Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Till ARN ang. RIKSDATA!

Postat av biet den 18 December 2003, 12:34
51 kommentarer · 463 träffar
Jag beställde ett datorpaket utav Riksdata den 26:e augusti. Jag behöver väl inte tillägga att jag INTE fått den ännu?... Efter flera veckor/månader av otroligt nonchalanta svar av Riksdata, typ: "Datorn kanske kommer om 2 veckor, eller det kan ta månader..."
NEJ, nu vill jag visa Er vad som hände i mitt "fall". Klistrar härmed in min text till ARN:

Hej

Jag skriver för jag vill göra en anmälan mot ett datorföretag, RIKSDATA, för Avtalsbrott!
Jag har den 26 augusti gjort en beställning på ett ”datorpaket” (RDS Deluxe 3.0 ghz). Vid beställningen stod det på Riksdatas hemsida att det var ca 10 dagars leveranstid. Jag ringde den 12:e september och det svar jag fick då var att datorpaketet skulle levereras, men att det var några dagars förseningar.

Igår, 19 september, har det alltså gått 23 dagar och jag har ännu inte fått datorn. Jag ringde då och frågade när den skulle levereras och svaret jag får är att datorn INTE kommer att levereras. De anger som orsak till detta att de går med förlust (ca 1000 kr/datorpaket) och att de därmed stoppat leveranserna till kunderna. (Tydligen har de tagit beslutet utan att meddela kunderna om detta).

Jag beställde mitt datorpaket 6 dagar efter att Riksdata lagt ut datorpaketet på sin hemsida. Trots tidig beställning kan Riksdata alltså inte leverera.
Idag, 20 september, ser jag i datortidningen ”PC FÖR ALLA”s oktobernummer att Riksdata har annonserat med en helsida exakt samma datorpaket, även samma pris!
Är inte det här falsk marknadsföring då annonsen tydligen varit inaktuell i nästan 4 veckor?

När jag åter ringer Riksdata och pratar med chefen, Allan, säger han att jag istället ska köpa något annat paket, bla ett datorpaket nästan likadant som det jag redan beställt. I det paketet ingår dock ett betydligt sämre grafikkort (ca 2300 kr billigare än grafikkortet i ursprungspaketet). Det här datorpaketet vill han ändå ha 14000 kr för.
Jag säger, givetvis, att jag vill ha ursprungspaketet för 12000 kr. Han säger då att det inte går för annonsen hade drabbats av tryckfel, och att priset alltså inte stämmer.
Detta trots att Riksdata annonserat med två seperata annonser i tidningen ”PC FÖR ALLA” och dessutom haft samma datorpaket på sin hemsida i över 3 veckor! (alla annonser med priset 12000 kr).

Jag bifogar orderbekräftelsen samt en lista på vad som ingår i datorpaketet, ”RDS Deluxe 3.0 ghz”. Listan på datorpaketet är direkt kopierat från Riksdatas hemsida.

Riksdatas hemsida: www.riksdata.se

Med vänlig hälsning

XXXXXXXX

< br>
Efter några veckor får jag, genom ARN, svar av Riksdata. Egentligen inte så intressant text. De skriver ungefär att man kan köpa ett annat paket (med betydligt sämre grafikkort!!) eller vänta på sitt "paket"... Ja, det vet Ni ju hur det har gått... Inte har jag fått det!!
Ni som ändå vill läsa svaret från Riksdata länkar jag här (svaret finns under rubriken " (Fått svar från ARN). + RIKSDATAS KOMMENTAR", undertecknat "Kalle":

http://testcentret.idg.se/synp unkte...;read=true#9596

NU postar jag mitt ANDRA brev till ARN (som jag verkligen kände mig tvungen att skriva efter mitt samtal med Riksdatas chef, Allan:

Till ARN (Änr: 2003-XXX XXX) 31 oktober 2003

Förord:

Man kan tycka att det låter bra i Riksdatas svar till ARN, men vad är det jag har att välja mellan:

- Sämre dator till samma pris.

- Hoppa av, så slipper Riksdata leverera.

- Vänta på originalpaketet, men frågan är när man kommer få det? Om man ens kommer få det?

Hur länge kan de skjuta upp leveransdatumet, utan att precisera ett datum? Nu har det gått över 2 månader och de säger fortfarande bara att det ”är stopp”. I broschyren om ARN, står det under rubriken ”När är det värt att klaga” så här: ”När du köper en vara har du rätt att fordra att den levereras i rätt tid och till överenskommet pris”. Jag tycker inte att Riksdata uppfyller något av dessa krav!

Nu verkar det som att jag inte kommer få datorpaketet överhuvudtaget, inte ens om jag byter ut de varor som, enligt Riksdata, har leveransproblem. Mer om det här under rubriken: ”Nytt till anmälan”.

*Bifogar:

- Nytt till anmälan (Tvisten: Köp av dator)

- Riksdatas ”14000 kr – ersättningspaket”.

- Kopierat från Riksdatas hemsida, grafikkort.

sida 2:

TVISTEN: Köp av dator

Jag, XXX XXX, svarar på Riksdatas brev till ARN:

Det erbjudande av ersättningspaket som Riksdata erbjuder (”14000 kr-paketet”) är precis samma datorpaket som jag tog upp i min tidigare anmälan. Alltså med ett betydligt sämre grafikkort.
Det är alltså, som jag också skrev i min anmälan, BARA grafikkortet som skiljer det paket som Riksdata nu lägger fram som "ersättningspaket".

Jag har erbjudit Riksdata att byta ut grafikkortet i ursprungspaketet (ett "ATI Radeon 9800") mot ett annat grafikkort (ett "ATI Radeon 9800 PRO"). På Riksdatas hemsida kostar ursprungskortet 3250 kr och det kort jag är villig att ersätta med kostar 3925 kr, alltså ca 700 kr mer för det nya kortet.

Jag har kontaktat Riksdata per mail och erbjudit att betala mellanskillnaden för grafikkorten och alltså köpa datorpaketet för 12700 kr.
Det var över 3 veckor sedan jag skrev mailet och jag har fortfarande inte fått svar.

Uppdaterat, 31 oktober 2003:

Idag, 31 oktober, ringer jag till Riksdata och får prata med chefen, Allan. Han frågar vad jag heter. Jag säger mitt namn och då frågar han om det var jag som anmält dem till ARN. Jag säger ja. Då säger han, aggressivt: - "Du kommer inte att få paketet för du är inte en vettig person! Du beställer inte som alla andra!". Jag kontrar med att säga: "Det är ju ni som inte följer avtalet. Ni vägra ju att leverera". Han säger: " Du kan glömma att få datorpaketet!". Jag säger: "Så kan du inte göra. Jag har ju fått en orderbekräftelse. Vi har ett avtal". Han avslutar med att säga: "Vi hade ett avtal, men inte nu längre!". Han lägger sen bara på.

lite länkar där det diskuteras Riksdata (jag behöver väl inte skriva att många är mycket kritiska mot dem...??):

http://testcentret.idg.se/synp unkter.asp?ID=3669&read=true#9 626

http://www.nordichardware.se/f orum/viewtopic.php?t=67628&hig hlight=riksdata

http://forum.sweclockers.com/s howthread.php?s=&threadid=2208 63&highlight=riksdata
Föregående tråd
Nästa tråd

51 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 51 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..