Jag behöver lite argument om varför dödsstraff är bra/dåligt.
Varför tycker ni dödsstraff är bra eller dåligt?
Jag tycker att dödsstraff bara är rätt att göra, i sverige kan du döda 5 poliser och komma undan med en livstid i fängelse, som inte ens är i närheten av livstids fängelse.
Diskutera och argumentera.
Peace
Gör ditt skolarbete själv :)
tänk om oskyldiga blir dömda så
men om man vet exakt vem det är har filmkamera / DNA eller dylikt på att det var JUST DEN så äre ok :D
Skrivet med min Android-mobil
Tänk på dem jävla asen som inte vill bli blodgivare.
Klart som fan de ska dö!
Det vill man ju inte ha. Tror att många tänker "jo men bara inte jag blir drabbad". Skulle aldrig acceptera att bli dödsdömd!
Ska det bara vara överlagt mord som ska räknas eller ska dråp, nödvärn etc också räknas in?
Sett från amerikanska sidan har flera oskyldiga dömts till döden, bevisningen måste ju vara sjukt stark för att det ens ska gå igenom. Så det hela faller ju egentligen där, oskyldiga kan slinka igenom för systemet är inte vattentätt.
Så ja jag vill väl att dödsstraff ska finnas men samtidigt inte då jag inte kan sätta några kriterier för vem som ska dömas till det och framför allt att oskyldiga kan bli oskyldigt dömda.
Men så länge någon oskyldig blir dömd till döden så är jag emot det.
Måste ha väldigt starka bevis
Jag skulle nog varit död nu om det hade funnits dödsstraff, den saken är klar
Emot: Främst etiska skäl. Visst kan oskyldiga avrättas, men det skulle jag inte tro är så vanligt. Däremot ses det av många som inhumant att döda. Ifall du sätter dödsstraff på en person som mördat 10 personer så blir det ju lite dubbelmoral, eftersom du i stort sett säger "Det är fel att mörda, om inte jag gör det såklart."
Stämplad 4 life är en ganska grov bestraffning trotts allt. Ingen lär ju vilja veta av en, livstids fängelse du kommer ut när du är gammal och svag, livet är över.
:3?
ps. Straff för t. ex våldtäckter, misshandel, rån osv är däremot för klena ds.
Två dagar gammal tråd.
Sökfunktionen: It's a beautiful thing!
Det finns inte heller någon statistik som visar att dödsstraff på något sätt minskar brott, och det är väll det lagar skall ha som funktion delvis, att förebygga brott?
Det finns dock studier på att där dödsstraff gäller så ökar antalet brott, kanske för att just den övergripande auktoriteten tillåter själva dödandet i eget syfte?
Skrivet med min Android-mobil
Slutsats: Det blir mer rymningar och våld mot tjänsteman
Körde rattfull och hade ihjäl sin bäste vän. Döms till 1 års fängelse? Jo visst hon lär väl aldrig bli 'hel' igen, och det var ju inte med avsikt, eller kanske var det de?
Dock vet jag inte hur fängelsen är i Australien.
"– Du måste leva resten av ditt liv med vetskapen att du dödade din bästa vän, sa domaren rätten."
PS. Jo visst detta är ju australienskt straff, men är nog låga straff i mer länder än Sverige.
EDIT: Eftersom att hon var så ung blev straffet säkert mildare för det också, men är det rätt egentligen, ifall det nu är så?
http://www.dn.se/nyheter/varld en/stodet-for-dodsstraffet-i-u sa-blir-allt-svagare