×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
16

Användbara CS:GO Scripts & binds (Samlingstråd)

Postat av heyitsjon den 26 Oktober 2015, 20:20
17 kommentarer · 25 208 träffar
Hej! Med tanke på den enorma mängden nya CS-spelare som tillkommit i samband med att CS-scenen växt så mycket de senaste åren tänkte jag att det skulle vara en bra idé att skapa en tråd för att dela med mig utav användbara scripts till spelet. Med det sagt så kommer det finnas scripts i den här tråden både för er gamla rävar(men ni kan nog skippa punkt 1-8) och för dom som precis gjort placement till guld nova :).

Jag har själv spelat CS till och från i snart 7 år och har under den tiden fått en relativt god uppfattning om vilka commands och scripts som är användbara eller till och med essentiella för högre nivå av spel. Jag är global elite sedan länge, ligger runt 12-13 RWS på ESEA och har även erfarenhet av klanspel både på LAN och internet, med andra ord så är jag inte proffs eller så men har är ändå vid det här laget god kunskap om ämnet.

Jag kommer börja med att gå igenom grundläggande scripts och förklara hur configs, konsolen och diverse commands fungerar för att sedan gå in på lite mer avancerade grejer.

Till att börja med kan det vara bra att veta vart på datorn config-filen ligger. Default så är detta under C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\Counter-Strike Global Offensive\csgo\cfg.
Här finns filen config.cfg där du finner alla dina settings och binds men utöver det kan man även nyttja autoexec.cfg till commands som alltid ska ha samma värde och dessutom till att göra scripts. Ett script gör att du kan binda en knapp till att utföra flera olika commands med bara ett knapptryck med viss begränsning. Samtliga commands och scripts i guiden går att klistra in i autoexec för direkt användning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - BASIC SCRIPTS - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1. BUY BINDS
Användningsområde/fördelar: Att kunna köpa equipment snabbt och enkelt.

Format: bind "knapp" "vapen"
Exempel: bind "F1" "buy vesthelm; buy ak47;"

Övrigt: http://tools.dathost.net/csgobindsgenerator - på denna sida kan ni med enkelhet göra era egna buyscript som ni sedan kan klistra direkt in i autoexec.


2. JUMP BINDS
Anvädningsområde/fördelar: Enklare att hoppa medan gör andra saker samtidigt och enklare att bunnyhoppa. I options går det bara att binda 2 knappar åt gången till +jump, använder man däremot konsolen så kan du ha fler än så t.ex. mwheelup, mwheeldown och space.

Exempel: bind "mwheelup" "+jump"


3. VOLUME BINDS
Användningsområde/fördelar: Snabbt kunna byta spelvolym när ni går från CSDM till Competetive eller för att snabbt kunna höja volymen lite extra i clutch situationer och liknande.

Exempel:
bind "pgup" "volume .4"
bind "pgdn" "volume .1"


4. RATE & FPS
Användningsområde/fördelar: Att CS flyter på så bra som möjligt och att alla skott reggas så ackurat det bara går. Dessa commands näst intall alla med väldigt få undantag ha in sin config.

Exempel:
fps_max "300"
cl_cmdrate "128"
cl_interp "0"
cl_interp_ratio "1"
cl_updaterate "128"
rate "128000"


5. MUS & SENS
Användningsområde/fördelar: Stänger av musacceleration och gör att CS hämtar rå data direkt från musen, med andra ord så liten delay och så hög precision som möjligt.

Exempel:
m_rawinput "1"
m_customaccel "0"
m_customaccel_exponent "0"
m_mousespeed "0"
m_mouseaccel1 "0"
m_mouseaccel2 "0"
Övrigt: Ett allmänt tips jag vill ge till nya spelare är att sänka sensen eftersom att det är något jag väldigt återkommande ser att nya spelare har inställt alldeles för högt - men se ändå till att åtminstone kunna göra en bekväm 180.


6. VIEWMODEL
Användningsområde/fördelar: Detta justerar vart ditt vapen/viewmodel är på skärmen och hur det rör sig. Detta är bara smaksak, de jag postat ovan är för att efterlikna cs1.6.

