Radera RADERADE filmer på kamera HDD
En videokamera jag använt i ca 1 år funderar jag över att sälja.
Kom på att man kan restera gamla raderade filmer via hårddisk.. och det skrämmer mig. För om jag säljer, och snubben har något program han kan dra tillbaka alla gamla raderade filmer så blir jag rädd. Har provat själv och insåg att det faktiskt funkar.
SÅ NU TILL FRÅGAN, hur raderar man HDD-minnet till fullo?
Tvekar o sälja som attans pga det här
vad är de egentligen för klipp du haft som är så rädd att nån annan ska få se? ;)
Sen säljer du den, fattar du inte vad rubriker du kommer få? du måste hitta möjligheterna grabben!
Det blev en del privat-videos hemma faktiskt och lite sånt, får se till att ha sönder kameran innan jag dör iafall. För så illa är det nog faktiskt
Men tvekar ändå lite, men blir o dra o filma en jvla massa idag dårå och se till att maxa hela hårddisken sen radera, and do the procedure all over again
För det är ju skillnad mellan att ta bort filer och att formatera. :-)
Det finns program som Acronis (finns med på Hirens boot cd - googla) som skriver nollor till hela disken (whipar disken). Bereoende på storlek på HDD kan det ta några timmar. Denna process bör upprepas 6-7 gånger för att säkerställa att information inte ska kunna hämtas tillbaka.
Observera, om du tänker använda acronis, så måste du välja att du vill whipa disken innan du trycker på "kör" knappen, det räcker inte med att högerklicka på enheten och välja formatera enhet i programmet. Då blir det som vilken windowsformatering som helst.
Jag vet inte hur din kamera är byggd, om du har mjukvara på HDDn som kameran behöver för att kunna fungera och spela upp filmen, i sådant fall bör du inte används whipe-verktyget, eftersom den kommer skriva nollor till HELA disken och således radera all info på den.
I annat fall kan du göra vanliga formateringar, sedan fylla kamerans HDD med filer (bör vara legala och mindre känsligt material). När HDDn är full, så formaterar du den på nytt. Efter formateringen fyller du den med information en gång till, sedan formaterar. Gör det här 8 gånger så kommer nästa person aldrig kunna få fram filmerna du spelat in. Eftersom du har ersatt hårddisk informationen så pass många gånger att deina filmer har skrivits över i diskens minne.
Ska se till att filma så mycket jag kan och formatera om och om igen. Känns smidigast
Hade du läst vad jag skrev så skrev jag att man upprepar processen 6-7 gånger.
Fel - Hårddiskar med känslig data slänger man i en hårddisktugg som ser ut som en förstorad pappers strimlare, fast med med med metallmanglar med "knoppar" på, som totaldemolerar diskar. Du behöver aldrig whipa en sådan disk då den totalförstörs.
Jag skulle tro att företag som tar hand om diskarna sedan smälter ner metallen och gör någonting nytt av den.
Pro.