Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Bärbar dator - Bäst batteritid?

Postat av Twinkel den 4 Oktober 2008, 22:57
12 kommentarer · 124 träffar
Tjenare

Har nyss köpt en Bärbar dator - (Presario CQ50-112EO, Li-ion-batteri)

Jag undrar lite hur man ska göra för att slita på batteriet så lite som möjligt.

Jag kör datorn mest med strömsladden i. Kör max 10 minuter om dagen utan.

Jag har haft datorn i 1 vecka nu och "Notebook Hardware Control" visar att batteriet har en Wear Level på 13%, vilket jag tycker är helt sanslöst dåligt. Kan det verkligen stämma?
Jag har verifierat samma värden med andra program.

Om man kör datorn med strömsladden och batteriet i, då borde den väl bara köra från strömsladden? För 3 dagar sen var Wear Level 8% och sedan dess har jag kört strömsladden hela tiden och nu är Wear Level 13%.
Tycker det är ganska ologiskt att den kör på batteriet fast strömsladden är i.

Jag har hört någonstans att den kanske kör på batteriet tills den gått ner till 95%, sedan laddas den upp till 100% och ner till 95% igen. Detta verkar inte logiskt tycker jag.

Eftersom att jag kör mycket med Strömsladden i, borde jag plocka ur batteriet? Har läst någonstans att om man har tänkt att köra datorn i mer än 2 veckor på AC-power kan man ta ut batteriet och så länge har jag inte tänkt köra utan.
Max ett par dagar i taget, sedan behöver jag batteriet igen.

Lite extra frågor :
Vad är normalt att Wear Leveln försämras med i månaden?
Hur kommer det sig att batteriet försämras när jag har strömsladden i?

Är väldigt tacksam för hjälp gällande detta ämnet.

Hoppas någon kan förklara hur jag skall gå till väga för att inte slita på batteriet så mycket!
Föregående tråd
Nästa tråd

12 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 12 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..