Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Konceptet Tibia - Varför inte populärare

Postat av 50ore den 3 December 2011, 00:38
40 kommentarer · 316 träffar
Hej alla kära FB:are!

Eftersom jag sitter uttråkad har lite att göra tänkte jag dra upp en fråga som under en tid tänkt på: varför har inget spelbolag anammat konceptet Tibia? Då pratar jag inte om dagens Tibia utan hur det såg ut innan 2006. En sammanfattningen för att få fram en diskussion (tänker inte förklara hur Tibia generellt fungerar).

Första gången jag såg Tibia (runt 2004) tänkte jag vilket otroligt skräp spel, som många andra skulle tycka. Jag vart övertygad att åtminstone ge det ett försök, och givetvis så blev jag fast! 1-2 år senare så hade jag blivit runt lvl 80 vilket gav nya möjligheter, bättre items, få joina guilder som man "drömt" om att få vara med i, just guilder är en stor del i varför Tibia var så roligt!

*Krig mellan guilds*

Oftast startar ett krig genom att ena guilden dödar någon från en annan guild som resultarer i ett "krig".

Så här såg det ut under ett krig:

- Att hunta (gaina exp/lvls) var inte en självklarhet.
- Masslogs för att döda fiender och sedan komma undan i 15 min för att kunna logga ut.
- Open battles där du slåss 20-90vs20-90.

-Aktiva krig kunde oftast vara i 1-2 månader. Man märker ganska fort vilken guild som ligger bäst till att få fortsätta "äga" servern - guilden som kan hunta (fixa pengar, items, lvls). Fiender från den andra guilden kunde oftast betala sig fri ( betyder att du lämnar din guild och har tillåtelse att hunta igen) dock muntligt! Förlorande guilden har inget att säga till om, dom får sitta och hoppas att nya guilds startar krig som dom kan "joina" upp med.

Det är det här konceptet jag saknar, att kriga om att få "styra" en server! Jag tror att extremt många skulle börja med Tibia om det inte vore för 2D. Det är den absolut roligaste tiden jag haft framför datorn, tyvärr förstörde dom spelet totalt och jag la ner.

Så vitt jag vet finns det inget spel som fungerar som Tibia innan 2006. Jag har aldrig lirat WoW dock ser jag min brorsa spendera massvis med timmar att döda creeps och bossar. Dör du så tappar du varken xp, pengar eller items. DET ÄR FÖR HELVETE INGEN UTMANING!

Något spelbolag verkligen göra ett Tibia 2.0, behöver ju givetvis inte heta Tibia but you get my point...

Fick förmodligen inte med alla tankegångar och kanske blev lite rörigt. Är det endast jag som har dessa funderingar? Diskutera gärna!

OBS! Reserverar mig för eventuella svensk/stavfel :)

/50öre
Föregående tråd
Nästa tråd

40 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 40 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..