Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Problem med hårddisken på nya datorn

Postat av gnikiV den 11 Oktober 2009, 12:58
4 kommentarer · 233 träffar
Hej!
Köpte massa nya delar till min dator i dagarna. Bytte ut allt förutom hårddisken och cdläsaren, bägge är IDE. När jag kopplat ihop allt så märkte jag att datorn inte kunde känna av både cdläsaren och hårddisken samtidigt och efter en stunds felsökning kom jag på att det var pga att bägge delade min enda IDEsladd. Moderkortet har bara en IDEutgång så jag drog på stan och köpte en SATAhårddisk. Tänkte att nu skulle problemet vara löst eftersom IDEsladden nu enbart behöver kopplas in till cdläsaren. Nu känner BIOS igen bägge delarna MEN jag får ändå upp samma blå skärm med feltext när jag försöker installera windows xp som jag fick tidigare. Bluescreenen kommer upp efter att alla windowsxpfiler har initialiserats, vilket är det första den gör när man installerar operativsystemet. Den ger olika tips på vad jag kan göra för att åtgärda problemet. Starta om datorn, kolla att hårddiskens kablar är korrekt kopplade, byta ut grafikkortet mm. Dock är allt rätt och grafikkortet är nästan helt nytt, fått det av en kompis direkt ur hans dator där det fungerade felfritt.
I Felmeddelandet längst ner på blåskärmen står det att det är fel i
"pci.sys". Har inget kopplat in i pci-ingångarna utan enbart i pci-e så förstår inte riktigt det.

Kan det vara så att jag måste skippa IDE helt och hållet och skaffa en SATA-cdläsare också? Förstår verkligen inte vad som kan vara problemet.
Hoppas någon har lust att hjälpa mig, skulle bli väldigt tacksam :)

// gnikiV

4 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 4 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..