1
Åska, datorn startar ej
Postat av Ennio Morricone den 25 Juli 2013, 12:48
24 kommentarer · 4 422 träffar
Hej, nu var det så att min dator stod igång igår när blixten slog ner, vilket resulterade i att datorn stängdes av. Det blev en blå liten "blixt" vid eluttaget. Nu till problemet, datorn startar inte, och jag har testat olika kablar och eluttag, men det hjälper inte. Det luktar inget bränt i datorn och ingen komponent "smalt". Köpte datorn för typ 10 månader sedan, min bror byggde ihop den, och jag kan nästan inget om datorer. Någon som vet vad problemet kan vara? Måste jag byta ut alla komponenter eller bara någon/några få? Tack på förhand! Skrev detta med iPhone så sorry för inga styckeindelningar och ev. Stavfel :)
EDIT: Testade med min farsas nätaggregat och datorn startade ej. Sedan försökte jag starta farsans dator med mitt nätaggregat, och det fungerade inte. dock så gav den ström. Efter det stoppade jag i farsans nätaggregat i hans dator igen, och på något konstigt sätt startade inte hans dator efter det.
Jag testade även att dra ut kablarna från moderkortet och bara försöka starta nätaggregatet, men det gick inte häller :/
Vad kan egentligen vara problemet? Är både moderkortet och nätagget paj eller hela datorn? Börjar bli orolig nu, pallar inte köpa en ny igen då denna kosta 13k, och är endast 16 år utan sommarjobb :/
EDIT: Testade med min farsas nätaggregat och datorn startade ej. Sedan försökte jag starta farsans dator med mitt nätaggregat, och det fungerade inte. dock så gav den ström. Efter det stoppade jag i farsans nätaggregat i hans dator igen, och på något konstigt sätt startade inte hans dator efter det.
Jag testade även att dra ut kablarna från moderkortet och bara försöka starta nätaggregatet, men det gick inte häller :/
Vad kan egentligen vara problemet? Är både moderkortet och nätagget paj eller hela datorn? Börjar bli orolig nu, pallar inte köpa en ny igen då denna kosta 13k, och är endast 16 år utan sommarjobb :/