Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

För er som vill överklocka!

Postat av xNp den 2 Januari 2004, 13:06
147 kommentarer · 157 träffar
Tjo, jag har inte sett någon annan här på fragbite ta initiativet att skriva en sådan här tråd (kan ta fel) .. Jag är nog inte ensam om att tycka det börjar bli jobbig med alla trådar där folk vill ha hjälp med sin överklockning... Men jag tänker inte klaga på detta folk utan endast skapa en tråd med en kort sammanfattning utav detta...

Mitt råd till er som inte är datorkunniga, överklocka inte! Risken om ni överklockar utan att veta vad ni gör är att ni istället bara förstör det ni har.. Tro mig, jag har sett många praktexempel på detta då polare till mig fått köpa nya delar *haha* :)

Iallafall, jag drar igenom lite snabbt hur man kan överklocka en AMD processor fast det mesta gäller nog för intels processorer med..

Det första du bör göra är att stänga av datorn, sätta på den igen och gå in i bois genom att trycka DEL (delete) dock om du har en märkesdator så finns det alternativt som F8 eller Insert bl.a.

Väl inne i bioset går du till en menyrad som oftats kallar sig "PC health" och kollar på CPU temperatur och system temp. detta på grund av att senare när du överklockar så kommer din dator automatiskt bli varmare..

Jag själv (kräsen som jag är) får aldrig min processor vara över 50 grader (jag tycker det låter mycket och därför vill jag inte ha de. dock ingen fara eftersom jag har vattenkylning och 29 grader på min cpu :o)... men det är ingen större fara om den ligger på 60-65grader heller.. börjar den däremot komma över den siffran bör du kolla över en ny kylare... www.datorbutiken.com/se har många olika sorter.

Efter det här bör du läsa lite i manualen ang. vad ditt moderkort stödjer för busshastigheter.. har du ingen manual finns det att hämta dem på moderkorttillverkarens hemsida (oftast). Ladda isåfall ner den, spara den på ett ställe där du vet vart du har den, den kan komma till användning.

Nu till själva överklockningen:

Detta är frågan.. vad vill du uppnå med din överklockning? Vill du få ut bästa prestandan ur processorn eller vill du ha höga poäng i tester?

För bästa prestanda så ska man köra lite lägre multiple och högre FSB (fron side bus) dvs Mhz tal.

Och för höga poäng så kör man lite högre multiple och lägre FSB.

För att ändra multiple är du i behov av en manual för att kunna läsa av dina jumper settings. dessa jumpers sitter ofta precis brevid processorsocklen. du kan dock ej ändra multiple om din processor är "låst" ... Hur du kan låsa upp din processor genom och "lödmodda" tänker jag inte gå in på... det krävs alldeles för stor kunskap om lödning innan man ger sig in på det. Tänk på att om du ställer för hög multiple kommer processorn få stressa mer, vilket kan leda till kortare livslängd (gäller överklockning i allmänhet också!) .. (tänk dig själv på ett löpband, 6km/tim.. så ber någon stressa dig till kanske 8km/tim... du märker efter ett tag att du blir trött.. tänk processorn i det läget)

för själva överklockningen:

(se nu till att du har en kylare som pallar överklockningen)

Gå nu in i bioset igen, på mitt moderkort heter menyn "CPU future setup" men finns mängder av olika bios och olika "tolkningar" av menyerna.. Kolla ignom menyerna som har "undermenyer" (de menyerna brukar ha en sorts pil framför sig).

När du väl hittat den rätta menyn, kolla på vad du har för värden default och sedan gå ner till cpu nivån där du ställer in Mhz tal, prova att öka den lite, typ +5 på standardvärdet... gå ut ur menyn genom ESC (finns dom bois som vill ha F10 istället) och flytta dig till "save and exit" ... din dator ska nu starta om och ge ifrån sig ett pip för att säga att den är "okej".. låt datorn ladda upp windows för att få provsmaka på överklockningen.. är du inte nöjd med denna lilla överklockning är det bara till att starta om datorn igen, in i bioset och ställe upp den lite till...

Men nu kommer ett problem som många känner till, det går ju inte överklocka hur mycket som hälst? De flesta får instabilitet vid hög överklockning eller problem som att datorn inte startar... Du bör läsa manualen för information hur du "reset":ar ditt bios... Det vanligaste sättet är att dra ut strömkablen till nätaggregatet, tryck några gånger på "startknappen" så strömmen går ur kondringarna. Sedan försiktiskt plocka bort batteriet med ett icke strömförande förmål !! det kan finnas ström kvar på moderkortet, riskera inte att ge moderkortet en stöt genom att ta ett strömledande förmål mot det !!

Får du instabilitet i datorn eller bluescreen när du överklockat är det oftast för att dina minnen inte hänger med.. eller att din processor får för lite ström.

Du kan ofta öka voltagen på din processor genom att gå in i samma meny som du ställer in FSBn. Det handlar inte om att öka den mycket.. denast 1 tiondel eller kanske 1 hundradels volt (beronde på vilka egenskaper ditt moderkort har stöd för)... (exempel: standard 1.70volt .. överklockningsvolt 1.75volt) .. Om du nu gör detta är det extra viktigt att ha en kylare som klarar av värmen då processorn kommer gå upp i temperatur!

En sak som jag gjorde när jag va 12-13år va att på min gamla 450Mhzare då man va tvungen o ställa in voltagen manuellt via jumpers.. Pappa o jag satt och överklockade den. Trots att han sa att jag inte skulle dra på mer spänning gjorde jag det för att se om man kunde dra upp den lite till.. (ville juh ha snabb dator) .. när jag startade datorn så gick den i ca 5 sekunder sen la det bara av... tittade man på stiften som satt på min processor (SLOT A, dvs avlångt kretskort med stift på) så hade några av dom blivit helt brända :s ... pappa blev arg och sa att jag fick skylla mig själv..

Mitt tips: Tänk på att inte ge processorn för mycket spänning!

Jag gör mig ej skyldig till förstörda delar eller komponenter efter vad jag skrivit i denna tråd, allt är upp till var och en ifall dom vill överklocka!

Jag vet inte om jag glömt förklara något... Alla nedverderande kommentarer kan väll hållas borta från denna tråd då jag endast försöker hjälpa till...

over and out ;) Maila mig här på fragbite om det är något du undrar över så kan jag försöka hjälpa till!
Föregående tråd
Nästa tråd

147 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 147 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..