Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ny Burk!

Postat av Donspecial den 21 Augusti 2007, 20:07
11 kommentarer · 158 träffar
Nu ligger det till såhär att jag är sämst, och då menar jag sämst på detta forum när det kommer till datorer. Men eftersom spindelharpan laggar sönder på min nuvarande burk så känner jag mig tvungen att investera i en ny.

Det är här Ni kommer in i bilden. Jag har nämligen ingen större lust att köpa en paketdator från den lokala Expert-butiken, efter det senaste bottennappet, så jag tänkte försöka knåpa ihop en dator genom att köpa de olika delarna.

För det första, VAD bör en dator innehålla för att fungera?
Processor, minne, moderkort, nätaggregat, grafikkort, hårddisk, en Cd-station? ljudkort?
Har jag glömt något? Såklart jag har, ni kan gärna berätta vad.

Så iallafall, till saken.

Processorn: Här vill jag ha en riktig bamsing till björn, snabb och kraftfull, gärna med många Ghz så man kan skryta för kamraterna.
Sen ser jag helst att kylningen medföljer eftersom jag inte är någon hejare på att bygga dator. Clockning finns inte ens i mitt ordförråd

Minne: Stora och Snabba. Jag vill alltså prioritera minnet och processorn.

Moderkort: Här är jag helt lost, vet absolut ingenting. Motivera gärna varför jag just skall köpa den produkt Ni föreslår.

Nätaggregat: Följer väl oftast (?) med "lådan" alltså chassit.

Grafikkort: Här är jag lite kluven, spelar inte de senaste spelen, men vill gärna ha den möjligheten. Hittar inga riktigt lockande titlar nu. Sitter för tillfället med en 17" skärm, men har långt framskridna planer på att skaffa en plattskärm som är runt 20".
Lönar det sig att vänta med att köpa de riktit tjusiga och kraftfulla korten?

Hårddisk: Snabb. Inte stor, snabb. Har nämligen redan en vuxenfilms-dator med en feting-hårdskiva där jag tankar de mest bisarra filmerna från den tyska underground-världen.
Så på min nya dator hade jag tänkt mej nåt i stil med 250 gb. Men snabb som attan! (har det nån skillnad?")

DVD: Här är det väl inte någon större skillnad? Behöver inte nödvändigtvis vara en "brännare". In Flash-minnet we trust

Chassi: Här kommer jag att ta en snygg burk, utseendet är allt. Har inte råd med både tavlor och dator så det får bli en snygg dator.
Jag är svag för neonljus och annat som man blir hård i kalsongen av.
Är det något jag bör tänka på? Storleken? Antalet "slots" alltså ställen där man kan stoppa in hårdskivor och minneskort? (I min paket-dator blev jag tvungen att knyckla fast en ny hårdskiva där diskettstationen fanns.)

Kylningen: "En kall dator är en snabb dator" säger min kompis. Löns knappast att satsa på att hålla nere ljudnivån eftersom min andra dator(den med vuxenfilmerna) väsnas något fruktansvärt och tankar material 24/7. En cool grej vore ju vattenkylning, men det är säkert för komplicerat för mig. Fläktar i massor åt folket!

Prisklassen får röra sig runt 10 000 med tyngdpunkten på processorn och minnet som sagt.
Jag är väldigt tacksam för tips. förslag och andra kommentarer.

// Donspecial
Föregående tråd
Nästa tråd

11 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 11 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..