Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Vf gör vi inte ngt åt global uppvärming?

Postat av adondo den 24 Februari 2011, 17:13
82 kommentarer · 177 träffar
Hej fragbite, efter jag blivit påläst om detta ämnet oroar jag mig mycket för våran framtid.

Många människor förnekar att det är vi själva som påverkar miljön på jorden. Vissa säger också att jordens uppvärmning är en bluff, och att det beror på jordens naturliga upp-och-nedgångar i temperaturen.Det är en mycket dålig bortförklaring. Jag tror att dem flesta inte har kunskap inom ämnet och dess följder som gör att folk inte tar det så seriöst. Frågar man folk om de tycket att det är viktigt att vi tar väl hand om miljön så säger dem flesta ja. Men vad gör dem åt det då? Inte ett dugg.

Självklart kan man kalla dem lata, och att de är idioter eftersom de vet problemet men inte gör någonting åt det. Jag tror att anledningen är att dem flesta inte har tiden eller orken att lägga ner energi på någonting så långsiktigt. Det är ju som sagt inte hur enkelt som helst att få folk att ändra sina ingrodda vanor ifrån förr. Atmosfären är faktiskt så pass tunn att vi människor kan ändra dess sammansättning i betydligt större skala än vad naturen själv kan åstadkomma. Dem flesta känner nog igen namnet på en av växthusgaserna, dvs. Koldioxid. Växthusgaser är helt enkelt gaser som ogärna vill släppa igenom värme. Koldioxiden står för ungefär 80% utav växthusutsläppen nuförtiden. För att förstå vilken inverkan växthusgaserna har på vårat klimat måste man förstå solstrålarnas väg. Solstrålarna färdas ifrån solen, genom atmosfären ner på marken. Där det är massa isberg och glaciärer som studsar solstrålarna tillbaka ut i rymden. Dem smälter även glaciärerna och når då havet istället.

Solstrålarna värmer då även upp havet som i sin tur värmer upp hela jordens klimat. Det uppstår då en hel del algblomning, ett exempel är i Östersjön. Det finns vissa alger som inte är giftiga men det finns även giftiga. En giftig alg vid namn Nodularia Spumigena har gjort att badplatser runt Östersjön blivit avstängda pga giftet nodularin. Det är inte bara i norden det händer, det har även hänt i Florida.

Växthusgaserna lägger sig som en hinna vid jordens atmosfär och hindrar värme från att komma ut. Värmen blir alltså fast i jorden och temperaturen ökar. När temperaturen ökar så ökar även luftfuktigheten. Ökar luftfuktigheten bildas då orkaner mycket lättare vid varmare vatten. Det finns exempel på orkaner i Usa som blivit betydligt kraftigare när de är omkring varmare vatten. Redan vid sjuttiotalet såg man mönster att koldioxidutsläppen ökade och ökade, någonting som också ökade i samma utsträckning var temperaturen. Trots detta har man inte tagit så allvarligt på problemet. Vissa ser inte ens det som ett problem, vem vill inte ha värmen? Tänker dem.

Men riktigt så enkelt är det inte, virus som sedan länge varit utrotade har nu börjat träda fram igen. Detta beror på att de har lättare att överleva i varmare klimat. Ett exempel på ett sådant virus är marburgfeber eller vid det mer allmänna namnet, blödarfeber. Ett annat problem vi fått tack vare den globala uppvärmingen är den kraftfulla nederbörden. Det regnar mindre ofta, men när det väl regnar, då regnar det mycket. På så sätt blir det lättare översvämningar och torka.

Från 1970talet tills idag har stora naturkatastrofer blivit allt vanligare, kraftigare och dess styrka har ökat med ungefär 50% runt Atlanten och Stilla havet. Men det är ju en naturlig cykel, eller? Det är det som gör mig mest irriterad, folk som påstår att det är normalt och händer genom jämna mellanrum. Men hur kommer det då sig att denna perioden i historien är så pass varm? Det skulle ju egentligen vara istid vid det här lagret, men icke.

Det är inte bara vi som blir drabbade, det är även andra arter, ett exempel är Kejsarpingvinen. Dem bor på Antarktis och klarar inte av klimatet när det blir så varmt som det är idag. Det är precis därför det är 70% mindre kejsarpingviner nu än för lite drygt 50år sedan. En annan art som är hotad och håller på att utrotas just nu, det är isbjörnen. Det har även hänt att isbjörnar varit tvungna att simma väldigt lång väg till nästa isbit och att dem inte orkat, och drunknat. Den globala uppvärmningen syns även tydligt med tanke på att nästan alla världens bergglaciärer har smält betydligt mycket. Detta är väldigt farligt, eftersom det är dem som bidrar med dricksvatten till jordens befolkning. Ett exempel är glaciärerna i Himalaya. Man beräknar att det skulle bli allvarlig dricksvattenbrist på ungefär 40% av världsbefolkningen inom kanske 50 år.

Inte nog med detta, årstiderna skiftar snabbare, och när det blir kallt, då blir det väldigt kallt! Samma med värmen.

Ja, fragbite, ni ser nu att det är en hel del problem. Så då undrar jag, vad ska _DU_ göra för insats på miljön?

Miljön på jorden viktig?

106 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

82 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 82 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..