Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
-4

Betala skatt på spelgubbar/vapen

Postat av Zuzz den 15 Januari 2015, 20:06
19 kommentarer · 3 690 träffar
Drog ett mail till skatteverket med frågan "Är en kille som är helt arbetslös för stunden och tjänar en del på virtuella saker. Alltså förmål som finns i spel som jag säljer till privat personer. Ska jag då behöva betala skatt för detta?"

Och fick svaret "Att jobba upp en spelfigur är något som kräver tid och skicklighet. Spelfigurens värde ökar successivt ju mer du jobbar med den. Säljer du en enstaka spelfigur och enstaka vapen eller liknande ska du ta upp vinsten från din hobbyverksamhet som inkomst av tjänst.

Grundförutsättningen är att alla inkomster ska redovisas i inkomstdeklarationen oavsett om man har tjänat mycket eller lite pengar. Normalt ska inkomster från dataspel och liknande redovisas som inkomst av tjänst (hobbyverksamhet).

Endast i undantagsfall kan det bli aktuellt att beskatta intäkterna som inkomst av näringsverksamhet. Det saknar i princip betydelse vem som har betalt ersättningen. De flesta slag av ersättningar är skattepliktiga till det fulla värdet. Hit hör vad som har erhållits kontant men också i form av presentkort eller nyttoföremål. Nyttoföremål värderas till marknadsvärdet. Tävlingsvinster som inte utgör kontanter eller liknande är dock skattefria om värdet inte överstiger 3 % av prisbasbeloppet avrundat till närmaste hundratal kronor (f.n. 1200 kr). Minnesföremål som medaljer, plaketter och pokaler är också skattefria.

Från inkomsterna får du göra avdrag för kostnader som du har haft. Ibland kan kostnaderna till och med överstiga intäkterna. I de flesta fall får man då tillgodoräkna sig detta underskott när man redovisar påföljande års inkomster."

Menar dom att jag ska betala skatt? Låter ju helt befängt om jag som arbetslös ska behöva skatta på 15k - enda inkomsten jag får.

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..