×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ny dator? Några råd på vägen

Postat av mezzo den 31 December 2003, 05:26
80 kommentarer · 187 träffar
Om man ser till det faktum att de flesta på detta forum som ska köpa sig en dator eller uppgradera i första hand ser sig om efter bra prestanda i just detta gamla spel Half-Life: Counterstrike, så ser det lite annorlunda ut huruvida vilken processor och vilket grafikkort som är bäst.

Av någon anledning så har jag och flera med mig som gjort lite undersökningar bland en hel uppsättning system och systemvariationer, och upptäckt följande:

AMD är långt mycket bättre på att prestera stabil fps i cs än vad Intel är, vad detta beror på kan man endast spekulera i.

Även nVidia's grafikkort har en lite bättre prestanda i cs än vad ATI's har, drivrutinerna för ATI's kort buggar lite och texturer osv ser inte riktigt ut som de gör med nVidia. Generellt är det väl en smaksak, men fpsen är bättre med nVidia's kort. Ett exempel är att Geforce 4 Ti4600 ger bra mycket bättre fps än ett Radeon 9800 pro.

Så mitt råd till er som är i tankarna att köpa en dator är:

Tänk ut vad er högsta priotitet är. Ska datorn i första hand leverera bra fps i cs? Vill du ha ok fps i cs och kunna ha hyfsad prestanda i andra spel samt kommande titlar såsom HL2?

Om det första du tänker på är fpsen i cs, du vill inte ens ha drops på aztec när du spelar, då ska du vända dig mot ett AMD-system med ett hyfsat nVidia-kort. I första hand är det processorn som styr hur bra fps du får, men även grafikkortet spelar in. Beroende på hur mycket pengar du planerar att lägga så har du detta att tänka på: Snåla inte in för mycket på moderkortet, köp ett hyfsat märke, det är inte många kronor du får lägga till. Om du är ute efter ett hyfsat billigt system kan du alltid köpa en relativt långsam cpu och sedan överklocka den, tänk på att stora krav då ställs på minne samt kylning.

Ett av de mest kostnadseffektiva sätt för att bygga en bra dator för cs är följande:

Börja med moderkortet, se till att köpa ett med nForce2 Ultra400 chipset.
Sen kan man köpa en CPU som ligger i storleksklassen 2500+ - 2800+
Minnen som klarar av minst PC3200 - 400mhz DDR, gärna låg CAS-latency med. (tips: TwinMos Twister), OBS! 2st likadana minnen för att kunna köra en DualDDR konfiguration.
En kylning som klarar av lite belastning.
Ett nVidia kort som inte är av budgetvariant. Billigaste jag rekommenderar är Geforce 4 Ti4600/Ti4800, efter det är det Geforce FX 5600 och uppåt.
Höj strömmen på CPU och minne lite och höj FSB till 200mhz, och vips har du en 3200+ eller starkare, beroende på om du sänker multipeln ett snäpp.

Med den konfigurationen kan jag GARANTERA 100fps, även i hyfsat extrema situationer på aztec, om den är rätt konfigurerad med drivrutiner osv.

Om du inte är helt besatt av att ha 100fps i cs utan spelar lite utav varje spel som finns på marknaden så är det lite mer av ett öppet bord. Vill du fortfarande komma undan billigt med ett hyfsat system så är nog det jag skrev ovan ett bra alternativ, men nu kan du seriöst överväga att slänga nVidia's grafikkort åt fanders och satsa på ett ATI istället. ATI har visat att de generellt sätt presterar bättre i de flesta nya spel. Här rekommenderar jag 9600 eller starkare, efter er plånboks storlek förstås.

Intel då?

Jo givetvis gör Intel alldeles förträffliga processorer, som ofta presterar bättre än AMD's. Dock så kostar det lite mer med ett Intel-system. Rent generellt så ska ni titta lite mer mot Intel om ni har mer pengar att göra av med och inte bara vill ha bra fps i cs. Jag är själv inte helt insatt i hur man på bästa sätt bygger ett Intel-system så där får ni nog ta och konsultera någon som kan lite mer.
Jag vill även få det klart att jag inte favoriserar någon tillverkare särskilt, AMD har genom flera tester visat sig prestera bättre inom cs men oftast så har Intel dragit det längre strået utanför just cs.
Samma gäller även här gällande ATI vs. nVidia.

Detta skrev jag i ett nyvaket tillstånd då jag bara fick en ingivelse att jag ville skriva av mig lite, gå inte för hårt på mig med diverse stavfel, meningsbyggnadsfel, syftningsfel etc etc.

Denna lilla "artikel" eller vad man kan kalla det har jag baserat på mina erfarenheter med dels att bygga datorsystem men även hur andra i min omgivning har fått sina system att fungera.
Föregående tråd
Nästa tråd

80 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 80 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..