Hej på er, sitter i tankar att köpa en ny dator. har två stycken setups som jag funderar imellan, men vet inte om jag valt "rätt" för gaming och för priset. Jag spelar mestadels CS Go, diablo 3, h1z1 och liknande spel.
Första -
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8506756/2015-09-21
Andra
BenQ 24" 3D LED XL2411Z
Microsoft OEM Wired Desktop 400
Corsair Carbide 330R Blackout Edition
Cooler Master B500 VER.2 KPC
Intel Core i5-4690K, Socket-LGA1150
Corsair H55 Hydro Series CPU Kylare
MSI Z97-G43, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Red
ASUS GeForce GTX 970 4GB Turbo
Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD
MS COA Win 10 Home Nordic
All info tas tacksamt emot!
De spel du spelar är ju inte fasligt krävande och därför känns 16lax lite i överkant, just sayin'.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8507060/2015-09-21
Som någon ovan skrev, det är operativsystem med för jag har bara OEM skivor med koder liggande. Sedan skärmen som kostar nästan 3 000kr, för jag vill testa på 144hz (och en tredje skärm är aldrig dåligt vid slösurfande).
Om du kan tänka dig att bygga själv så sparar du 1000 kr där, det är faktiskt lättare än du tror att bygga.
I csgo ger dig en i7 LÄTT 300+ mer fps.
Diablo3 är jobbigt för cpu med mycket mobs, likaså H1Z1 med många spelare.
varför skulle han behöva byta ut en i5a?
Detta är vad jag personligen hade gjort. (Sitter i plugget så orkar inte göra en kundvagn)
Processor: Intel 6600k.
Moderkort: Vilket som helst som är av Z modell, inget budget skit.
Ram: 8GB DDR4.
Nätdel: Billigaste som har minst 80+ bronze och är modulärt.
Lagring: Intel's egna SSD:er för operativsystemet.
Grafikkort: 980ti om det finns utrymme i budgeten.
Windows 10
resten kan du fimpa.
Edit: Innan någon börjar klaga. Chassi får du välja själv, kommer ner till personliga preferenser när det gäller sånt. Men kan rekommendera Define R5 :)
Och som jag sa, för att få hyperthread.
VARFÖR köpa en i5 som han kommer få byta om 2-3 år? i7 hade han klarat sig med i minst 5 år.
OnT: Jag håller med killaton. Kör på en i7 direkt. Så mycket mer värt pengarna. Bara typ 800 spänn till.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-4690K+%40+3.50GHz
Hade aldrig skaffat en i5 idag, men det är bara jag. Och jag tipsar bara #0 att det är onödigt då den KOMMER att behövas bytas ut snabbare än i7an.
#18 - Som sagt, kollar lite benchmarks osv. Finns där, jag bara skriver det som redan är testat.
Hur är detta möjligt då? Är det hans chassi kanske?
Var det inte smart då att lägga lite till för just en i7? Det ska ju hålla i längden, och inte bara idag.
Därmed basta!
i5 är det klart bättre valet och 600 fps är bullshit screenshot eller du e feg
När du säger att det bara är dina egna åsikter så förstår alla att du har insett hur fel du har men vill inte erkänna det.
gg ez lycka till i nästa tråd mannen!
Och nej, dom bevisade mig inte "fel" som du påstår. i7 har fördelar och nackdelar, i5 har fördelar och nackdelar.
Det är åsikter och usage som skiljer dom åt ifall dom sitter i din PC eller ej.
Lycka till med nästa kommentar grabben.
Sen falska påståenden? Jahop, att man får mer FPS av en kraftfullare CPU kanske inte stämmer då, var ju då konstigt. Då ska jag bara idiotförklara hela sweclockers och tomshardware pga en "Tobbey" på fragbite vet bäst av oss alla.
All Hail The Mighty Tobbey!
#0 kör hårt mannen! ser bra ut :)
#36 - Bara ger tips till alla nybyggare, sen att dom tar åt sig och blir offensiva och googlar runt och bara spottar ur sig det första dom hittar - det är inte mitt problem.
"Fler pixlar och mer detaljer att dra runt jämnar ut resultaten när belastningen istället hamnar på grafikkortet." - #content" target="_blank" rel="nofollow">http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och-i5-6600k-skylake/17#content
Känner du för det så kan du även kolla genom resten av testerna så ser du att under majoriteten av testerna så är det slutsatsen ovan som dras.
Sitt ner
edit: pisslänk
i7an är generellt bättre överlag, men just prisskillnaden gör att man väljer en i5 före en i7 för just gaming då prestandan man får ut av prisskillnaden är minimal!