×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

lär er scripta 1

Postat av NaganoN den 10 April 2004, 03:09
152 kommentarer · 210 träffar
okej! lär er scripta.. tänkte dra lite basics till alla er som försöker scripta men gör det fel och en liten guide till dom som håller på å lära sig...


alias = namn på kommandon, kan vara flera men det kan också vara bara ett kommando som t ex adjust_crosshair


alia s med flera kommandon kan man t ex hitta i buy scripts som har funktionen att köpa 40 000 vapen såfort man trycker på enter...


orkar inte gå in på detaljer just nu så vi gör ett script som ska ändra färgen på siktet var 0.45 sekund (looping metoden som vi kmr använda aktiveras var 0.45e sekund)


så vi börjar med att göra ett alias som heter t ex "ulf1" med ett alias inuti


alias "ulf1" "alias m_pitch adjust_crosshair"


ali as för att göra ett kommando, "ulf" (måste vara inom citations tecken) för att döpa vårt kommando, sedan "alias m_pitch adjust_crosshair" (återigen inom citation stecken för att förklara att detta är vad vårat kommando skall göra).

fel som många gör är att skriva ett flertal citations tecken i en och samma rad vilket gör att HL inte tar med hela raden och därmed blir ert script kanske inte som ni tänkt er.


om vi nu skulle skriva : ulf i consolen skulle vårt sikte börja ändra färg ungefär varje sekund, lite snabbare.


varför vi skriver "alias m_pitch adjust_crosshair" är för att kommandot m_pitch utförs av HL var 0.45e sekund och om vi gör så att m_pitch är ett kommando kmr ditt hl göra det kommandot var 0.45e sekund. skulle vi t ex skriva "alias m_pitch say omg!"

skulle du säga omg i say var 0.45e sekund... hoppas ni fattar något om m_pitch nu så vi kan gå vidare.


om vi nu vill ha ett kommando som ska stänga av vårt första kommando, gör vi såhär :

alias "ulf0" "alias m_pitch"

på så vis gör vi så att m_pitch blir till ett tomt kommando och när HL "gör" kommandot kmr inget hända!


toggles kmr senare, om vi vill binda dessa kommandon till några knappar skriver vi såhär i våran cfg.


bind "knapp" "kommando"


i vårat fall


bind "p" "ulf1"

bind "o" "ulf0"


man kan naturligtvis binda till andra knappar men detta är bara ett exempel.


såhär ska det se ut i din speciella script cfg när vi är klara med scriptet :


alias "ulf1" "alias m_pitch adjust_crosshair"

alias "ulf0" "alias m_pitch"

bind "p" "ulf1"

bind "o" "ulf0"


om ni inte vet hur man skapar en egen cfg kan man kopiera sin config.cfg, deleta allt innehåll (i den kopierade inte i er gamla config.cfg) och byta namn på den.

annars drar man upp notepad, lägger in texten ovanför, klickar på spara som, alla filer, namn.cfg, i er cstrike mapp. väl inne i er cstrike mapp skriver ni i eran config.cfg lr autoexec.cfg "exec namnpåertscript.cfg"


när ni startar upp HL kmr nu P och O vara bindat till era haxxiga kommandon!


- hoppas jag varit till nytta - och plz inga skitiga kommentarer som "redan!?" eller andra spydigheter, har säkert gjort fel någonstans men jag är jävla grym på scripting och har försökt göra det så lätt som möjligt...


*EDIT*

till er som har sett positivt på saken, thx :]

till er som har sett negativt på saken, var bara tysta eller gör något annat vettigt, ingen blir glad över whine (oooh, sånt får man inte göra på cpl...) håll sådana saker för er själva... scripting är en del av HL motorn, ifall ni inte kan acceptera att half-life gjorde det möjligt kan ni sitta i ett mörkt hörn i nån timme lr 2...

*EDIT*


behöver ni extra hjälp kan ni komma in i #script-help @ qnet och fråga mig eller andra OP's i kanalen.


steg 0,5 gjort av supern0va http://www.fragbite.com/?threa dID=18437 :]

152 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 152 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..