Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Tråden om Hårdvara

Postat av ZorFous den 27 Juli 2005, 15:12
11 kommentarer · 62 träffar
Då det kommer upp massor av onödiga trådar med folk som inte orkar eller bara skiter i att söka info om datordelar och annat utan istället postar 100tals trådar här på fragbite så tänkte jag att göra denna ”Hårdvarutråd”

1. Inledning
2. Delarna i en dator
3. Processor
4. Grafikkort
5. Minne
6. Hårddisk
7. Klockning
8. F.A.Q

1. Inledning:
När du köper en ny dator ska du tänka på följande: Vad ska jag ha datorn till? Och hur mycket pengar tänker jag spendera?

Vad ska jag ha datorn till?
Om du ska spela mycket bör du ha ett bra grafikkort och mycket minne.
Om du bara ska surfa så behöver du ingen monsterburk utan du klarar dig på dem billigaste paketen i datoraffärerna.
Om du ska använda den till ”Fil Bibliotek” så bör du tänka på att ha stor eller stora hårddiskar.

Hur mycket pengar tänker jag spendera?
Du bör tänka på din ekonomi, för oss som bygger våra egna så vet vi att man räknar ut hur mycket det ska kosta, sedan kostar det alltid mer!
Men du ska bara betala för kraften du behöver. Inte mer! Ska du bara surfa så är en EE p4 3.4ghz helt onödigt!

2. Delarna i en dator.
När du köper en dator så ska du se till att det finns följande: en Processor, ett grafikkort , en hårddisk, en cd/dvd läsare/brännare , ett moderkort , ett ramminne, ett ljudkort och ett nätaggregat!

Vissa delar kan man ha flera av i en vanlig standard dator T.ex. ramminne eller hårddisk.

3. Processorn
Processorn är datorns hjärta och när du köper en processor så ska du inte stirra dig blind på att Intels processorer har högre frekvens (Mhz) än AMD´s. Du bör välja en processor som passar dig. T.ex. jag som spelar har valt en AMD Athlon64 3200+ för att den är billig och lätt att klocka. En person som ska syssla med mer avancerade 3D animationer och dylikt bör köpa en mycket kraftfullare, Tex. FX-57(amd) eller EE 3.4(Intel)

4. Grafikkort
Idag finns det 3 olika portar för grafikkort i våra persondatorer. Det är PCI, AGP och PCI-E. PCI är det äldsta av dessa portar och används främst i äldre datorer. AGP är mycket snabbare än PCI och stödjer mycket kraftfullare grafikkort. PCI-E är den senaste porten som stödjer dem starkaste grafikkorten på marknaden för persondatorer idag.
Dem 2 största GPU (Grafical processor unit) idag är nVidia och ATI och deras gpu´s som riktar sig till spel heter GeForce(nVidia) och Radeon(ATI).
Dem är olika bra på olika saker så därför är det omöjligt att säga att det ena är bättre än det andra. Geforce korten är bättre på vissa spel och vissa sysslor och Radeon är bättre på andra. Idag är dock det mest kraftfulla kortet nVidias GeForce 7800 series.

5. kommer snart
6. kommer snart
7. kommer snart

8. F.A.Q
Fråga: Hur mycket är min dator värd?
Svar: Beror helt på vad det är för delar i den och när den är köpt. Gå in på http://buggy.no-ip.com och summera alla delar i din dator. Dra sedan av 20-50% av priset.

Fråga: ATI eller nVidia?
Svar: det är en smaksak. Dem är bra på olika saker.

Fråga: Jag ska köpa ny dator och jag är inte så duktig! Vad ska jag välja?
Svar: Om du mailar eller ringer dem du ska köpa datorn av och berättar vad du ska göra med dem så kommer dem ge dig ett paket utefter vad du ska ha den till.

––-Slut–– ;-

Folk som vill ändra på något eller fylla i något så är det bara att lägga ett meddelande till mig så ändrar jag det när jag får tid, lust och ork. Om det visar sig att tråden blir mycket aktiv kommer den att uppdateras ofta. Om inte så självdör den antagligen.

Frågor? Skriv en kommentar eller lägg ett meddelande.
Kritiker hänvisas till att ge mig ett meddelande på fragbite.

Over and Out!

11 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 11 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..