Tjena! Lång historia kort så ska jag bygga ihop en egen serverdator som jag ska använda för t.ex bukkit-server i minecraft, teamspeak-server och diverse spelservrar som terraia och gmod etc när jag känner för det.
Såhär ser min kundvagn ut just nu
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113865/serverprojekt6
Sitter på 250/100-lina och har tänkt köra ubuntu på den. Ska öka RAMen sen men börjar med 8! Är det något ni tycker jag ska ändra på? Tror ni den kommer palla trycket?
Tack på förhand :D
Det är inget jätteseriöst som 1000 pers ska sitta och spela på såklart, jag och några vänner bara. Max 15 pers.
/, /usr, /var till SSD plattan, och pa diskarna sattar du typ raid-5 med "md" drivern, och satter ditt /home. I /home satter du sen upp alla saker som kraver utrymme. Det lattaste ar att ha allting pa en gang fardigt med, och installera saken pa en gang, men det gor ocksa att gora intsallation av diskar senare, men jag rekommenderar inte det om du ar en nyborjare.
For 15 personer racker den ganska sakert.
Du får ju inga serverfunktioner på den där men är kanske inte så viktigt.
Ett till nätverkskort så den kan agera router/brandvägg kanske är intressant?
Om du menar att göra backup på världar etc så kan man ju fixa det, behöver ju inte vara ofta. Inte ofta en SSD dör liksom. Men någon gång varannan månad backa upp grejerna på en extern HDD t.ex?
Vad menar du med att agera router/brandvägg? Didn't quite follow you there
Har man på en burk 24/7 kan man väl lägga in lite i den? Konsument routrar brukar sällan vara bra (bara se hur mycket folk klagar på det Telia/BBB/Comhem osv skickar ut).
Kanske blir overkill eftersom man kanske behöver blanda in VMs :p
Min router kan jag inte vara mer nöjd med, Asus RT-AC66U :D