1
Datorhaveri, fråga!
Postat av narr3h3h3 den 1 Mars 2007, 20:21
13 kommentarer · 39 träffar
tjena.
nu är det så att min pappas dator har kraschat. Det som hände var att han satt och jobbade i excel då datorn plötsligt fryslaggade. det gick inte röra på musen eller någonting. Han stängde av den genom att hålla inne knappen på burken.
när jag sedan försökte starta den så kommer jag inte längre än till boot-menu. det går inte heller att boota med cd för att tex formatera.
nu till min fråga: jag hade tänkt plocka ur hans hdd och lägga in i min dator för att kopiera ett par viktiga dokument. hur skulle en sådan åtgärd påverka min dator?
Fick plötsligt fram ett meddelande i dos där det stod:
"det gick inte att starta windows eftersom följade fil fattas eller är skadad:
\\system\\hal.dll.
Installera om en kopia av filen och starta om datorn på nytt.
virus? windows som kraschat?
tack på förhand - narre
nu är det så att min pappas dator har kraschat. Det som hände var att han satt och jobbade i excel då datorn plötsligt fryslaggade. det gick inte röra på musen eller någonting. Han stängde av den genom att hålla inne knappen på burken.
när jag sedan försökte starta den så kommer jag inte längre än till boot-menu. det går inte heller att boota med cd för att tex formatera.
nu till min fråga: jag hade tänkt plocka ur hans hdd och lägga in i min dator för att kopiera ett par viktiga dokument. hur skulle en sådan åtgärd påverka min dator?
Fick plötsligt fram ett meddelande i dos där det stod:
"det gick inte att starta windows eftersom följade fil fattas eller är skadad:
\\system\\hal.dll.
Installera om en kopia av filen och starta om datorn på nytt.
virus? windows som kraschat?
tack på förhand - narre