1
Matte C för den som känner sig duktig!
Postat av ZooreX den 30 Januari 2011, 18:29
9 kommentarer · 247 träffar
Jag sitter och klurar på ett par uppgifter som jag fastnat på. Jag vet att någon här kan lösa och förklara dem för mig.
1. En öppen papplåda med kvadratisk basyta har formen av ett rätblock. Vilka mått ska lådan ha om den ska rymma 500 kubikcentimeter och materialåtgången ska vara så liten som möjligt?
2. En ölburk rymmer 500 kubikcentimeter. Vilka mått ska den ha för att plåtåtgången ska bli så liten som möjligt?
3. En liten programstyrd raket följer en bana vars ekvation är
y = x - 0,01x^2, där y meter är raketens höjd över marken och x meter det horisontella avstånd från uppskjutningsplatsen. På höjden 16 meter fortsätter raketen i tangentens riktning. Hur högt är raketen då den passerar ovanför den punkt där den enligt den ursprungliga banan skulle ha slagit i marken?
På uppgift 3 fick jag svaret 70,4 m med lutningen 0,68.
Rätt svar!
1. 10x10x5cm
2. 8,6*8,6cm
3. 64m
Det hade varit grymt om ni kunde hjälpa mig! :)
Diskutera uppgifterna!
1. En öppen papplåda med kvadratisk basyta har formen av ett rätblock. Vilka mått ska lådan ha om den ska rymma 500 kubikcentimeter och materialåtgången ska vara så liten som möjligt?
2. En ölburk rymmer 500 kubikcentimeter. Vilka mått ska den ha för att plåtåtgången ska bli så liten som möjligt?
3. En liten programstyrd raket följer en bana vars ekvation är
y = x - 0,01x^2, där y meter är raketens höjd över marken och x meter det horisontella avstånd från uppskjutningsplatsen. På höjden 16 meter fortsätter raketen i tangentens riktning. Hur högt är raketen då den passerar ovanför den punkt där den enligt den ursprungliga banan skulle ha slagit i marken?
På uppgift 3 fick jag svaret 70,4 m med lutningen 0,68.
Rätt svar!
1. 10x10x5cm
2. 8,6*8,6cm
3. 64m
Det hade varit grymt om ni kunde hjälpa mig! :)
Diskutera uppgifterna!
Har du läst Matte C?
54 personer har röstat