Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ny dator

Postat av Blixt den 6 Juli 2004, 19:07
8 kommentarer · 151 träffar
Hejsan!

Efter sommarens slit med sommarjobb har man ju skramlat ihop ett par slantar och för det tänkte jag införskaffa ny dator då den gamla var modern för cirka 3 år sedan. Sommarjobb gör, som de flesta vet, ingen till miljonär och även fast jag tjänat mer så har jag satt "taket" till 4-4500 kr. Detta gör mig en aning begränsad men jag har fått för mig att det kan gå ändå.
Jag har kollat runt och jämfört men trots att jag anser mig själv ha hyffsat god koll på datorprylar så är det svårt att hitta rätt.
En del planerar jag att köpa nytt, men vissa grejer kan kompisar bidra/sälja så mina utvalda komponenter ser ut som följer:

BEGAGNAT AV KOMPISAR
GeForce 4 Ti 4400 128 MB 800:-
GeForce 4 Ti 4600 128 MB (Vet ej pris)
512MB DDR/333MHz (Vet ej pris)
Chassi 260W 150:-

HAGSÄTRA DATA ( www.hagsatradata.com )
AMD Athlon XP 2600+ 799:-
ASRock K7S8X 359:-

GIGADATA ( www.gigadata.se )
512 MB DDR/400MHz 950:-

DATORBUTIKEN ( www.datorbutiken.com/se )
Kingston 256Mb PC3200 465:-
Kingston 256Mb PC3200 465:-

INET DATA ( www.inetdata.se )
AMD Athlon XP 3000+ Barton 995:-

Jag har en rad frågor och vet knappt vart jag ska börja.. :)
Några förtydliganden först då... Under rubriken BEGAGNAT AV KOMPISAR är det ingen risk för att grejerna är trasiga och även om dem vore det så kan jag lätt få tillbaka pengarna. De två produkter som jag inte vet pris på sälj tillsammans och jag kan tänka mig att jag får "paketet" för runt 1000-lappen.
Så till frågorna:
1. 260W i nätdelen på chassit, räcker det? Om ej, varför?
2. Ska jag köpa paketet av min kompis eller Ti4400 av en annan kompis tillsammans med något annat ram-minne? Ska jag köpa 2x256 DDR från datorbutiken eller 1x512 DDR från gigadata?
3. Duger moderkortet? Känns som en lite sur utgift å bränna 1000 spänn redan där menar jag.
4. Vad är det för "fel" på 3000+ Barton? Måste ju vara någon hake eftersom priset är så lågt? Det är iofs ett erbjudande just nu men iaf. Vilken ska jag välja: AMD 2600+/AMD 3000+ Barton?
5. Någon som vet någon billig hårddisk? Budgeten tillåter ju inga jättesummor. Behöver dessutom inte mer än 40/80 GB.

Det var väl ungefär det jag hade på hjärtat. Skulle uppskatta om ni kunde svara moget osv.

/Blixt
Föregående tråd

8 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 8 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..