jag har slutat på innebandyn nu för jag tycker inte det är kul längre så jag sa till farsan att jag ska börja springa men liksom är rädd att det kommer bli att man springer i början och sen slutar med det men liksom va ska jag göra för att fortfarande hålla hälsan uppe :) ( kan inte gymma heller)
Beror väl på hur pass tävlingsinriktad man är, men för mig är det nästan ett måste att kunna jämföra och sätta upp mål.
För mig hjälpte det väldigt mycket att börja springa på ett motionsspår som finns i närheten, och inte springa bland hus och lägenheter. Då blev det lättare att koppla av och blev skönare att komma iväg.
Sist vill jag tipsa om Spotify Running. Kan inte springa utan musik - och den hjälper till att hålla ett stabilt tempo beroende på vilka spellistor man väljer så kan man även hitta lite ny musik.
Lycka till!
Har hjälpt mig under många med att hantera stress och ångest.
Tips är när dom dagar du inte orkar är att ta powerwalks.
Sen visst det kanske är lite jobbigt i början men det är bara för att du inte är van och inte har gjort det till en rutin, kör 1 månad så ska du nog se att du gör det automatiskt sen.
Se till att ha rätt form också när du springer, smått framåtlutad kropp, håll inte på och svinga med armarna utan ha armbågarna intill kroppen, blicken framåt och inte ned i backen och spring så att du landar på hälen först. Har du rätt form så orkar du springa mycket längre.
Utöver det så är löpning en jävligt skön grej att rensa tankarna med.
Lycka till.
Cykla eller promenera dit för uppvärmning.
Rekommenderar inte #7s metod som förstagångslöpare. Börja istället lugnt med 2,5km, du ska känna att du klarar av det. Största misstaget folk gör är ju att gå "all-in" direkt.
Sen kan du börja växla upp när du känner att kroppen pallar "hela vägen".
sen får jag alltid ont i smalbenet av någon anledning
Har själv spelat innebandy och fotboll och vet hur försäsongerna kan se ut.
Ska du lyssna på musik ska du ha samma "BPM" Beats Per Minute annars finns risken att du andas fortare osv beroende på.
Börja med att springa kanske 1,5-2,5km, testa det 2-3 gånger, ta tid på dig själv, känn efter. Höj dig efter det.
Har du ett spår ute i skogen så är det perfekt, oerhört mycket bättre för fötterna.
Sist men inte minst, gå inte ALL IN och gå ut och spring varje dag i en hel vecka, du kommer utan problem tröttna efter några gånger, så är det med all typ av träning. tro mig
Gäller att ha pålitliga mätresultat.
Alla människor är olika byggda och löper helt unikt, med samma drag. Du ska inte lyssna så mycket på vad andra säger utan mer vad din kropp säger. Säger din kropp att du ska löpa på framfoten, så löper du på framfoten.