1
Ej läsbar partition
Postat av hlw den 10 Juni 2007, 21:46
3 kommentarer · 1 665 träffar
Jag har en hårddisk som jag partitionerat i C: system och D: program och spel. På C: har jag installerat Windows XP Home Edition och på D: har jag alla program, spel och övriga filer.
Idag när jag, direkt efter omstart, startade ett spel så låste sig datorn precis när jag skulle börja spela. Jag stängde då av datorn genom att hålla in strömknappen ett par sekunder. När jag sedan slog på datorn igen och kom in i Windows hittar jag C: system partitionen felfri. D: har däremot bytt namn till "lokal disk" och när jag dubbelklickar på den står det :
"Diskenheten i enhet D är inte formaterad. Vill du formatera den nu?"
När jag därefter startar om datorn igen och Windows laddas kommer CHKDSK upp på en blå ruta:
"Kontrollerar filmsystemet på D:
[...]
En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras"
När CHKDSK körs så står det sedan:
"Det går inte att läsa filpostsegmentet 24.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 25.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 26.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 27.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 318.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 319.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 320.
osv... för kanske 20 segment till"
Sedan rättas några indexfel i filer jag nyligen använt, IRC-loggar exempelvis, för att sedan gå vidare till steg 3. Då spammas samma meddelande:
"Lägger till en indexpost i index $0 för filen 26.
Lägger till en indexpost i index $0 för filen 26.
Lägger till en indexpost i index $0 för filen 26."
i cirka 30 sekunder innan Windows startas upp. Då är det precis likadant som innan, och om jag sedan startar om datorn upprepas exakt samma CHKDSK-process igen.
Jag har en del filer på D: som jag gärna skulle vilja ha kvar. Någon som har något förslag på vad jag kan göra förutom att formatera? Tack!
Idag när jag, direkt efter omstart, startade ett spel så låste sig datorn precis när jag skulle börja spela. Jag stängde då av datorn genom att hålla in strömknappen ett par sekunder. När jag sedan slog på datorn igen och kom in i Windows hittar jag C: system partitionen felfri. D: har däremot bytt namn till "lokal disk" och när jag dubbelklickar på den står det :
"Diskenheten i enhet D är inte formaterad. Vill du formatera den nu?"
När jag därefter startar om datorn igen och Windows laddas kommer CHKDSK upp på en blå ruta:
"Kontrollerar filmsystemet på D:
[...]
En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras"
När CHKDSK körs så står det sedan:
"Det går inte att läsa filpostsegmentet 24.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 25.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 26.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 27.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 318.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 319.
Det går inte att läsa filpostsegmentet 320.
osv... för kanske 20 segment till"
Sedan rättas några indexfel i filer jag nyligen använt, IRC-loggar exempelvis, för att sedan gå vidare till steg 3. Då spammas samma meddelande:
"Lägger till en indexpost i index $0 för filen 26.
Lägger till en indexpost i index $0 för filen 26."
i cirka 30 sekunder innan Windows startas upp. Då är det precis likadant som innan, och om jag sedan startar om datorn upprepas exakt samma CHKDSK-process igen.
Jag har en del filer på D: som jag gärna skulle vilja ha kvar. Någon som har något förslag på vad jag kan göra förutom att formatera? Tack!