Tänkte sälja min kniv är inte 18 och använder aldrig mitt visakort men nu kommer det ju till användning. Så frågan är, går det att någon för över pengar till mitt kort om jag bara har kortet framför mig och ger infon som behövs? Isåfall hur gör man? Sjukt dålig på sånt här.
Bankkontonummer i Sverige består av två delar; clearingnummer och löpnummer. Benämningarna skiljer mellan banker och det förekommer även att endast den del som kallas löpnummer ibland ensamt benämns så som varande ett kontonummer. Clearingnummer identifierar en specifik bankplats i Sverige, det vill säga ett visst bankkontor och det innebär att man även kan utläsa vilken bank ett visst konto tillhör genom clearingnumret.
De allra flesta bankerna har en kontostruktur med clearingnummer om fyra siffror och löpnummer om sju siffror. Detta ger ett kontonummer bestående av elva siffror, och detta förekommer hos samtliga banker i det svenska clearingsystemet utom i Svenska Handelsbanken och sparbanker som samverkar med Swedbank. Swedbank använder elvasiffriga kontonummer för de kunder som tidigare haft konto i Föreningsbanken, men tillsammans med samverkande sparbanker är det mest frekvent att clearingnummer består av fem siffror och att löpnummer, här kallat kontonummer, har upp till tio siffror, totalt 15 siffror.
Affärsbankernas standard: CCCC - XX XXX XX (4 + 7 = 11 siffror)
Handelsbankens standard: CCCC - XXX XXX XXX (4 + 9 = 13 siffror)
Sparbankernas (Swedbank) standard: CCCC-C, XXX XXX XXX-X (5 + 10 = 15 siffror)
C = Clearingnummer, X = Kontosiffra
Clearingnummer är ett svenskt system, men många länder använder andra liknande system av koder för bankplatser. Vid internationella penningtransaktioner har inte clearingnumret i sig någon betydelse utan då används istället BIC (ISO 9362) för att transaktionen skall nå rätt bank och rätt land. Vid betalningar inom Europa är det i vissa fall krav på att kontonummer skall anges enligt en internationell standard: International Bank Account Number (IBAN).
Längden på IBAN-kontonummer skiljer mellan olika länder. I Sverige är IBAN 24 tecken långt, medan Danmark och Finland har 18 siffror, och Norge har endast 15. Eftersom IBAN innehåller både landskod och kontrollsiffror och det faktum att det i Sverige finns banker som valt att använda relativt långa kontonummer medför detta att IBAN-nummer i svenska banker har fler siffror än grannländerna.
Kontonummer Personkonto-ungdom
************XXXX
Kolla på stjärnorna. X=mina 4 sista. Detta är taget från mitt konto på nordea.se, byt ut stjärnorna mot 3300=clearingsnummer sedan 19950101 så har du exakt så många stjärnor. Klart som fan att mitt kontonummer är mitt personnummer då? Skulle ju fan en 6åring kunna lista ut?
BTW! Är Steam nere för mig bara? Kan inte lira MM, kan inte lira CSGO övh. Hallååååå?!