Exempel:
viewmodel_fov "65"
viewmodel_offset_x "2"
viewmodel_offset_y "2"
viewmodel_offset_z "-2"
viewmodel_presetpos "3"
cl_bob_lower_amt "5"
cl_bobamt_lat "0.1"
cl_bobamt_vert "0.1"
cl_bobcycle "0.98"
cl_viewmodel_shift_left_amt "0.5"
cl_viewmodel_shift_right_amt "0.25"


7. CROSSHAIR
Användningsområde/fördelar: Få siktet så som du vill ha det helt enkelt, 99% smaksak.

Exempel: cl_crosshairsize "4"; cl_crosshaircolor "1"; cl_crosshairgap "-1"; osv.

Övrigt: http://tools.dathost.net/#alpha=200/color=5/color_b=50/color_r=50/color_g=250/dot=0/gap=0/size=5/style=4/usealpha=1/thickness=0.5/outline=0/outline_draw=0 - här kan du göra ditt crosshair i webbläsaren med preview. Testa även att experimentera lite med cl_crosshairstyle 1-5 ingame, 4 är statiskt, dom andra är på olika sätt dynamiska dvs. att dom rör sig eller ändrar på sig när du rör dig eller skjuter i spelet. T.ex. så blir 5 större när du skjuter och 2/3 byter storlek i direkt korrelation till din velocity (hur mycket du rör dig). Dessa commands kan hjälpa nya spelare att få känsla för stutter stepping och counter strafing (bra info om dessa koncept finns att hitta på steels youtube: https://www.youtube.com/user/JoshNissanCS).


8. RADAR
Användningsområde/fördelar: Dessa gör att du får än bättre overview än default när du kollar på radar. Jag tror att namnen säger sig självt om dess funktioner.

Exempel:
cl_radar_always_centered "0"
cl_radar_scale "0.3"
cl_hud_radar_scale "1.15"
cl_radar_icon_scale_min "1"
cl_radar_rotate "1"


Nu har vi gått igenom dom mesta grundläggande commandsen som jag tycker alla spelare bör känna till. Nu till lite mer avancerade grejer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - INFO SCRIPTS - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

9. NET_GRAPH SCORE
Användningsområde/fördelar: Detta visar net_graph medan du håller inne TAB vilket gör att du kan se info om du uppkoppling till servern utan att den plottrar skärmen när du spelar.

Script:
net_graph "1"
net_graphheight "9999"
alias "+scorenet" "+showscores; net_graphheight 0"
alias "-scorenet" "-showscores; net_graphheight 9999"
bind "TAB" "+scorenet"


10. DAMAGE DONE
Användningsområde/fördelar: Enkelt kunna se skada du gjort på fienden utan att öppna konsol. Visas uppe i hörnet vid radarn.
Script:
alias displaydamage "displaydamage_on"
alias displaydamage_on "con_filter_text Damage Given To; con_filter_text_out Player:; con_filter_enable 2; developer 1; playvol buttons\blip1 0.5; alias displaydamage "displaydamage_off""
alias displaydamage_off "con_filter_enable 0; developer 0; playvol buttons\blip2 0.5; alias displaydamage "displaydamage_on""
bind "f5" "displaydamage"


11. SHOWCROSSHAIR (cred Banana-Gaming på Youtube)
Användningsområde/fördelar: Detta printar dina nuvarande crosshairsettings i konsol. Användbart om du vill dela med dig av dina settings eller prova polarens sikte och snabbt byta tillbaka till ditt utan att glömma om du brukar lira size 4 eller 5 :).
Script:
alias "a1" clear
alias "a2" echo "*********************************************";
alias "a3" echo "YOUR CURRENT CROSSHAIR SETTINGS;"
alias "a4" echo "*********************************************";
alias "a5" developer 2
alias "a6" con_filter_enable 1
alias "a7" con_filter_text cl_crosshair
alias "a8" host_writeconfig //
alias "a9" con_filter_text cl_fix
alias "a10" host_writeconfig //
alias "a11" developer 0
alias "a12" con_filter_enable 0
alias "a13" showconsole
alias "showcrosshair" "a1;a2;a3;a4;a5;a6;a7;a8;a9;a10;a11;a12;a13"
bind ins "showcrosshair"


