Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Etik uppsats filosofi, SAW-film fall

Postat av norlin den 7 Februari 2011, 13:52
8 kommentarer · 321 träffar
Hej fb!

Ska skriva en uppsats i Etik vilket går ut på att man ska skriva hur människor med olika etiska ideer skulle ha handlat i oolika situationer.

Den första iden som jag fick var att utgå från ett fall som finns med i en Saw film.

Om jag inte mins helt fel så är det en kvinna som har en stor björbfälla eller liknande över huvudet. för att låsa upp denna måste hon finna en nyckel som befinner sig i en persons mage. den andra personen ligger drogad på golvet bredvid. om hon börjar gräva i den drogade personens mage kommer han att dö.

hon står alltså i valet att döda personen för att rädda sitt egna liv eller dö själv för att den drogade personen ska överleva. under denna händelsen så tickar en klocka som hon är medveten om. hon kan alltså inte sega med tiden, måste därför ta ett snabbt beslut

hoppas att ni förstår trotts att jag skriver osammanhängande .

jag vänder mig till er här då ni kanske har ett bättre fall att skriva om, eller kanske kan rätta mig i storyn jag skrev. misstänker att jag har skrivit lite fel då det var flera år sedan jag såg filmen.

tack på förhand :)

För att skapa lite diskussion: Hade du dödat den andra personen för att rädda ditt eget liv? Motivera
Föregående tråd
Nästa tråd

8 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 8 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..