Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Inte för de otåliga!

Postat av Heaby den 20 Februari 2004, 13:46
25 kommentarer · 69 träffar
Det är så att nu har jag Win XP Pro Eng Sp1 på min 120 gig IDE-disk. allt funkar okej. Har även en S-ATA-disk med Win XP Pro Swe Sp1 men det windows har kraschat (p.g.a. tweakning osv hehe). Mitt problem är detta: När jag ska starta mn dator med både IDE-disken ikopplad och S-ATA-disken ikopplad bootar den från S-ATA-disken hur jag än gör. D.v.s komemr inte längre än till "win-rutan" som jag kallar den, där det står copyright microsoft osv.

Jag har testat sätta IDE-disken som första bootval (sedan har jag då S-ATA-disken, DVDn och floppy), har även testat disabla S-ATA-disken vid "Other Boot Device" så jag bara har 1: IDE, 2: DVD och 3: floppy. Har även disablat ett val under 1/0 configuration som heter "Onboard SCSI Boot Rom". Vet inte om detta har med S-ATA-disken att göra men ändå.

Alla dessa inställningar borde ju ha fixat mitt problem men gissa 3 gånger vad som händer? Jo, varje gång jag bootar upp så bootar win från S-ATA-disken upp, d.v.s. fel OS.

Nu kan det också vara att S-ATA-disken håller på att dö för att när win på S-ATA-disken kraschade hörde jag ett pip varje gång jag startade upp, eller inte varje gång, men nästan. Vet inte om det var ett pip från disken eller om det var från pc speakern, men hur som helst, det kan ju vara ett tecken på att S-ATA-disken håller på att dö. Men detta går ju inte ihop med det jag skrev tidigare, d.v.s. att win på S-ATA-disken går ända fram till "win-rutan" men sen stannar. Det tyder ju på att disken ändå går. Har ibland testat trycka in de två kablarna som sitter på S-ATA-disken hårdare utifall att de satt löst och då har pipet inte kommit.

Har även testat boota med en Win 98 Bootdisk, men har då inte lyckats hitta S-ATA-disken (hade bara den ikopplad då) för då säger programmet fdisk att det inte finns någon "fixed disk".

Har fått tips om att skapa bootdisk med partition magic 8.0 där man kan välja vilken disk man vill boota ifrån. Hoppas att det löser mitt problem. Men om det inte gör det, finns det någon som vet om mitt problem kan lösas på något annat sätt? Detta verkar vara olösligt så den som kommer med en lösning, praise the LORD!

Tack för ni läste allt, blev en hel del :)

/DSV

Tack sam för alla svar.
Föregående tråd
Nästa tråd

25 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 25 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..