12. SHOWVIEWMODEL
Användningsområde/fördelar: Samma som SHOWCROSSHAIR.

Script:
alias "b1" clear
alias "b2" echo "*********************************************";
alias "b3" echo "YOUR CURRENT VIEWMODEL SETTINGS;
alias "b4" echo "*********************************************";
alias "b5" developer 2
alias "b6" con_filter_enable 1
alias "b7" con_filter_text viewmodel
alias "b8" host_writeconfig //
alias "b9" con_filter_text view_punch
alias "b10" host_writeconfig //
alias "b11" developer 0
alias "b12" con_filter_enable 0
alias "b13" showconsole
alias "showviewmodel" "b1;b2;b3;b4;b5;b6;b7;b8;b9;b10;b11;b12;b13"
bind del "showviewmodel"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - INGAME SCRIPTS - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

13. JUMPTHROW
Användningsområde/fördelar: Med hjälp av detta script kan du hoppkasta granater(med betoning på smokes) med konsekvent resultat. Dra av granatens pin med mouse1 och tryck sedan på denna bind så kan du utan besvär kasta inlärda, perfekt smokes.

Script:
alias "+jumpthrow" "+jump;-attack"
alias "-jumpthrow" "-jump"
bind "mouse5" "+jumpthrow"


14. ALT-NADES
Användningsområde/fördelar: Detta gör att du kan plocka fram önskad granat utan att toggla igenom vilken du vill ha. Exempelvis alt+1 drar fram smoke direkt utan att gå igenom eventuella flash/HE-nades. Detta sparar hundradelar men kan i vissa situationer vara det som skiljer en defuse från en bombexplosion. Om du kombinerar detta med ett quickswitch-script(som finns nedan) så får du tänka på att du bindar alias def3 till ditt quickswitch alias istället för lastinv.

Script:
alias altE1 "use weapon_flashbang"
alias altE "bind q altE1" //IF YOU USE FRENCH KEYBOARD, CHANGE "Q" TO "A"
alias alt11 "use weapon_smokegrenade"
alias alt1 bind 1 alt11
alias alt22 "use weapon_molotov; use weapon_incgrenade"
alias alt2 bind 2 alt22
alias alt33 "use weapon_hegrenade"
alias alt3 bind e alt33
alias alt44 "use weapon_decoy"
alias alt4 bind 3 alt44
alias defE "bind e +use"
alias def1 "bind 1 slot1"
alias def2 "bind 2 slot2"
alias def3 "bind q lastinv"
alias def4 "bind 3 slot3"
alias +altbinds "alte; alt1; alt2; alt3; alt4;;"
alias -altbinds "defE; def1; def2; def3; def4;"
bind alt +altbinds


15. QUICKSWITCH
Användningsområde/fördelar: Detta gör att du håller uppe kniven medan du håller inne Q. Detta kan göra det enklare att nyttja knivens movementsspeed i tidskänsliga situationer. Om du bara tapar Q kan det även användas som en quickswitch för att återställa rekyl(likt Happy i hans deagle-ACE) eller för att snabbare komma ur zoomläget efter ett AWP-skott.

Script:
alias +knife slot3
alias -knife lastinv
bind q +knife


16. CLUTCHVOICE
Användningsområde/fördelar: Togglar om ingame voice chat ska vara på eller inte. Användbart innan du ska vinna en clutch om du spelar MM.

Script:
bind "knapp" "toggle voice_enable"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Slutord - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

I dom scripts där det redan är binds inskrivna är det givetvis bara exempel som på fri hand går att byta ut efter behov. Jag har inte skapat dessa scripts och tar inte credit för dom(shoutout till banana-gamings youtubevideo, folk jag spelat med och randomtrådar på internet;)), utan jag gör denna tråd för att det ska finnas en samlad plats där man kan hitta dom vanligaste och bästa scriptsen. Jag uppskattar om folk påpekar eventuella felaktigheter i guiden och skulle vara tacksam om folk bidrar med sina favoritscripts som jag kan sedan kan redigera in i denna originalposten - jobbar vi tillsammans kan vi nog få ihop en riktig dundertråd:).

Till sist vill jag bara tacka för mig och hoppas att ni kunde ta hjälp eller inspiration från min tråd. Får även önska er lycka till på fältet - och binda försiktigt för fan för annars står ni där och quickswitchar av misstag när det är sex sekunder kvar av en viktig bombclutch ;D.

MVH
Earnest/heyitsjon/jon

17 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 17 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..