Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Återinför könsuppdelade klasser!

Postat av sqooM den 17 Mars 2011, 22:06
31 kommentarer · 7 281 träffar
De senaste tjugo åren har massmedia koncentrerat sig på orättvisor som drabbar kvinnor. Många gånger har man - med rätta - visat på orättvis lönesättning, diskriminering vid tjänstetillsättning och förnedrande (sexfixerad) reklam som drabbar kvinnor.
Men inom andra andra områden är det män som diskrimineras. Jag tänker faktiskt på skolan. Flickor får bättre genomsnittsbetyg och det kan knappats bero på att de skulle vara mer begåvade. Att flickor är bättre på språk och pojkar på matematik är ju en gammal sanning; men att något kön skulle ha en högre allmänbildning vore ytterst osannolikt.
Vad beror då flickornas högre betyg på? Det finns skolforskning som visar att pojkar i många fall får längre betyg än flickor i språk, även när kunskaperna är lika. Det tyder på att flickorna systematiskt överskattas, eftersom de uppträder på ett sätt som skolan premierar. De är tystare, vänligare mot läraren ("smörar mer" skulle någon säga) och verkar helt enkelt "snällare". Därför får de också högre betyg, fast de inte kan mer än pojkar.

Det finns också en annan förklaring till pojkarnas lägre betyg och det är uppläggningen av skolarbetet. Fortfarande handlar det alltför mycket om att sitta still - och eftersom pojkar behöver vara aktiva och göra saker själva blir de lättare uttråkade och lär sig mindre än flickorna. Jag menar alltså att pojkarnas sämre betyg dels beror på en underskattning, dels på att skolans arbetssätt inte passar pojkarna.
Det finns ett sätt att ge pojkarna en ärlig chans. Låt pojkarna gå i egna klasser, ända från lågstadiet till och med gymnasieskolan. Då kan lärarna fritt lägga in lämpliga aktiviteter (jag tänker särskilt på fotboll) och anpassa arbetsformerna efter pojkarnas behov. Någon orättvis jämförelse med "snälla" flickor kommer heller inte att göras, så betygsättningen borde bli mer rättvis. En invändning som nog kommer att resas är ju att pojkar och flickor måste lära sig umgås. Det är självklart sant, men det kan ju lika gärna ske på raster och så kallade skolkaféer. Lektionerna är ju inte till för umgänge utan för studier!
Det finns ytterligare en fördel med mitt förslag. Det finns personer som (helt felaktigt) hävdar att det är flickorna som missgynnas av att undervisas med pojkar. Dessa debattörer borde rimliga instämma med mitt förslag, om än inte med dess motivering.

Dela gärna med er av era åsikter.
Föregående tråd
Nästa tråd

31 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 31 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..