1
Sanningen och skillnaden mellan 64/128 tickrate
Postat av MC_Pumbaa den 26 Januari 2014, 21:45
9 kommentarer · 29 953 träffar
Eftersom vissa personer tror att det inte är så stor skillnad på 64 och 128 tickrate, så har jag lite info till er. Detta är översatt lite hastigt, med information från denna video: CS:GO Network Engineer Interview Tick Rate - http://www.youtube.com/watch?v=aVmqv3z4gnA
Skillnaden mellan 64- och 128 tickrate?
64 tickserver - 64 gånger tar du emot uppdateringar, med info om vad spelarna gör, och var dem befinner sig. På en 128 tickserver så får du den informationen 128 gånger istället för 64. Det är alltså hur snabbt servern uppdaterar.
En server med 128 tickrate använder dubbelt så mycket bandbred, och den kommer antagligen kräva dubbelt så mycket resurser av din cpu, men minnet bör vara det samma.
Vanligtvis har servrar med många spelare låg tickrate, medans servrar med några få spelare har hög tickrate. Varför?
För att servern ska klara av att skicka all data, till alla spelare.
Gör 128 tickrate någon skillnad?
Om du fixar dina rates, så gör det en stor skillnad. Servern uppdaterar ju oftare vad som sker.
64 tickrate är ungefär som sak som en billig 60hz-monitor. Och om du spenderar några tusen på en speldator, så kommer du antagligen ha 300 fps konstant, t.om när det är 20 spelare på din skärm. Och om du blir begränsad av 64 updateringar per sekund, så kommer det vara störande.
Vad har vi då kommit fram till?
Vill du ha roligt, gå in och spraya lite och don't give a fuck, så duger en 64-tickserver.
Men om du sitter med en riktigt speldator, bra internet, och du vill spela riktigt tävlingsinriktad, där skill spelar roll, så är 128 det självklara valet.
Interp?
Har du fel interp, så kan du skjuta på något du ser, men som egentligen förflyttat sig.
En rolig logg som fick mig att skapa denna tråd. Ska tilläggas att personen blockerade mig från steam, facebook, och skype pga min tillrättavisning.
[00:28:20] zuzpeqt: rank på cs go säger ionget
[00:28:24] zuzpeqt: vafan e tickrate 64 lixom
[00:28:32] zuzpeqt: då man sitter med 120hz skärm o 100 lina
[00:28:37] zuzpeqt: det är ett skämt
[00:28:51] zuzpeqt: "ska va lika för alla"
[00:29:52] Markman: 64 tick har inget med hz att göra
[00:29:56] zuzpeqt: det har det väll
[00:29:58] Markman: hahahaa
[00:30:01] zuzpeqt: det är hur mycket info den skickar
[00:30:11] zuzpeqt: hur ofta den uppdaterar
[00:30:12] zuzpeqt: det du ser
[00:30:24] Markman: bra sänk din fps till 64 oxå
[00:30:26] Markman: sen snacka mera dude
[00:30:35] Markman: sen får vi se hur mkt du vet sen
[00:31:02] zuzpeqt: hahahahah
[00:31:06] zuzpeqt: vad snackar du om
[00:31:11] zuzpeqt: jag snackar om serverns tickrate
[00:31:24] zuzpeqt: det hari nget med hur många gånger din bild updaterar
[00:31:28] zuzpeqt: kör du på bra servrar
[00:31:32] zuzpeqt: så har dem 128
[00:31:33] Markman: mhm och du snackar om att det hindrar din Hz på skärm jävel
[00:31:33] zuzpeqt: tickrate
[00:31:39] zuzpeqt: nej
[00:31:41] Markman: så sänk din jävla fps oxå så har du inte rätt HZ
[00:31:41] zuzpeqt: det sa jag inte
[00:31:46] Markman: sen ka ndu gnälla om tickraten
[00:31:49] zuzpeqt: haha
[00:31:56] Markman: [00:28] zuzpeqt:
<<< vafan e tickrate 64 lixom
då man sitter med 120hz skärm o 100 lina
det är ett skämt
"ska va lika för alla"
[00:31:56] zuzpeqt: du verkar iknte veta va du sncakar om uppenbarligen
[00:32:00] Markman: DU SA DET VISST
[00:32:04] Markman: tim serilst
[00:32:06] Markman: lär dig spela
[00:32:06] zuzpeqt: då kan du ju sätta din updaterate o cmdrate på 64 med då
[00:32:07] Markman: sen ko mtillbaka
[00:32:09] zuzpeqt: om det inte spelar nån roll
[00:32:13] zuzpeqt: lär dig spela? hahahhaha
[00:32:16] Markman: tänker inte snacka med en jävla guld nova som tror han är bäst i världen
[00:32:19] Markman: bye bye pod
[00:32:21] zuzpeqt: haha
Skillnaden mellan 64- och 128 tickrate?
