1
Frågor ang. mina datordelar.
Postat av Iznogoud^ den 6 Oktober 2011, 01:35
6 kommentarer · 209 träffar
Hej!
Börjar med info:
Chassi: Antec Nine Hundred II
Nätaggregat: Corsair HX 750W 80+
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4
Processor: Intel Core i5 760, 2.8 GHz
RAM-minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB
DVD-brännare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Hårddiskar (är väl inte så relevant, men skriver ändå):
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - (Operativsystem + program)
Samsung HD642JJ 640GB
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD103UJ 1TB
Samsung HD204UI 2TB
Samsung HD204UI 2TB
Operativsystem: Windows 7 Ultimate x64
Bildskärm: Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ
Har inte hängt med så noga i utvecklingen av datorkomponenter, och har heller inte spelat några nya spel...
Men nu när tex. BC3 släpps, tror ni min dator kommer att klara av att spela detta spel med Hög upplösning/grafik? Eller bör jag se över någonting?
När jag köpte datorn (2010) så valde jag ett moderkort med stöd för SLI, och en relativ billig och klockvänlig processor, för att sedan kunna "trimma" upp datorn lite på så sätt...
Hur ser det ut? Bör jag köpa ett till grafikkort? Blir isf. från Ebay för ca 2-3000K eftersom mitt grafikkort kostar ca 4000:- om man ska beställa från ex. Webhallen.com ( http://www.prisjakt.nu/produkt .php?p=590824 ).
Det kostade 3 953 kr när jag beställde det från Inet.se 2010... Trodde att det skulle sjunka i pris när den nya serien av Geforce lanserades, men inte det... Visst, det finns ju andra tillverkare (tex. MSI osv), men vill ha Gigabyte för att det ska "klanga" bäst...
Och hur pass "bra" är moderkortet för att klara av SLI? Ser att det står:
PCI Express 16X - 2 st, single 16X eller dual 8X? Någon nackdel med detta?
Sedan processorn hade jag ju i framtiden (kanske NU?) tänkt klocka... Hade isf. tänkt beställa bra kylning. Tex. H50 eller liknande...
Men hur pass bra är processorn och grafikkortet i dagens läge? Behöver jag köpa/klocka/trixxa nåt? Eller tycker ni jag ska vänta några månader/år till för att verkligen få den där "woooow" känslan efter överklockning och dubbla grafikkort?
Tack på förhand!
Börjar med info:
Chassi: Antec Nine Hundred II
Nätaggregat: Corsair HX 750W 80+
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4
Processor: Intel Core i5 760, 2.8 GHz
RAM-minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB
DVD-brännare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Hårddiskar (är väl inte så relevant, men skriver ändå):
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - (Operativsystem + program)
Samsung HD642JJ 640GB
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD103UJ 1TB
Samsung HD204UI 2TB
Samsung HD204UI 2TB
Operativsystem: Windows 7 Ultimate x64
Bildskärm: Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ
Har inte hängt med så noga i utvecklingen av datorkomponenter, och har heller inte spelat några nya spel...
Men nu när tex. BC3 släpps, tror ni min dator kommer att klara av att spela detta spel med Hög upplösning/grafik? Eller bör jag se över någonting?
När jag köpte datorn (2010) så valde jag ett moderkort med stöd för SLI, och en relativ billig och klockvänlig processor, för att sedan kunna "trimma" upp datorn lite på så sätt...
Hur ser det ut? Bör jag köpa ett till grafikkort? Blir isf. från Ebay för ca 2-3000K eftersom mitt grafikkort kostar ca 4000:- om man ska beställa från ex. Webhallen.com ( http://www.prisjakt.nu/produkt .php?p=590824 ).
Det kostade 3 953 kr när jag beställde det från Inet.se 2010... Trodde att det skulle sjunka i pris när den nya serien av Geforce lanserades, men inte det... Visst, det finns ju andra tillverkare (tex. MSI osv), men vill ha Gigabyte för att det ska "klanga" bäst...
Och hur pass "bra" är moderkortet för att klara av SLI? Ser att det står:
PCI Express 16X - 2 st, single 16X eller dual 8X? Någon nackdel med detta?
Sedan processorn hade jag ju i framtiden (kanske NU?) tänkt klocka... Hade isf. tänkt beställa bra kylning. Tex. H50 eller liknande...
Men hur pass bra är processorn och grafikkortet i dagens läge? Behöver jag köpa/klocka/trixxa nåt? Eller tycker ni jag ska vänta några månader/år till för att verkligen få den där "woooow" känslan efter överklockning och dubbla grafikkort?
Tack på förhand!