Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Bokrecension, konstruktiv kritik

Postat av oScArIuZ den 26 Januari 2011, 23:30
3 kommentarer · 773 träffar
Hej, nu är det så att jag är VÄLDIGT dålig på att skriva bokrecensioner och har nu blivit tvungen att skriva en bokrecension om en klassiker som heter Morden på Rue Morgue. Det är en detektiv novell skriven utav Edgar Allan Poe.

Nu är det så att jag skulle vilja ha lite konstruktiv kritik utav er om vad ni tycker om den för jag MÅSTE höja mina betyg i skolan.

MORDEN PÅ RUE MORGUE
Jag har läst den klassiska och även den första detektivromanen som heter Morden på Rue Morgue skriven utav Edgar Allan Poe. Edgar levde mellan 1809 & 1849 och har under sina 40 år begått ett självmordsförsök och det får polisen att tro att hans dödsorsak är självmord. Poes förmåga att behålla berättelsens spänning från början till slut är oerhört beundransvärd.
Detektiven Auguste Dupin i berättelsen ställs inför en svårlöst mordgåta. Två Kvinnor hittas mördade i en från insidan låst lägenhet högst uppe i ett avskilt hus utan några flyktvägar. Ett vittne som stod i trappuppgången hörde kvinnornas skrik på hjälp, varav en av dessa kvinnor var ett barn. Polisen vet varken mer eller mindre vad dem ska göra då denna mordgåta ser helt omöjlig ut att knäcka enda tills Dupin kommer in i bilden. Känns som att jag som läsare aldrig skulle kunna knäcka denna förbryllande mordgåta enda tills man får en mer inblick på Dupins tankar och slutledningar och försöker sätta sig in i hans situation men, det går fortfarande inte att lösa mordgåtan men det klarar Dupin. Enda han egentligen behöver göra är att luta sig tillbaka och låta sitt skarpa tänkande skapa bilder om hur detta skulle kunna gått till.
Språket i boken är självklart äldre än det vi använder i svenska idag men, det var inte så annorlunda som jag hade trott. Självaste språket Poe hade använt sig utav gjorde bara det hela mer spännande. Det här är en bok jag starkt skulle rekommendera för såna som är intresserade utav att läsa detektivböcker eller korta men händelserika och spännande böcker. Jag har nog aldrig läst en detektiv bok förut och framförallt inte en klassiker men från egen synvinkel och åsikt så tycker jag att det här nästan var bättre än de mer moderna böckerna som skrivs idag.
Föregående tråd
Nästa tråd

3 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 3 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..