64 tickserver - 64 gånger tar du emot uppdateringar, med info om vad spelarna gör, och var dem befinner sig. På en 128 tickserver så får du den informationen 128 gånger istället för 64. Det är alltså hur snabbt servern uppdaterar.
En server med 128 tickrate använder dubbelt så mycket bandbred, och den kommer antagligen kräva dubbelt så mycket resurser av din cpu, men minnet bör vara det samma.
Vanligtvis har servrar med många spelare låg tickrate, medans servrar med några få spelare har hög tickrate. Varför?
För att servern ska klara av att skicka all data, till alla spelare.
Gör 128 tickrate någon skillnad?
Om du fixar dina rates, så gör det en stor skillnad. Servern uppdaterar ju oftare vad som sker.
64 tickrate är ungefär som sak som en billig 60hz-monitor. Och om du spenderar några tusen på en speldator, så kommer du antagligen ha 300 fps konstant, t.om när det är 20 spelare på din skärm. Och om du blir begränsad av 64 updateringar per sekund, så kommer det vara störande.
Vad har vi då kommit fram till?
Vill du ha roligt, gå in och spraya lite och don't give a fuck, så duger en 64-tickserver.
Men om du sitter med en riktigt speldator, bra internet, och du vill spela riktigt tävlingsinriktad, där skill spelar roll, så är 128 det självklara valet.
Interp?
Har du fel interp, så kan du skjuta på något du ser, men som egentligen förflyttat sig.
En rolig logg som fick mig att skapa denna tråd. Ska tilläggas att personen blockerade mig från steam, facebook, och skype pga min tillrättavisning.
[00:28:20] zuzpeqt: rank på cs go säger ionget
[00:28:24] zuzpeqt: vafan e tickrate 64 lixom
[00:28:32] zuzpeqt: då man sitter med 120hz skärm o 100 lina
[00:28:37] zuzpeqt: det är ett skämt
[00:28:51] zuzpeqt: "ska va lika för alla"
[00:29:52] Markman: 64 tick har inget med hz att göra
[00:29:56] zuzpeqt: det har det väll
[00:29:58] Markman: hahahaa
[00:30:01] zuzpeqt: det är hur mycket info den skickar
[00:30:11] zuzpeqt: hur ofta den uppdaterar
[00:30:12] zuzpeqt: det du ser
[00:30:24] Markman: bra sänk din fps till 64 oxå
[00:30:26] Markman: sen snacka mera dude
[00:30:35] Markman: sen får vi se hur mkt du vet sen
[00:31:02] zuzpeqt: hahahahah
[00:31:06] zuzpeqt: vad snackar du om
[00:31:11] zuzpeqt: jag snackar om serverns tickrate
[00:31:24] zuzpeqt: det hari nget med hur många gånger din bild updaterar
[00:31:28] zuzpeqt: kör du på bra servrar
[00:31:32] zuzpeqt: så har dem 128
[00:31:33] Markman: mhm och du snackar om att det hindrar din Hz på skärm jävel
[00:31:33] zuzpeqt: tickrate
[00:31:39] zuzpeqt: nej
[00:31:41] Markman: så sänk din jävla fps oxå så har du inte rätt HZ
[00:31:41] zuzpeqt: det sa jag inte
[00:31:46] Markman: sen ka ndu gnälla om tickraten
[00:31:49] zuzpeqt: haha
[00:31:56] Markman: [00:28] zuzpeqt:
<<< vafan e tickrate 64 lixom
då man sitter med 120hz skärm o 100 lina
det är ett skämt
"ska va lika för alla"
[00:31:56] zuzpeqt: du verkar iknte veta va du sncakar om uppenbarligen
[00:32:00] Markman: DU SA DET VISST
[00:32:04] Markman: tim serilst
[00:32:06] Markman: lär dig spela
[00:32:06] zuzpeqt: då kan du ju sätta din updaterate o cmdrate på 64 med då
[00:32:07] Markman: sen ko mtillbaka
[00:32:09] zuzpeqt: om det inte spelar nån roll
[00:32:13] zuzpeqt: lär dig spela? hahahhaha
[00:32:16] Markman: tänker inte snacka med en jävla guld nova som tror han är bäst i världen
[00:32:19] Markman: bye bye pod
[00:32:21] zuzpeqt: haha






