja en lämplig period för klocksignalen.
Bland processortillverkarna för persondatorer märks Intel, AMD, Cyrix och Motorola, även VIA[4] och Transmeta har gett sig in i denna marknad på senare tid.
ARM-arkitekturen, som främst används för portabla enheter, är tillståndspliktig. Företag som är licenstagare är exempelvis Alcatel, Atmel, Broadcom, Cirrus Logic, Digital Equipment Corporation, Freescale, Intel (genom DEC), LG, Marvell Technology Group, NEC, NVIDIA, NXP (tidigare Philips), Oki, Qualcomm, Samsung, Sharp, ST Microelectronics (samägt av Ericsson), Symbios Logic, Texas Instruments, VLSI Technology, Yamaha och ZiiLABS.
Kryptisk fråga, beror på hur långt ner man vill rota.
Man kan säga såhär.
En processorns uppgift är att exekvera så mycket kod som möjligt på med hjälp utav olika algoritmer. För att kunna utföra så mycket kod som möjligt använder den sig utav trådar som är som en typ av underprocess som hjälper till ist för att använda flera kärnor vilket långsammare.
Den använder sig utav process schedulern för att schemalägga sitt arbete för att göra det så effektivt som möjligt då en process endast får vara max ett quantum inne i processorn.
Process schedulern bygger använder sig av olika typer algortimer tex, FIFO, Round Robin, Shortest Process Next, Random mm.
Dom har både för och nackdelar, orkar inte berätta vad dom gör..
CPU = Central Processing Unit.Det är delen i datorn som sker alla uträkningar och driver programmen. Om vi ponerar ett scenario som är oerhört förenklat för att man ska förstå så kan vi förklara det på följande vis:
Låt oss säga att du spelar ett spel; Ett spel är en mängd filer som innehåller kod blandat med ljudfiler och modeller. Du startar ett spel och det är nu dags för datorn att jobba.
Du säger åt CPUn att du vill öppna en viss fil, CPU går via moderkortet som i sin tur säger åt hårddisken att den ska hämta vissa filer. Detta är anledningen till att en snabb hårddisk gör att du laddar program och banor i spel snabbare.
När du sedan är inne i spelet så händer en mängd saker runt omkring dig, koden i spelet tolkas av din processor som gör alla uträkningar och tolkningar. Den säger då till ditt moderkort att den behöver rita upp träd, mark och lite väggar. Moderkortet säger då i sin tur åt grafikkortet och dess GPU (Graphical Processing Unit) att rita upp allting på din skärm.
Så:
Moderkortet: En trafikpolis som säger åt vem som skall göra vad.
Processor: Tänkaren eller "hjärnan" i datorn som räknar ut och tolkar allting som den får kastad på sig.
Grafikkortet: Konstnären som ritar upp det som moderkortet och processorn kastar på den.
RAM-Minne: Finns för att avbelasta CPU.
PS
Ta allting i ovanstående inlägg med en nypa salt. Var typ 5 år sedan jag läste Datorkunskap/Persondatorer i gymnasiet.
CPUn tolkar och driver all data (1:or och 0:or) som du kör på datorn. Sedan skickar den vidare datan till de andra enheterna. Ungefär, simplaste jag kunde förklara.
#23 Den är förfan från 1999! kolla vad det står längst ner! "För att kunna köra de senaste och häftigaste programmen och spelen, rekommenderas minst
64 Mb RAM.
256 Mb finns redan, och används till en del servers."
HAHA
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Svårt att förklara
Svårt att förklara.
Någon som har tittat på 1ans? :|
Behöver mer i ord.. Kom igen nu visa vad ni kan...
Inte fan fattade jag ett ord av vad som stog där :)
Ett ex. Den räknar ut och skickar data till grafikkortet som vi sedan ser som en mängd bilder (fps), Och detta gör den med varje bild vi ser.
Kul att se nån på fragbite kan sätta dit pricken över i!
Och återigen tackar!
Svårt att förklara.
Nej drev, den håller allt uppe och de du gör, tex nu sitter jag och skriver de ser processorn till att jag får fram. Du bör inte förväxla det med ram-minnet som håller min musik uppe, men processorn gör så att de kommer signaler till ljudkortet. som en hjärna ja
#17 Allright.. Och där försvann klarheten..
applikationer ställs i ett kösystem för att få tillgång till processorn.
Ska du ha det till ett skolarbete eller bara allmänt nyfiken? Kan skriva mer utförligt annars.
