Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kortslutning :(

Postat av InteNse den 24 Augusti 2004, 21:27
9 kommentarer · 26 träffar
Nu är det så tråkigt att min rätt nyta fina dators nätaggregat har fårt kortslutning tror jag.

––––-

http://img9.exs.cx/img9/5760/I MGP1189.jpg

En lite suddig bild men ni ser det svarta på den där degen.

–––––

Det hela gick till så att jag skulle ladda upp lite låtar och eftersom alla usb uttag skulle jag ladda upp med firewire.

Eftersom jag nyss bytt chassi så blev jag tvungen att installera ett firewire kort:

Kortet eller snarare sladden såg ut så här:

fr1_1094 nånting––––––––––|

....... .............................| ––-[2 firewire

................. ...................|

fr2_1 094 nånting––––––––––|

De t kan vara så att jag satte nån av 1094 kablarna fel på moderkortet.

I alla fall när jag kopplade i sladden till nätagget hörde jag nått knäppande ljud och när jag startade datorn började lysrören, lysa fläkten snurra och allt det där i ca 1 sekund. Sen slockan allt. Tryckte på start knappen igen och samma sak händer. Nästa sak händer ingenting.

Tar ut firewire kortet... Fortfarande samma sak. Tar bort alla ide kablar, ljudkort, elkablarna till hdd och cd-rom läsarna. Inget tecken.

Öppnar nätaggregatet och kollar runt lite. Ser det där svarta som visas på bilden pch förstår att på nåt sätt måste en kortslutning ha skapats när jag antagligen kopplade fel 1094 kablarna på moderkortet.

Det lustiga är att RAM_LED lampan lyser som om nätagget funkar fasst inget annat.

Den verkar vara det ända som funkar i hela datorn.

Nätaggs fläkten snurrar inte.

Troligen är väll ett nytt nättagg lösningen men tror ni jag behöver köpa ett helt nytt moderkort. Vilket rekommenderar ni då? Hoppas inte att jag behöver köpa nytt moderkort och att inga andra komponenter har gått sönder. Och om jag köper ett nytt nättagg, är det någon risk att det också "brinner upp" som det förra fast jag tagit ut firewirekortet.

Tacks am för hjälp snabbt. Orkar inte vara utan riktig dator.

Dator:

Amd athlon Xp 3000+

1024 Mbddr ram

Raden 9800 SE

SB Live 5.1

Gigabyte Kb8000SE pro tror jag det var moderkort.

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 9 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..