Har på sista tiden spelat enormt mycket lux och insett hur grymt underbar hon är. Jag ser dock inte så många andra personer som spelar henne och tänker därför dela med mig av en egen guide där jag summerat det bästa från mina egna erfarenheter och andra guides för att få folk intresserade av att börja spela henne! (Ser det nästan som min skyldighet ;) )
Här är mina val till items:
Dorans ring(Bra starting item helt enkelt)
Kage's lucky pick(riktigt bra och värd att köpa då den genererar en hel del guld)
Mejai's soulstealer(Nojja inte! Det är ett värt köp då man aldrig dör med lux om man spelar rätt, kvittar om man är feedad eller inte)
Spell penetrations boots(Moar dmg baby, especially for those nasty tanks :D)
rabadons(enormt skön Ap increase, speciellt om du har många stacks med Mejai's)
Lich bane(stackar oerhört bra med luxs passive)
Zhonya's hourglass(När andra laget inser att du är hur OP som helst kommer de vilja targeta dig i teamfights och när dina spells inte räcker för att försvara dig/att fly med, vilket de egentligen bör göra så är det skönt med två sekunders odödlighet)
Void staff(För att göra slut på tanksen som börjar bli svåra att få ner vid det här laget)
OBS: Sälj Dorans ring innan du säljer "kage's lucky pick" för att få mer guld till ditt sista item. Dessutom så ska du sälja dina "Spell pen boots" när/om du köper Void staff och köp sedan CD-reduction boots. Om ditt motståndarlag spelar ovanligt offensivt och ofta lyckas ambusha etc, köp då Banshee's veil istället för voidstaff. - Det är viktigare att överleva. Observera att om du känner att du har god kontroll och lyckas hålla dig ifrån andra lagets range - strunta i banshee's veil då ditt hourglass ger dig tillräckligt med skydd ifall något skulle gå snett. Notera också att "Spell pen boots" och "Voidstaff" kan bytas ut/skippas om andra laget av någon anledning kör med mild/ingen alls magic resist.
Hur spelar man då Lux? De flesta guider snackar om att man ska ha mycket CD-reduction och jag kan tala om att det är rent skitsnack då man som Lux ska chilla, chilla och åter chilla, det är så att säga ingen brådska. Lux är IMO ingen burst gubbe i early game och man ska sakta men säkert dra ner motståndarens HP genom att använda E och Q(när du har säker träff). När någon utav dina motståndare går ner på lågt HP så avslutar du med din ulti. Det är alltså bättre att satsa på pure AP istället för CD reduction då Lux har så långa CDs på sina spells i vilket fall.
Gamet startar: Gå mid då Lux är överlägset bäst där. Börja att harassa med din E spell och försök få in en autoattack efter varje E(Om din oponent är på alerten och hela tiden besvarar din autoattack med exempelvis en spell så strunta i att autoattacka då damagen från själva E-spellen är tillräcklig).Försök att också träffa minions med din E spell och autoattacka ner dem.I level 6 så bör din oponent ha ganska lågt HP efter din intensiva harass( så länge de inte spelar ovanligt defensivt med mycket Hp regen). Försök nu att träffa med din Q spell och avsluta med din ulti för en säker död. När det börjar bli teamfights håll dig till ditt lag(GÅ ALDRIG ALDRIG ALDRIG ENSAM). Casta dina spells på fienden från safe distance, bakom ditt lag och supporta ditt lag med W när det behövs. Spela alltid safe och var extremt försiktig när du inte vet vart det andra laget håller hus. Kom ihåg att vara uppmärksam på flyende fiender med lågt hp som du lätt kan finisha med din ulti.
Spell order: Specca din E spell och din Q spell tills du kan specca ulti. Fortsätt så här tills du måste specca skölden(W) i level 13.
Summoner spells: Bör vara flash och clarity då din mana många gånger kommer att ta slut. (Flash är IMO ett självklart val för escapes etc) Notera att dessa spells kan bytas ut om du anser att detta är nödvändigt. Jag anser dock att mana konsumtionen är oerhört stor med Lux och att man behöver Clarity för att hålla den i balans.
Runor: Greater mark of insight, Greater seal of clarity, greater glyph of force, Greater quint of potency.
Talents:
http://data.fuskbugg.se/skalma n02/4e348bdb5163f_sfasfsaf.jpg (OBS lägg "teleport-talenten" på "flash-talenten" istället, om du väljer att spela med flash, vilket jag rekommenderar(Slarvade en aning).
Tack för mig och lycka till. Jag hoppas att fler personer kommer att börja spela Lux då jag anser att hon är en helt underbar och underskattad champion! Jag välkomnar också mer än gärna era åsikter och synpunkter om guiden :)
/Ninjafarfar
Du kan testa avinstallera grafikkorts drivrutinerna i felsäkert läge och sen starta upp vanligt och se om Windows ändrar till orginal (60hz)