Tidigare kunde processorer lätt uppdelas i kategorierna RISC och CISC. RISC står för engelskans Reduced Instruction Set Computing samt CISC för Complex Instruction Set Computing. En processor av typen RISC är konstruerad för att klara av enkla operationer väldigt snabbt. CISC å andra sidan är konstruerad för att kunna göra komplicerade operationer men kan inte utföra dem särskilt snabbt. Utvecklingen har sedan dess gått ihop så att dessa två varianter har lånat mycket teknik från varandra. Dagens processorer kan inte med lätthet klassificeras i endera gruppen.
En viktig del i en processor är ALU:n (Arithmetic Logic Unit) en enhet som utför logiska och enklare aritmetiska operationer såsom addition och subtraktion. För beräkningar med flyttal krävs antingen en följd av enkla instruktioner eller en matematikprocessor (flyttalsprocessor). Den var ursprungligen ett tillbehör men ingår numera som standard i moderna processorer för PC-marknaden.
En processor utför instruktioner av maskinkod. Merparten av dagens datorer är von Neuman-datorer och läser därmed instruktioner från sitt arbetsminne.
Processorer är idag uppbyggda av tiotals miljoner transistorer på en yta av ett par cm². Antalet transistorer man kan få in på ett chip har hittills ökat exponentiellt enligt Moores lag.
Den grundläggande funktionen för de flesta processorer, oavsett vilken fysisk form de har, är att utföra en sekvens av lagrade instruktioner, som kallas för program. Programmet representeras av en serie tal som hålls i någon form av datorminne. Det finns fyra steg som nästan alla processorer använder i sin verksamhet: hämta, avkoda, utföra och skriva tillbaka
De flesta processorer, och faktiskt även de flesta sekventiellt logiska enheterna, är av synkronkaraktär.[3] Alltså, de är utformade och fungerar på antaganden om en synkronsignal. Denna signal, känd som klocksignal, sker vanligen i form av en periodisk fyrkantsvåg. Genom att beräkna den maximala tiden som elektriska signaler kan röra sig i olika grenar av en CPU:s många kretsar, kan formgivarna välja en lämplig period för klocksignalen.
Bland processortillverkarna för persondatorer märks Intel, AMD, Cyrix och Motorola, även VIA[4] och Transmeta har gett sig in i denna marknad på senare tid.
ARM-arkitekturen, som främst används för portabla enheter, är tillståndspliktig. Företag som är licenstagare är exempelvis Alcatel, Atmel, Broadcom, Cirrus Logic, Digital Equipment Corporation, Freescale, Intel (genom DEC), LG, Marvell Technology Group, NEC, NVIDIA, NXP (tidigare Philips), Oki, Qualcomm, Samsung, Sharp, ST Microelectronics (samägt av Ericsson), Symbios Logic, Texas Instruments, VLSI Technology, Yamaha och ZiiLABS.
#29 bra :D<3333
gå och dö din bot
Man kan säga såhär.
En processorns uppgift är att exekvera så mycket kod som möjligt på med hjälp utav olika algoritmer. För att kunna utföra så mycket kod som möjligt använder den sig utav trådar som är som en typ av underprocess som hjälper till ist för att använda flera kärnor vilket långsammare.
Den använder sig utav process schedulern för att schemalägga sitt arbete för att göra det så effektivt som möjligt då en process endast får vara max ett quantum inne i processorn.
Process schedulern bygger använder sig av olika typer algortimer tex, FIFO, Round Robin, Shortest Process Next, Random mm.
Dom har både för och nackdelar, orkar inte berätta vad dom gör..
Det är väl ungefär det jag minns..
Låt oss säga att du spelar ett spel; Ett spel är en mängd filer som innehåller kod blandat med ljudfiler och modeller. Du startar ett spel och det är nu dags för datorn att jobba.
Du säger åt CPUn att du vill öppna en viss fil, CPU går via moderkortet som i sin tur säger åt hårddisken att den ska hämta vissa filer. Detta är anledningen till att en snabb hårddisk gör att du laddar program och banor i spel snabbare.
När du sedan är inne i spelet så händer en mängd saker runt omkring dig, koden i spelet tolkas av din processor som gör alla uträkningar och tolkningar. Den säger då till ditt moderkort att den behöver rita upp träd, mark och lite väggar. Moderkortet säger då i sin tur åt grafikkortet och dess GPU (Graphical Processing Unit) att rita upp allting på din skärm.
Så:
Moderkortet: En trafikpolis som säger åt vem som skall göra vad.
Processor: Tänkaren eller "hjärnan" i datorn som räknar ut och tolkar allting som den får kastad på sig.
Grafikkortet: Konstnären som ritar upp det som moderkortet och processorn kastar på den.
RAM-Minne: Finns för att avbelasta CPU.
PS
Ta allting i ovanstående inlägg med en nypa salt. Var typ 5 år sedan jag läste Datorkunskap/Persondatorer i gymnasiet.
64 Mb RAM.
256 Mb finns redan, och används till en del servers."
HAHA