Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Klistrad FAQ med Svar?

Postat av dosman den 13 December 2003, 23:23
66 kommentarer · 182 träffar
Tycker det skulle vara bra med en FAQ med svar på de vanligaste frågorna samt länkar till bra sidor/artiklar så man slipper svara på samma sorts trådar hela tiden.

* Möss/musmattor

Vilken mus ska jag köpa?

Optiska:

Jag skulle rekommendera någon av följande möss, de läser i praktiken av lika bra och det enda som egentligen skiljer dem åt är formen.

MS 3.0, MS 1.1, MS 1.1 SE, mx500, mx510, mx300, eller mx310.

Många har haft problem med den nya 4.0. Man upplever att det känns som att den inte uppdaterar tillräckligt ofta.

Läs fragbites recension här .

Om ni vill ha en kulmus och använder hög muskänslighet så kan Razer Boomslangs möss vara något. Det har dock varit mycket problem med defekta möss hittils men om ni får ett exemplar som inte fungerar så har de nu en 2 års garanti.

Razers hemsida

razer.tigga. or g, en fansite med ett informativt forum

/dosman

Vilken musmatta ska jag köpa?

Läs följande artiklar:

30 musmattor testas av Sweclockers

Fragbites fylliga musmattetest

/dosman

Vilka skatez ska jag köpa?

Fragbite testar skatez.

/sn1gel

Hur blir man av med musacceleration?

Klicka på start > Inställningar > kontrollpanelen > mus > rörelsefliken. Förbättrad precision ska inte vara ikryssat.

/dosman

Tänk på att alltid göra en backup av registret innan du börjar ändra i det. För att göra en backup av registret gör du på följande vis. Startmenyn > kör > skriv "regedit" [enter] > register > exportera registerfil > spara den någonstans. Klart.

Om du har windows XP/2000 så kan du ladda hem den här filen som ändrar några värden i registret. Packa upp filen med winzip eller winrar . När du packat upp filen så dubbelklickar du på registerfilen som du packat upp och trycker på OK om du får fram en ruta.

/sn1gel

Hur blir man av med musacceleration i counter-strike?

I counter-strike 1.5:

Man lägger till

" -noforcemparams -noforcemaccel -noforcemspd " i counter-strikegenvägen.

/sn1gel

I counter-strike 1.6:

Man högerklickar på counter-strike i games properties sen launch options där lägger man in samma saker som man la in i genvägen för 1.5 =)

/GachYa

Hur blir man av med negativ musacceleration?

Med Logitech drivers installerar du mouseware advanced .

Kör programmet och klicka i rutan för "Speed" istället för "Precision".

Annars borde det fungera att använda Microsofts standard drivrutiner.

/Demonen

*Hörlurar

Recensioner av hörlurar

· Plantronics DSP-500 (Digitala)

Fördelar:

Bra ljud

Väldigt bra mic

Sköna att ha på sig.

USB-anslutning

Fjärrkontroll

Inbyggt ljudkort

Nackdelar:

Går väldigt lätt sönder (Garanti på ett år?)

Dyra

Övrigt: Används av många bra CS-klaner, bland annat SK.

Detta måste väl ändå betyga något? ;D

Recension av Sweclockers

Recension av testcentret.idg.se

/sn1gel

· Plantronics Audio .90 (Analoga)

Lillebrorsan till DSP-500. Skillnaden är att dessa lurar är analoga (vilket inte ger lika bra kvalitet på ljudet?)

Fördelar:

Bra ljud

Billigare än DSP-500, också mer prisvärda enligt många

Sköna att ha på sig

Fjärrkontroll

Nackdelar:

Ingen USB-anslutning

Går lätt sönder (Garanti på ett år?)

Aningen sämre (upplever jag i alla fall) ljud än DSP-500 men helt klart godkänt

Övrigt:

Används av många bra CS-klaner, främst klaner som inte är sponsrade (eftersom är man sponsrad blir man oftast sponsrad med DSP-500-modellen).

Recension av Sweclockers

/sn1gel

* Ljudkort

Teetow har skrivit en utmärkt guide för hur man väljer ljudkort borta hos sweclockers forum.

Hur man väljer rätt ljudkort (guide) av Teetow .

/länktips av armout

* Micar

Här kommer det ett stycke om micar.

* Grafikkort

Nvidias FXserie är inte mycket att hänga i granen, Nvidias Geforce4 serie är/var väldigt bra däremot. ATIs 9X00serie är att föredra.

Proccesorn är generellt sett viktigare än grafikkortet för att få bra prestanda i cs.

/dosman

* Skärmar/Monitorer

Vad är hz

Hz står väl för hertz och är antalet bilder som skärmen visar per sekund, om jag inte misstar mig helt ;)

/sn1gel

Hur höjer man hz:en för den upplösningen man har i windows?

Höja hertzen:

Hertzen i Windows är från början satt till 60 (tror jag), men troligtvis klarar din skärm av mer än så.

Högerklicka på skrivbordet och välj "Egenskaper". Klicka på fliken "Inställningar" och därefter "Avancerat". Nu kommer

det upp en ny ruta, klicka på fliken "Bildskärm".

Där finns det en liten ruta som det står "Dölj lägen som skärmen inte klarar av" (eller liknande, har engelsk version ;)bredvid. Kryssa i den

och välj det högsta värdet som går i den lilla "rutan" ovanför. Klicka sedan på "OK" - Klart!

Det varierar beroende på vad man kör för OS eller vad man har för grafikkort.

/sn1gel

Hur höjer man hz:en för en viss upplösning med ett program?

I WinXP och Win2k ställs din hz om till 60 i spel. Lösningen är att låsa hzen i upplösningen du spelar med ett program.

För NVIDIA kort: www.nvrt.org

/Demonen

Går det att överklocka skärmen så den kan ha högre hz?

Nej, det går inte att överklocka skärmen. Om man har en högre hz än vad skärmen klarar av så kan dess livslängd förkortas drastiskt. De flesta nya skärmar stänger dock automatiskt av sig och visar en varningstext om man har för hög upplösning/hz.

/dosman

* Processorer

Här kommer det ett stycke om processorer.

* Moderkort

Här kommer det ett stycke om moderkort.

* Minnen

Här kommer det ett stycke om minnen.

* Övrigt:

Problem med steam?

Sök på steampowered .com

/neturb

* Länkar till hårdvarusidor:

Sweclockers - en svensk sida om datorer.

Nordichardwa re - samma som ovan

Rage3d - sida om radeon-kort

buggy.no-ip. com - en sida med prisjämförelser på datordelar från flera butiker.

Prisguiden - samma som ovan

Pricerunner. se - Sök efter de lägsta priserna.

Om det är något jag stavat galet eller fel på grammatiken, något som behöver ändras eller läggas till, posta i tråden så ändrar jag och lägger till med nöje.

Kom med kritik! :)

Skulle någon admin kunna klistra den här tråden om den urartar sig väl?

/dosman
Föregående tråd
Nästa tråd

66 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 66 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..